OVER DE ROTS EN WATER TRAINING: VOOR KINDEREN DIE STERKER WILLEN WORDEN IN HUN LIJF ÉN HUN HOOFD!

In gesprek met Hannah Mennens en Lonneke Paulissen
In gesprek met Hannah Mennens en Lonneke PaulissenRots en Water Trainers van Trajekt

Door een samenwerking van de Maastricht-Heuvelland gemeenten kunnen kinderen (6-12 jaar) uit de regio 043 tegenwoordig gratis deelnemen aan de Rots en Watertrainingen die worden aangeboden door Trajekt. In dit interview met trainsters Hannah Mennens en Lonneke Paulissen lees je meer over wat deze Rots en Water Training precies inhoudt! In het tweede deel van het interview vertellen Hannah en Lonneke wat je kunt verwachten als je je kind aanmeldt voor de Rots & Water Training van Trajekt en geven ze antwoord op 10 veelgestelde vragen hieromtrent! 

De Rots en Water training in een notendop

“De Rots en Water Training in een notendop? Nou, heel kort gezegd is de Rots en Water training een training voor kinderen, en hun ouders, waarin je middels sport en spel en in omgang met elkaar meer leert over jezelf”, aldus Hannah. Lonneke vult aan: “Klopt, het is een training waarin kinderen leren om sterker te worden. En dan niet alleen fysiek, maar vooral ook ‘sterk in hun hoofd’. Omdat het bijvoorbeeld lukt om rustig te blijven in bepaalde situaties die het kind eerder lastig vond. En dan is het niet dat je die situaties niet meer spannend vindt door de Rots en Water Training. Maar dat je geleerd hebt hoe je jezelf rustig kunt krijgen. Of hoe je ‘stop’ kunt zeggen en voor jezelf kunt opkomen.”

Een training voor iedereen…

 “De Rots en Water Training is bedoeld voor kinderen van 6-8 jaar en van 8-12 jaar die wat ondersteuning kunnen gebruiken bij het sterker worden. En dat kan van alles zijn; van kinderen die het lastig vinden om goed voor zichzelf op te komen, tot kinderen die vaak ruzie hebben. Of kinderen die erg gevoelig zijn voor groepsdruk, niet goed voelen wat ze zelf willen en het lastig vinden om eigen keuzes te maken. Of kinderen die willen leren om eerder ‘stop’ te zeggen. Lonneke: “Maar eigenlijk is de training geschikt voor iedereen. Je kunt ‘m ook preventief inzetten. Ik denk dat iedereen baat kan hebben bij de basale technieken waar we mee werken. Ik zou zelf willen dat ik deze training als kind gevolgd had! Belangrijk is wel dat het kind zelf gemotiveerd is. En daarvoor helpt het wel als het kind iets concreets heeft waar het aan wil werken.”

>> Wil je je kind aanmelden voor de gratis Rots & Water Trainingen die door Trajekt worden aangeboden in de Maastricht-Heuvelland gemeenten? Ga naar onze speciale aanmeldpagina!

Leren door te doen

“We proberen de lessen zo leuk mogelijk te maken. Veel kinderen vinden vooral de 1e les erg spannend, omdat ze niet goed weten wat te verwachten. Maar daarna vinden ze het meestal heel leuk. De training bevat veel elementen van het ‘ervaringsleren’, oftewel: leren door te doen. Natuurlijk praten we en reflecteren we ook wel over dingen. Maar het is vooral dingen doen, zodat de kinderen zelf kunnen voelen en ervaren.” Hannah vult aan: “En wat een belangrijke succesfactor van de training is, is dat kinderen veel herkenning vinden bij andere kinderen. Ze horen en zien dat ze niet de enige zijn die tegen bepaalde dingen aanlopen.”

De juiste leerdoelen

“Voorafgaand aan de training vindt er altijd een telefonische intake plaats. Daarin staan we stil bij wat de reden is dat ouders hun kind willen aanmelden voor de Rots & Water Training. Maar ook bij wat het kind als ‘probleem’ ervaart. Dat kan soms anders zijn dan wat ouders vinden dat het kind zou moeten leren. Een ouder zou bijvoorbeeld graag zien dat het kind weerbaarder wordt, dat het meer zou durven of vrijer zou zijn in een vreemde situatie. Terwijl het kind hele andere dingen opschrijft, bijvoorbeeld dat het rustiger wil worden of wil leren beter te communiceren. Natuurlijk komt het allemaal aan de orde in de training, maar het is wel belangrijk om vooral goed aan te sluiten bij wat het kind wil leren.”

Geen wondermiddel

Hannah: “De Rots & Water Training is ook geen wondermiddel. Niet iedereen is extravert en dat hoeft ook niet! Vaak als ik ouders vraag hoe zij zelf waren als kind of hoe zij nu zijn, blijkt dat ze zelf ook meer introvert zijn. Ze gunnen hun kind anders en op zich is dat begrijpelijk. Toch zeg ik dan; ‘kinderen zijn een deel van jou en ze doen na wat ze jou zien doen’. Daarom is het goed om je als ouder bewust te zijn dat je een belangrijk rolmodel bent voor je kind. Je kind leert van en doet na wat het jou ziet doen. Vaak zie je ook dat, zodra een ouder hier stapjes in kan maken, het kind vanzelf volgt.”

>> Lees ook: Je introvert kind ondersteunen? 6 tips!

Sjiek

“Wat we elk kind, introvert of extravert, wél kunnen leren”, vult Lonneke aan, “is ‘dat de grond en je buik altijd bij je zijn. Je kunt in elke situatie ‘stiekem’ stevig gaan staan en je hebt invloed op je ademhaling. Je kunt kiezen om je hoofd omhoog te houden in plaats van omlaag, dat ziet er toch anders uit. Dat is eigenlijk de basis: ‘gronden, centreren en focussen’. Een truc die je heel je leven in allerlei situaties kunt gebruiken. Vaak als ik deze dingen vertel, geef ik ook een voorbeeld uit mijn eigen leven, waarin ik gebruik maak van deze technieken. Bijvoorbeeld als ik een presentatie moet geven. Jongens die gek zijn van voetbal vertel ik dat je Ronaldo deze technieken ook ziet toepassen voordat hij een vrije trap moet nemen. Dat vinden de meeste kinderen wel sjiek!”

Altijd een keuze

“We leren kinderen ook dat ze altijd een keuze hebben van hoe te reageren. Sommige kinderen lijken alleen maar ‘rotsig’ te kunnen reageren, terwijl andere kinderen vanuit zichzelf geneigd zijn om vooral met de ander mee te bewegen. In de training laten we de kinderen ervaren hoe het is om alleen maar ‘rotsig’ te zijn, door ze allemaal als ‘rots’ door de ruimte te laten lopen. Dan krijg je snel botsingen en ruzie. Maar altijd maar meegevend als water zijn, is ook niet goed. Daarom leren we kinderen dat ze in principe in elke situatie bewust kunnen kiezen, door even terug te gaan naar rust en in hun lichaam te voelen ‘hoe zit ik erbij?’, ‘vind ik dit fijn of niet fijn?’. Op basis daarvan kun je kiezen hoe je wil handelen.”

Voelen en bewust worden

“En we leren kinderen dat ze altijd weer opnieuw kunnen beginnen. Dat doen we met een oefening waarbij kinderen in duo’s elkaar uit balans moeten proberen te brengen. Degene die als eerste een stap verzet, is af. Als dat gebeurt, kun je weer ‘gronden, centreren en focussen’ en opnieuw beginnen. En dit principe kun je heel makkelijk vertalen naar alledaagse situaties. Als je bijvoorbeeld met een proefwerk bezig bent en je raakt in paniek omdat je een vraag niet weet. Terug naar de grond, je voeten voelen, buikademhaling toepassen, weer rustig worden en dan verder gaan.”

Dezelfde taal

“De deelnemers krijgen een werkboekje mee naar huis, waarin oefeningen en opdrachten staan om tussen de bijeenkomsten mee aan de slag te gaan. Daar kan men zo kort of zo lang mee bezig zijn als men wil. Waarbij natuurlijk geldt; hoe meer je oefent, hoe meer je leert! We noemen het ook bewust geen huiswerk, maar geven ze bijvoorbeeld ‘challenges’ mee, zoals ‘ga deze week in drie verschillende situaties stiekem stevig staan’. Dat sluit aan bij hun leefwereld, waarin tieners elkaar onderling uitdagen met allerlei challenges! In de bijeenkomst bespreken we dan samen na in welke situatie het kind dit gedaan heeft en hoe het ging. Het is fijn als ouders samen met hun kind naar de opdrachten in het werkboekje kunnen kijken. Dit helpt ook om allemaal de ‘taal van Rots & Water’ te leren spreken. Waardoor het voor ouders ook makkelijker wordt om aan hun kind uit te leggen wat ze bemerken in het gedrag van het kind en wat ze graag anders zouden zien. Door bijvoorbeeld te zeggen ‘je bent nu wel heel erg rots; wat zou je anders kunnen doen?’.

Verplichte ouderbijeenkomsten

“Ten slotte nog goed om te vertellen; er zijn ook twee verplichte ouderbijeenkomsten tijdens de Rots en Water Training. We geloven namelijk dat we, door ook met ouders te werken, kinderen langer kunnen ondersteunen dan de 8 weken dat de training duurt. Daarom willen we ouders handvaten geven in wat zij thuis kunnen doen om hun kind te ondersteunen op het gebied van zelfbeeld en zelfvertrouwen. In de ouderbijeenkomsten staan we stil bij wat Rots & Water inhoudt en gaan we ook praktisch aan de slag! Hoewel zeker vaders vooraf wat weerstand kunnen voelen om naar zo’n bijeenkomst te komen, krijgen we van vrijwel alle ouders positieve reacties terug op deze ouderbijeenkomsten.”

Meer weten of je kind aanmelden?

Wil je je kind aanmelden voor een Rots & Water training bij jou in de buurt? Ga dan naar een van deze aanmeldpagina’s:

Heb je nog inhoudelijke vragen over de training of de aanmeldprocedure? In een van deze artikels vind je hopelijk je antwoorden:

MEER INFORMATIE