MIJN KIND WIL NIETS PROEVEN – 10 TIPS

Voeren jullie elke avond een strijd aan tafel omdat je kind niet wil eten? Elke ouder vindt het belangrijk dat z’n kind voldoende en gezond eet. Maar wat te doen als je kind maar weinig lust en niets wil proeven? Zeker bij peuters kan een nieuwe manier van bereiden of een andere textuur van een bepaald product al ‘onbekend’ aanvoelen, waardoor je kind vastberaden is dat het dit niet lust. Herkenbaar? In dit artikel delen we een aantal praktische tips voor als je kind niets wil proeven!
Tip 1: Het hoort erbij
‘Het is een fase’ wordt vaak gezegd als het gaat over lastig gedrag van jonge kinderen. En ook hier is dit cliché tot op zekere hoogte van toepassing. Het is namelijk zo dat de meeste kinderen vrij makkelijk nieuwe voedingsmiddelen accepteren tot de leeftijd van 1.5 à 2 jaar. Daarna zie je vaak dat kinderen selectiever worden in hun eetgedrag. Vanaf het tweede levensjaar kunnen kinderen een zekere angst ontwikkelen voor nieuwe en onbekende voedingsmiddelen en willen ze alleen maar eten wat ze (her)kennen. De bekende ‘ik-ben-2-en-zeg-nee-fase’ speelt hierin vaak ook een rol. Deze angst voor nieuwe of onbekende voedingsmiddelen wordt ook wel ‘voedselneofobie’ genoemd. Een zware term voor iets wat eigenlijk veel voorkomt en ook een normaal verschijnsel is in de ontwikkeling van kinderen. Vanaf de leeftijd van 7 jaar zou deze ‘angst’ om nieuwe voedingsmiddelen te proeven moeten verminderen.
>> Lees ook: Peuterpuberteit: ‘Ik ben 2 en ik zeg nee!’ 6 tips
Tip 2: Blijf variatie aanbieden
Wat voor veel ouders met een moeilijke eter in huis een belangrijke valkuil is, is om na verloop van tijd enkel nog voedingsmiddelen op tafel te zetten waarvan je weet dat je kind het lust. Heel begrijpelijk; dan krijgt je kind tenminste íets binnen en het voorkomt een hoop gedoe aan tafel! Het nadeel is echter dat je kind geen nieuwe smaken leert kennen (en leert eten), waardoor het ook steeds lastiger wordt om je kind een evenwichtig en gevarieerd voedingspatroon aan te leren.
Wist je dat kinderen een bepaald product zo’n 10 keer moeten proeven om überhaupt aan de smaak te wennen? Wat kan helpen, is om twee soorten groenten aan te bieden; één om te eten en één om te proeven. Zo leert je kind op een eenvoudige manier nieuwe smaken kennen.
Tip 3: Bied voedingsmiddelen herhaaldelijk aan
Zoals hierboven reeds vermeld hebben kinderen gemiddeld zo’n 10 keer proeven nodig om een nieuwe smaak te leren herkennen en waarderen. Heeft je kind dus 1x een boontje geproefd en was dit geen succes? De volgende keren dat boontjes op tafel komen, gewoon weer opnieuw proeven en proberen. Soms kan het helpen om het nieuwe product te combineren met iets dat je kind wel lekker vindt; maak een hapje met een stukje aardappel en een stukje boon bijvoorbeeld.
Tip 4: Wees creatief
Soms kan het ook helpen om een bepaald product eens op een andere manier te bereiden en aan te bieden. Houd je kindje bijvoorbeeld niet van gekookte bloemkool, wortels of broccoli? Bereid het dan eens in de oven, zodat het meer knapperig blijft. Sommige groenten kun je ook makkelijk verwerken in een pastasaus of soep. Zoals bijvoorbeeld courgette, pompoen en paprika. Zoete aardappel is ook een product dat je op verschillende manieren kunt bereiden; gebakken in de pan, als frietjes uit de oven of je maakt er een puree van.
Tip 5: Proeven is meer dan enkel met de mond
Goed om te weten; proeven doe je als kind met al je zintuigen! Laat je kind dus rustig begaan als het de nieuwe groente eerst goed wil bekijken, voelen, ruiken, … Voor je kind hoort het allemaal bij de ontdekkingstocht. Het leren proeven van nieuwe dingen gaat stap voor stap. Dus een keertje likken aan het gevreesde boontje kan in dit proces prima een mijlpaal zijn. Of misschien is voor jouw kind wel de eerste stap om hun boontje überhaupt te tolereren op z’n bord?
Let er ook op dat je maar een klein beetje van het nieuwe product aanbiedt, een hele berg met boontjes op z’n bord kan overweldigend zijn voor je kind. En kijk eens of het lukt om niet alleen maar over eten te praten in termen van ‘lekker of niet lekker’; benoem smaken, kleuren, structuren, waar lijkt het op, … Ook dat kan je kindje helpen om eerder nieuwe dingen te durven proeven.
Tip 6: Dwing kinderen niet te proeven
Wanneer je je kind echt gaat dwingen om dingen te proeven en te eten, creëer je vaak ongewild extra weerstand bij je kind. Er ontstaat dan ook een negatieve sfeer rond het proeven, waarmee de bereidheid van je kind om te proeven steeds verder zal afnemen. Nieuwe dingen leren eten gaat met stapjes. Je kunt je kind wel aanmoedigen in dit proces, maar pas ook op met belonen (zie tip 8)!
Maak bijvoorbeeld de regel dat er minstens één hapje geproefd wordt van alles wat op tafel komt. Wat je kind echt niet lekker vindt, hoeft het niet op te eten, maar er wordt wél geproefd. Misschien went je kind na een aantal keren toch aan de smaak? En wanneer je kind voor de eerste keer iets nieuws proeft, kan het al genoeg zijn wanneer het de hap gewoon even in de mond heeft gehad en daarna alsnog uitspuugt. Maak een complimentje voor het feit dat je kind de stap genomen heeft om het hapje in de mond te nemen. De volgende keer beter… Geef je kind de tijd en probeer het ontspannen en gezellig te houden aan tafel.
>> Lees ook: Eten met het hele gezin; hou het gezellig aan tafel met deze tips!
Tip 7: Wees consequent
Het allerbelangrijkste bij al deze tips is dat je zelf als ouder(s) rustig, duidelijk en consequent blijft. Zorg dat je als ouder op één lijn zit wat betreft de regels/afspraken rondom het eten en blijf deze dan ook herhalen richting je kind. Dit geldt bijvoorbeeld voor de hierboven reeds genoemde regel dat er altijd minimaal één hapje van alles geproefd wordt. Een andere afspraak om consequent na te leven is dat er geen ander eten geserveerd wordt als je je avondeten niet lust. Als dat soort dingen duidelijk zijn, hoef je hier ook niet steeds de strijd over aan te gaan met je kind. De consequenties voor niet avondeten (= een hongergevoel) zijn voor je kind en dat is vaak genoeg voor kinderen om een volgende keer wellicht toch een andere keuze te maken tijdens het avondeten.
Tip 8: Let op met straffen en belonen
Veel ouders gebruiken het toetje als middel om te belonen bij het eten. Experts adviseren echter dit niet te doen. Ze geven aan dat het proeven niet mag worden gekoppeld aan een beloning of straf. Proeven zou iets heel normaals moeten zijn en niet iets bijzonders waar een beloning aan gekoppeld moet worden. Bovendien; wanneer je je kind telkens beloont met een toetje als het z’n groente opeet, bevestig je immers indirect zijn/haar overtuiging dat groenten niet lekker zijn en een toetje wel!
Tip 9: Betrek je kinderen
Een andere tip is om je kind te betrekken bij het totale proces rondom het bereiden van het avondmaal. Mocht je een moestuin hebben, laat je kind dan helpen bij het planten en oogsten. Maar samen naar de markt of winkel om groente te kiezen, wegen en kopen is natuurlijk ook helemaal goed. Vaak zie je dat kinderen meer geneigd zijn om te proeven als ze betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van de maaltijd.
Tip 10: Haal de creabea in jezelf naar boven
Alle begrip als deze laatste tip in de praktijk wat lastiger uitvoerbaar blijkt te zijn, maar mocht je er de tijd en energie voor hebben, kan het wel helpen om de maaltijd op een kindvriendelijke manier te presenteren. Onderstaande collage biedt alvast wat inspiratie om de creabea in jezelf naar boven te halen!
Bronnen:
We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.