IS DOORSLAPEN EEN PROBLEEM VOOR JE DREUMES OF PEUTER? 6 TIPS!

Wordt jouw kindje meerdere keren per nacht wakker terwijl er niets aan de hand lijkt? Een geruststelling, dit is heel normaal. Alle dreumesen en peuters – ook de goede slapers – worden tussen de 10 en 20 keer per nacht wakker. Meestal draait je kindje zich dan weer om en slaapt verder. Maar een aantal keer per nacht worden kinderen bewust wakker. Ze moeten dan hun draai vinden om weer in slaap te kunnen vallen. En als je kind bij het inslapen een speentje nodig heeft, een knuffel of de nabijheid van jou en dit er nu niet is, kan het gaan huilen. Hoe kun je je kind helpen zelf door te slapen? Lees deze 6 tips!

Tip 1: Wacht niet te lang met geruststellen

Als je kind ’s nachts wakker wordt en het een vervelend gevoel krijgt van het alleen zijn of omdat het zo donker is, zal het waarschijnlijk gaan huilen. Het lukt je kind op deze leeftijd nog niet altijd om zichzelf te troosten en het heeft voor een veilig en prettig gevoel de nabijheid van jou nodig. Wacht even, maar niet te lang met geruststellen. Kinderen huilen zich snel overstuur en slapen dan nog moeilijker in. Maar soms kan je kind zich wel zelf troosten, dus zo’n 5 minuten wachten is reëel.

Tip 2: Stel gerust op een saaie manier

Als je je kind gaat troosten, haal je kind dan niet uit bed, geef geen drinken en maak het niet gezellig. Maar wordt ook niet boos. Een boze stem zorgt alleen maar voor opwinding bij je kind en bevordert zijn slaperigheid zeker niet. Blijf dus rustig en vertel dat het hoog tijd is om te gaan slapen. Het liefst met een vast en dus voorspelbaar troostzinnetje.

Tip 3: Pas de slaaproutine aan

Belangrijk om te beseffen is dat datgene wat je kind nodig heeft om ’s avonds in slaap te vallen, ook datgene is waar het ’s nachts om zal vragen. Zoals bijvoorbeeld een flesje met warme melk. Het kan zijn dat je dit moet aanpassen naar een nieuwe routine die je kind ’s nachts in zijn eentje kan doen. Als je kindje al wat ouder is, kan het goed zelf mee bedenken wat het nodig heeft om ’s nachts lekker door te slapen. Is het een knuffel, doekje, een muziekje of een extra speentje? Voor sommige kinderen helpt het mee als het dit in beelden (een tekening) kan zien. Houd de nieuwe routine minimaal een week aan, je kind heeft tijd nodig om eraan te wennen.

Tip 4: Speel kiekeboe met je kind

Afscheid nemen van jou, kan voor je kindje beangstigend zijn. Op deze leeftijd geldt: ‘Wat niet te zien is, bestaat niet’. Door overdag vaak ‘kiekeboe-spelletjes’ te doen, leer je je kind dat iets wat weg is, toch blijft bestaan. Dat begrip is een mijlpaal en erg belangrijk voor je kind om de nacht te kunnen overbruggen zonder jou.

Tip 5: Troost bij angst

Naast scheidingsangst hebben alle dreumesen en peuters in meer of mindere mate last van nachtmerries en nachtelijke angsten. Of je kind kan simpelweg bang zijn in het donker. Meestal hoor je wel in de manier van huilen of je kind bang is. Dan is snel troosten van belang. Een nachtlampje of licht op de gang, kan ook helpen. Wist je dat rood licht het meest rustgevend werkt, omdat het geen impact heeft op de aanmaak van melatonine? Lees in dit artikel meer over nachtangsten en hoe je hiermee om kunt gaan.

Tip 6: Gebruik een slaapmand

Een knuffel of speentje kan tijdens het slapen zoek raken. Zet een slaapmandje in/bij het bedje van je kind met de nodige spulletjes. Laat je kind zelf aangeven wat er in moet, zie ook tip 3. Zo heeft je kind alles bij zich om met een gerust gevoel te kunnen gaan slapen.

Bronnen:

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE