‘NO CREDIT, GAME OVER’

Reportage van No Credit, Game Over!
Reportage van No Credit, Game Over!Een real-life game voor scholieren in Maastricht

Wist je dat 25% van de jongvolwassenen tussen de 18 en 27 jaar kampt met schulden? En dat maar liefst 49% van deze groep schulden heeft wanneer we ook de studieschuld meetellen? Van groot belang dus om jongeren voor die tijd al goed voor te lichten, om te voorkomen dat ze in de schulden raken. En om hen te laten zien welke mogelijkheden er zijn om van je schulden af te komen. De real-life game ‘N oCredit, Game Over’ draagt hieraan bij! Het CJG043 draaide een keertje mee! 

In Maastricht doen alle middelbare scholen daarom mee aan de real-life game “No Credit, Game Over!” Bij dit spel kruipen leerlingen in groepjes van drie in de rol van een jongere die door omstandigheden 1400,- euro schuld heeft opgebouwd. Elk van deze personages heeft een eigen voorgeschiedenis en een eigen inkomsten- en uitgavenpatroon. Aan de jongeren de uitdaging om aan het eind van het spel de schulden van hun personage te hebben opgelost.

reportage no credit game over

Dit kunnen ze doen door in de stad bij allerlei organisaties hulp en advies te vragen. Ze krijgen een tablet mee, waarop ze kunnen zien bij welke instellingen ze allemaal terecht zouden kunnen. De leerlingen kiezen zelf waar ze naar toe gaan. Naar de sociale dienst om een uitkering aan te vragen voor hun personage? Of toch naar het uitzendbureau om een baan te vinden?

Wat ze ook besluiten; nergens krijgen ze een kant-en-klare oplossing. De organisaties die meedoen aan het spel hebben de instructie gekregen om de leerlingen verschillende mogelijkheden voor te leggen. De leerlingen moeten dus met hun groepje overleggen over wat zij denken dat de beste keuze zou zijn voor hun personage.

Op de tablet kunnen de leerlingen hun financiële administratie inzien en bijwerken. Hebben ze een baantje gevonden waarmee ze 300 euro per maand gaan verdienen, wordt dit bedrag afgetrokken van hun schulden. Maar de schuld kan ook toenemen, door bijvoorbeeld een vergoeding die wordt gevraagd voor het inwinnen van juridisch advies.

Klinkt interessant, een real-life game! Dat willen we wel eens van dichtbij meemaken! We zijn erbij als een klas 1e jaars leerlingen MBO Verpleegkunde het spel gaan spelen. Om 8.30 uur verzamelt de klas in de Stayokay. De groepjes worden gemaakt en de personages toegewezen. Via de tablet kunnen de personages en spelleiders met elkaar chatten. Een van de groepjes heeft dat snel door: “ha jong, alles goed? Heb je 1400 euro voor me?” is de vraag aan de spelleiding. Die hebben er zin in! Een ander groepje lijkt nog wat minder enthousiast: “mijn personage moet naar het buurthuis? Moeten we daar dan helemaal naar fietsen? Wat is dat voor iets achterlijks?”.

Dan gaan alle groepjes op pad. Al snel stuurt een van de groepjes via de chat een foto door van een vacature Docent Engels met een salarisindicatie van 4500 euro per maand. “Wij hebben een baan gevonden en zijn van onze schulden af” staat erbij met een grote smiley. “Heb je daar een diploma voor dan?” luidt het antwoord van de spelleiding. Je schulden oplossen blijkt toch lastiger dan dit groepje had gedacht!

Een ander groepje gaat naar het Jongerenloket van Sociale Zaken Maastricht-Heuvelland voor een uitkering. Daar krijgt men te horen dat de waarde van al je bezittingen niet hoger mag zijn dan 10.000,- euro om in aanmerking te komen voor een uitkering. Nu wil het toeval zijn dat de personage van dit groepje eigenaar is van een Audi A3 ter waarde van 10.010,- euro. Die zal dus verkocht moeten worden! De spelleiding belt de groep en doet een bod. Gaat men daarmee akkoord? Er wordt druk overlegd en flink onderhandeld! Uiteindelijk mag de Audi weg voor 5750,- euro.

Dan belt de spelleiding een ander groepje met de personage Louis: “Spreek ik met Louis? Hey pik man, alles goed?! Weet je nog dat je mijn scooter had geleend? Toen die keer dat je helemaal doorgesnoven was? Heb ik nog foto’s van. Maarre, ik heb nu dus een boete gekregen voor roekeloos rijden, 180,- euro. Hoe gaan we dat oplossen?”. Aan de andere kant van de lijn valt het even stil… “ik weet even niet wat ik moet zeggen” klinkt het dan. Na onderling overleg belt het groepje terug. Ze willen eerst de foto’s zien, anders wordt er niet betaald!

Na 2 uur komen alle groepjes terug in de Stayokay voor de nabespreking. Hoe staan de verschillende personages er financieel voor? Wie is er uit de schulden? Wie niet? Hoe heeft men dit aangepakt? Bij welke instanties zijn de groepjes geweest en welke adviezen heeft men daar gekregen? De groep die hun auto voor 5750,- euro verkocht denkt te hebben, heeft het hoogste woord. Wat zij dan nog niet weten, is dat de koper er tijdens de fictieve testrit vandoor is gegaan met de auto en autopapieren! Weg auto en weg geld… een wijze les!

Over “No Credit, Game Over!”

De serious urban game “No Credit, Game Over!” werd ontwikkeld door het Belgische bedrijf EW32. Op initiatief van de gemeente Maastricht en Trajekt werd het spel doorontwikkeld voor de stad Maastricht. In 2017 gaan 1600 leerlingen mee doen aan het spel. Zij krijgen voorafgaand mentorles over het thema ‘jongeren en schulden’. Meer informatie over “No Credit, Game Over!” vind je op pasopjegeld.nl.