SLAAPPROBLEMEN BIJ PUBERS

In gesprek met Kim Steeghs
In gesprek met Kim SteeghsCesar en (kinder-)slaapoefentherapeut

Kim Steeghs is werkzaam als oefentherapeut Cesar en (kinder-)slaapoefentherapeut in haar eigen praktijk in Valkenburg. Daar begeleidt ze kinderen en hun ouders bij het oplossen van slaapproblemen. Wij gingen met haar in gesprek over de meest voorkomende slaapproblemen per leeftijdsfase van het kind. In dit artikel lees je over slaapproblemen bij pubers en wat je als ouder kunt doen om deze te voorkomen of verhelpen!

Nieuw ritme

“Als het gaat over pubers en slapen is het belangrijk te weten dat het slaapwaakritme verschuift in deze leeftijdsfase. Het puberbrein is volop in ontwikkeling en onder invloed daarvan zie je ook dat het moment waarop het lichaam het slaaphormoon melatonine gaat aanmaken, verschuift. Ze hebben daardoor echt nog geen slaap vroeg op de avond en kunnen lang opblijven. Het probleem is echter dat ze door de week wel vroeg op moeten. Waardoor ze toch te weinig slaap krijgen. In die zin passen de schooltijden in Nederland niet bij het bioritme van de puber. En doordat pubers in het weekend vervolgens lang gaan uitslapen of soms ook overdag gaan slapen, raakt het bioritme makkelijk verder verstoord. Want voor je systeem is het ‘t beste wanneer je iedere dag ongeveer rond dezelfde tijd naar bed gaat en opstaat.”

Versterkt

“Het feit dat veel pubers ’s avonds nog niet moe zijn wordt nog eens versterkt door het gebruik van smartphones. Het blauwe licht van de schermpjes brengt het natuurlijke slaap/waak-ritme in de war. De gemiddelde puber zal hier inmiddels wel een weerwoord op hebben wat betreft het instellen van een filter voor het blauwe licht, maar ook dan geldt dat de continue stroom aan prikkels vanuit social media en/of gaming ook niet bepaald bevorderlijk is voor het gevoel van slaap. Ook zie ik vaak dat pubers hun gsm ’s nachts aan laten staan en daardoor ’s nachts vaker wakker worden om de binnengekomen berichten even te bekijken. Ten slotte eten pubers vaak laat nog allerlei voeding die rijk is aan koolhydraten, wat je systeem ook in de ‘aan-stand’ houdt. Dit zijn dus allemaal factoren die slaapproblemen bij pubers in de hand kunnen werken.”

Gevolgen van slaapproblemen bij pubers

“Wanneer pubers structureel te weinig of kwalitatief onvoldoende slapen, kan dat – naast vermoeidheid overdag – allerlei gevolgen hebben. Op emotioneel gebied kunnen bijvoorbeeld stemmingswisselingen ontstaan. Op cognitief gebied zie je dat aandacht en concentratie lastiger wordt, met alle gevolgen van dien voor de schoolprestaties. Op sociaal gebied kan het zijn dat een kind prikkelbaarder is en daardoor makkelijker in conflicten verzeild raakt. En ook op fysiek gebied kunnen er gevolgen zijn, zoals bijvoorbeeld een verhoogd risico op overgewicht en diabetes. Soms wordt door dit soort gevolgen bij een puber ook onterecht een verkeerde diagnose gesteld. Daarom is het belangrijk om de kwaliteit van slapen goed na te vragen.”

Help je puber goed te slapen!

“Wanneer je je zorgen maakt over het slaapgedrag van je puber, is het belangrijk met je kind in gesprek te gaan. Pas op het moment dat je kind jouw zorgen erkent, kun je samen gaan kijken naar oplossingsrichtingen. Zou het bijvoorbeeld helpen om de gsm niet mee naar bed te nemen? Of echt op vliegtuigstand te zetten? Wat kan je kind doen om ’s ochtends zo snel mogelijk klaar te zijn en dus zo laat mogelijk op te kunnen staan? Kijk ook of je je kind wellicht kan helpen met het plannen van huiswerk. Want laat op de avond nog studeren, is ook niet bevorderlijk voor het afschakelen en voorbereiden op slaap. Praat met je kind over lichaamsbeweging en gezonde voeding. Bewegen is goed, maar laat op de avond sporten kan het inslapen lastig maken. Maar het allerbelangrijkste is dat je kind zelf gemotiveerd is om dingen aan te passen in zijn of haar leven om beter te kunnen slapen. Daar begint alles mee!”  

3 pijlers voor gezonde slaap

“Willen slapen is namelijk een van de drie pijlers die bijdragen aan gezonde slaap. Daarnaast geldt dat je slaperig genoeg moet zijn en rustig genoeg moet zijn. Dat moment van slaperig worden, verschuift bij pubers dus naar later op de avond. Daar kun je weinig aan doen. Maar wat betreft de pijler ‘rust’ is zeker bij pubers vaak nog winst te behalen! En daar kun je als ouder wel ook een belangrijke rol in spelen. Zo kun je zelf het goede voorbeeld geven wat betreft schermgebruik in de avonduren en de tijd nemen om even rustig af te schakelen voor het slapen gaan. En je kunt je kind bepaalde structuur en grenzen aanbieden op het gebied van het gebruik van computers en social media. Als oefentherapeut ga ik met praktische handvatten aan de slag. Zo geef ik waardevolle adem- en ontspanningsoefeningen, loslaat-, gedachtenstop- en focusoefeningen om mentaal en fysiek tot rust te komen.”

Over Kim Steeghs

Kim is sinds 2000 als oefentherapeut Cesar werkzaam in haar eigen praktijk in Valkenburg en Hulsberg. Daarvoor heeft ze enkele jaren gewerkt in verschillende praktijken in Amsterdam en omgeving. Haar aandachtsgebieden zijn adem- en ontspanning, chronische lichamelijke pijn, bekken- en rugklachten. Sinds enkele jaren richt zij zich steeds meer op het begeleiden van mensen met slaapproblemen, van alle leeftijden. Als slaapoefentherapeut behandelt zij het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren en is ze specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering.

Praktijk oefentherapie Cesar Valkenburg
Reinaldstraat 42
6301 EC Valkenburg
043 – 601 18 81
www.oefentherapievalkenburg.nl
info@oefentherapievalkenburg.nl

MEER INFORMATIE