SLAAPPROBLEMEN BIJ BASISSCHOOLKINDEREN

In gesprek met Kim Steeghs
In gesprek met Kim SteeghsCesar en (kinder-)slaapoefentherapeut

Kim Steeghs is werkzaam als oefentherapeut Cesar en (kinder–)slaapoefentherapeut in haar eigen praktijk in Valkenburg. Daar begeleidt ze kinderen en hun ouders bij het oplossen van slaapproblemen. Wij gingen met haar in gesprek over de meest voorkomende slaapproblemen per leeftijdsfase van het kind. In dit artikel lees je over slaapproblemen bij basisschoolkinderen en wat je als ouder kunt doen om deze te voorkomen of verhelpen!

Niet willen

“Wat je bij basisschoolkinderen vaak ziet, is dat ze op zich wel al een vast slaapritme hebben ontwikkeld, maar dat ze niet naar bed willen. ‘Ik ben nog niet moe’, zeggen ze dan. Ze gaan zich verzetten, protesteren. Voor ouders kan het dan weleens zoeken zijn van hoe daarmee om te gaan. We gaan dan eerst kijken wat de reële slaapbehoefte is van het kind. Als dat duidelijk is kun je de tijd van naar bed gaan en het opstaan hier op aanpassen. Je zou eens kunnen kijken hoeveel uren het kind in de vakantietijd slaapt. Deze uren neem je dan als richtlijn voor de individuele slaapbehoefte van het kind.”

In ontwikkeling

Gemiddeld hebben kinderen in deze leeftijd zo’n 9 tot 11 uur slaap nodig. Maar er zijn ook kinderen die met een paar uur minder prima uit komen. Mijn advies aan ouders luidt dan ook meestal ‘hou niet te star vast aan dit soort richtlijnen. Het brein van kinderen is continu in ontwikkeling. En in die zin is het ook normaal dat er periodes bij zijn dat je kind wat minder slaapt. Dat gaat wel weer over!”

3 pijlers

“Gezonde slaap is gebaseerd op drie pijlers: je moet slaperig genoeg zijn, rustig genoeg zijn en je moet het willen. Als je kind dus nog niet moe genoeg is, laat het dan ook niet gaan slapen. Want daarmee geef je het brein als het ware het signaal dat het oké is om wakker in bed te liggen. Terwijl het juist zo belangrijk is dat het lichaam ‘geconditioneerd’ is, dat het bed is om te slapen. Wat je als ouder dus wél kunt doen om bij te dragen aan een gezond slaappatroon, is ervoor zorgen dat het moe genoeg is.” 

Gezonde slaap stimuleren

“Om een gezond slaappatroon bij je kind te stimuleren, kun je erop letten dat je kind gedurende de dag voldoende beweegt, sport. Ook daglicht is een belangrijke factor bij het goed kunnen slapen. Hoe meer daglicht je opslurpt, hoe beter de timing is waarop je lichaam het slaaphormoon gaat aanmaken. Een ander aandachtspunt is het beeldschermgebruik voor het slapen gaan. Want blootstelling aan dit blauwe licht brengt het natuurlijke ritme in de war. Daarnaast krijgen kinderen via de schermpjes ook heel veel prikkels binnen, waardoor er adrenaline wordt aangemaakt, wat het in slaap vallen bemoeilijkt.”

Combinatie

“Op deze leeftijd ontstaan slaapproblemen heel vaak door een combinatie van ‘niet willen slapen’ door het kind en moeite met grenzen stellen door de ouders. Waarbij er heel vaak ook sprake is van overprikkeling, waardoor het kind ook moeilijk in slaap komt. Wat ik zelf bij mijn zoon gedaan heb, is ’s avonds de tv uitlaten en wat gaan rommelen in huis. Zorgen dat het ‘saai’ werd. Waardoor hij op een gegeven moment zelf naar boven ging om te gaan slapen. En dat moet je hebben, want zoals eerder gezegd is ‘willen slapen’ een van de drie pijlers om tot een goede slaap te komen.”

Niet kunnen slapen

“En natuurlijk zijn er ook basisschoolkinderen bij wie er niet zozeer sprake is van niet willen slapen, maar van niet kunnen slapen. Bijvoorbeeld doordat het ligt te piekeren in bed. Dan kun je gaan werken met een piekeruurtje overdag. Als je kind het fijn vindt om te schrijven, koop een schriftje en laat het ’s middags alle zorgen van zich afschrijven. Of kies ’s middags of vroeg op de avond een moment om met je kind te praten. Doe dit niet vlak voor het naar bed gaan. Daarnaast heb ik als oefentherapeute natuurlijk allerlei op de leeftijd aangepaste focus- en ontspanningsoefeningen die kunnen helpen bij het in slaap vallen!”

Over Kim Steeghs

Kim is sinds 2000 als oefentherapeut Cesar werkzaam in haar eigen praktijk in Valkenburg en Hulsberg. Daarvoor heeft ze enkele jaren gewerkt in verschillende praktijken in Amsterdam en omgeving. Haar aandachtsgebieden zijn adem- en ontspanning, chronische lichamelijke pijn, bekken- en rugklachten. Sinds enkele jaren richt zij zich steeds meer op het begeleiden van mensen met slaapproblemen, van alle leeftijden. Als slaapoefentherapeut behandelt zij het slaapprobleem als onderdeel van het algemeen dagelijks functioneren en is ze specialist in het bereiken van positieve gedragsverandering.

Praktijk oefentherapie Cesar Valkenburg
Reinaldstraat 42
6301 EC Valkenburg
043 – 601 18 81
www.oefentherapievalkenburg.nl
info@oefentherapievalkenburg.nl

MEER INFORMATIE