SLAAPPROBLEMEN BIJ PEUTERS

In gesprek met Kim Steeghs
In gesprek met Kim SteeghsCesar en (kinder-)slaapoefentherapeut

Kim Steeghs is werkzaam als oefentherapeut Cesar en (kinder-)slaapoefentherapeut in haar eigen praktijk in Valkenburg. Daar begeleidt ze kinderen en hun ouders bij het oplossen van slaapproblemen. Wij gingen met haar in gesprek over de meest voorkomende slaapproblemen per leeftijdsfase van het kind. In dit artikel lees je over slaapproblemen bij peuters en wat je als ouder kunt doen om deze te voorkomen of verhelpen!

Ik ben 2 en ik zeg…

“Bij peuters gaat de eigen wil een belangrijke rol spelen. De bekende ‘ik ben 2 en ik zeg nee fase’. Dat speelt overdag en natuurlijk ook bij het slapen gaan. Alle dingen die moeten, wil de gemiddelde peuter niet. Terwijl ze juist in deze fase de nachtelijke slaap hard nodig hebben. Daarom is het voor ouders belangrijk om duidelijke grenzen te stellen en te zorgen voor een goed slaapritueel. Want als je op jonge leeftijd een goed slaappatroon aanleert, heb je daar je hele leven profijt van!”

Een gezond slaappatroon

“Een gezond slaappatroon begint bij het volgen van een vast slaapritueel. Zorg voor een vaste structuur van de dingen die jullie voor het slapengaan doen. En let erop dat je kindje slaperig is als je het naar bed brengt. Ga dus niet vlak voor het slapen gaan nog allerlei drukke spelletjes doen, waardoor je kindje juist hyper wordt. Ook het beeldschermgebruik vlak voor het slapengaan is iets om op te letten. Het blauwe licht brengt het natuurlijke slaapritme namelijk in de war. Leg je je kindje toch in bed, terwijl het eigenlijk nog niet moe is, kunnen er gemakkelijk ongewenste patronen ontstaan van uit bed blijven komen of om aandacht blijven vragen…”

Geduld

“En het afleren van dit soort patronen vraagt om geduld en doorzettingsvermogen. Peuters kunnen je soms flink uitdagen en je echt het gevoel geven er een spelletje van te maken. Toch is het ook dan belangrijk om zelf rustig te blijven. Want als je boos wordt, brengt dat bij je kind ook een stressreactie teweeg. En door de adrenaline die dan vrijkomt, wordt het nog lastiger om in slaap te vallen. Dit is ook de reden dat je je kindje niet zo lang moet laten huilen dat het echt overstuur raakt. Ga er even naar toe, geef een aai over het bolletje, maar zeg ook op een duidelijke maar liefdevolle manier ‘nu is het klaar, nu ga je slapen, we zijn in de buurt’.”

Graduele extinctie

“Als ouders met dit soort vragen bij mij komen, gaan we vaak samen aan de slag met wat wij noemen de techniek ‘graduele extinctie’. Dat komt erop neer dat je wel even naar je kindje toegaat als het je aandacht vraagt, maar dat je steeds minder zegt of doet en ook steeds iets langer wacht voordat je gaat. Ga je kindje dus niet weer bij je pakken. Of het hele slaapritueel opnieuw doen met nóg een verhaaltje of nóg een liedje. De kern van deze techniek is om niet te lang te blijven en het ook zeker niet ‘te gezellig’ te maken. Want dan wordt dit aandachtvragende gedrag als het ware ‘beloond’, waardoor je kindje dit zal blijven doen.

’s Nachts wakker worden

“Een ander probleem dat ik in de praktijk geregeld tegen kom bij peuters, is dat ze ’s nachts vaker wakker worden. Dat kan ermee te maken hebben dat de overgang van diepe naar een lichtere slaapfase een bepaalde alertheid oproept. Waardoor ze even onrustig zijn of wakker worden. Dit wil echter niet zeggen dat jij als ouder daarvoor elke keer uit bed moet. Je kindje moet juist leren om zelf opnieuw in slaap te vallen. Wat ook vaak voorkomt in de peuterleeftijd, is nachtangst. Je kindje is dan erg overstuur, maar ontroostbaar.

Lees ook: Nachtangst bij peuters/kleuters: wat is het en wat te doen?

Doe het samen!

“Als er sprake is van een serieus slaapprobleem bij een kind, is het belangrijk dat je dit als ouders samen aanpakt. Zodat je elkaar kunt afwisselen. Door om en om naar boven te gaan. Of door de nachten te verdelen, zodat jullie allebei ook een keertje kunnen doorslapen. En schaam je ook zeker niet om een keertje buitenshuis te gaan slapen om even echt te kunnen bijtanken!”

Over Kim Steeghs

Kim is sinds 2000 als oefentherapeut Cesar werkzaam in haar eigen praktijk in Valkenburg en Hulsberg. Daarvoor heeft ze enkele jaren gewerkt in verschillende praktijken in Amsterdam en omgeving. Haar aandachtsgebieden zijn adem- en ontspanning, chronische lichamelijke pijn, bekken- en rugklachten. Sinds enkele jaren richt zij zich steeds meer op het begeleiden van mensen met slaapproblemen, van alle leeftijden. Als slaapoefentherapeut behandelt zij het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren en is ze specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering.

Praktijk oefentherapie Cesar Valkenburg
Reinaldstraat 42
6301 EC Valkenburg
043 – 601 18 81
www.oefentherapievalkenburg.nl
info@oefentherapievalkenburg.nl

MEER INFORMATIE