IS JOUW KIND VAAK TE VROEG WAKKER? 6 TIPS!

Uitslapen is er niet meer bij als je jonge kinderen hebt. Dat is algemeen bekend. Maar wat als jouw peuter elke dag wel erg vroeg wakker is? Wij geven je een aantal tips voor hoe je kunt proberen het slapen van je kind wat te verlengen!

 Tip 1: Neem het slaapritme van je kind onder de loep

Een kind van 1 à 2 jaar heeft zo’n 11 tot 14 uur slaap nodig en voor een kind van 3 tot 5 jaar is dat 10 à 13 uur. Dus als jouw kind nog een middagslaapje doet van 2 uur en vervolgens om 19.00 uur naar bed gaat, is het niet vreemd als het ’s ochtends erg vroeg wakker is. En als een kind genoeg geslapen heeft, is het wakker en wil het graag opstaan! Je kunt proberen het ritme van je kindje iets te verschuiven door het wat later naar bed te laten gaan of het middagdutje iets in te korten of zelfs helemaal weg te laten. Maar kijk hiervoor wel goed naar je kind; als kinderen namelijk structureel te weinig slaap krijgen gaan ze nog onrustiger slapen! Dus bekijk hoe fit je kindje overdag is om te bepalen of het een goed idee is om met het slaapritme te gaan schuiven.

Tip 2: Gebruik een timer

Peuters hebben geen tijdsbesef en kunnen nog geen klokkijken. Toch kun je ze helpen om niet voor een bepaalde tijd uit bed te komen. Zo zijn er speciale slaapwekkers voor kinderen, maar ook een simpele tijdschakelaar op het nachtlampje kan uitkomst bieden. Leer je kindje dat het pas uit bed mag als het lampje aan is. Stel de timer in eerste instantie in rond de tijd dat je kindje uit zichzelf komt, zodat het ‘leert’ hoe het werkt en dat het lampje een betrouwbare indicator is van of het uit bed mag komen. Zodra je kindje het systeem snapt, kun je de tijd waarop het lampje aan gaat steeds een beetje later zetten.

Tip 3: Zelfstandig spelen

Met een peuter kun je best al afspraken maken. Bijvoorbeeld dat jullie ‘m roepen of komen halen als het tijd is om op te staan. En dat hij – als het lampje brandt – wel al even mag gaan spelen. Leg de avond van te voren wat speelgoed klaar. En zorg ervoor dat het kamertje veilig is en dat je het hoort als je kindje toch zou gaan ‘spoken’. Dit soort afspraken werken trouwens alleen als je ze consequent uitvoert. Onder tip 5 lees je hier meer over!

Tip 4: Kijk naar wat je kindje zelf kan

Soms worden kinderen vroeg wakker doordat ze bijvoorbeeld honger of dorst hebben of moeten plassen. Zeker als je peuter al iets ouder is, kun je kijken in hoeverre je je kindje kunt helpen om dit al zelfstandig te doen. Door bijvoorbeeld een potje in de kamer te zetten. En een glas water of een banaan op het nachtkastje te leggen. Wat ook kan helpen is ’s avonds voor het slapen gaan je kindje nog wat gezonds te laten eten, zodat je zeker weet dat je kind niet van de honger wakker wordt.

Tip 5: Wees consequent

Staat je kindje toch nog regelmatig enthousiast naast jullie bed op een ‘onmenselijk’ tijdstip? Zorg dan dat je telkens op dezelfde manier reageert. Alleen dan weet je kind waar het aan toe is. Mag het de ene keer wel gezellig bij jullie in bed en de andere keer niet, zal het elke dag opnieuw komen proberen! Stuur je kindje bijvoorbeeld telkens opnieuw op een rustige, maar duidelijke manier terug naar z’n eigen bedje als het zich meldt. Als je kindje het nodig heeft, kun je de eerste keren ook even meelopen. Let erop dat je het dan in elk geval niet gezellig maakt. Hou het donker en zeg zo min mogelijk. Fluister je kindje toe dat het nog veel te vroeg is en dat het weer moet gaan slapen.

Tip 6: Hou vol!

In het verlengde van de vorige tip: kies een aanpak en houd deze vol! Blijf herhalen totdat jij het een redelijke tijd vindt om de dag te beginnen. Dit kan wat van je geduld en doorzettingsvermogen vragen, maar op een gegeven moment gaat je kindje door krijgen dat er zo vroeg nog niets leuks te halen is bij jullie. En dat is precies wat je wil bereiken!

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE