INSPIRATIE OM JE KIND CREATIEF AAN DE SLAG TE LATEN GAAN MET MATERIALEN DIE IEDEREEN IN HUIS HEEFT

Gastbijdrage van Fenna Kruijse
Gastbijdrage van Fenna KruijseProjectbureau Buiten de Lijntjes

Regelmatig hoor je dat het belangrijk is om de creativiteit van kinderen meer te stimuleren. Omdat de snel veranderende maatschappij vraagt om werknemers die creatieve oplossingen kunnen bedenken voor de problemen van morgen. Creativiteit is een begrip waarover veel verschillende ideeën zijn. In het artikel ‘Creativiteit bij kinderen’ leg ik uit wat creativiteit is. Ook deelde ik een aantal tips over hoe je de creativiteit van je kind kunt stimuleren. In dit artikel vind je inspiratie om je kind thuis aan de slag te laten gaan met materialen die iedereen in huis heeft! 

Inspiratie voor materiaal combinaties

Bedenk een ondergrond. Bijvoorbeeld karton, een canvasdoek, groot papier. Het is handig om goede lijm voor handen te hebben. Een kind raakt uit het creatieve proces als er veel moet worden gezocht naar spullen. Het is handig om het binnen handbereik te hebben.

  • Boomschors (buiten zelf zoeken) + wol. Natuurlijk materiaal en materiaal waarmee je kleur kan toevoegen.
  • Satéstokjes van verschillende dikte/lengte + naturel klei + koffieboontjes. De koffieboontjes ruiken sterk en hebben een leuke vorm. Door de satéstokjes gaan kinderen meer 3D werken. De verschillende vormen van satéstokjes inspireren kinderen tot nieuwe ideeën.
  • Plastic dopjes + vetkrijt + waterverf of ecoline + lijm + koffieboontjes. Gekke materialen bij elkaar. Door de vetkrijt kunnen ze gemakkelijk kleur toevoegen. Door de waterverf of ecoline erover te doen met een klein kwastje ontstaan bijzondere kleuren combinaties. Ecoline is wel lastig uit kleding en meubels te halen maar prachtig om mee te werken.
  • Poederwasmiddel + takjes [zelf buiten zoeken] + 2 verfkleuren. Wasmiddel ruikt dus dat zorgt voor andere associaties. Kies maar twee of drie kleuren, met je kind, en focus op het mengen van verschillende kleuren in plaats van dat je alle kleuren kant en klaar neerzet.

  • Schilderstape van verschillende diktes + karton uit de papierbak + bubbelplastic + bolletje wol. Kinderen zullen met deze materialen op de grond willen werken. Het is leuk om verschillende diktes tape te hebben en kinderen mogen alles gebruiken. Dit hoort bij het ontdekken en is geen verspilling. Door de wol komt er ook kleur in het werk.
  • IJzerdraad + tape + touw + wol. Allerlei draad-achtig materiaal. Het ijzerdraad zal een uitdaging vormen omdat je daarmee ook 3D kan werken. Kijk maar wat er gebeurt.

Materialen zoals wasmiddel en koffieboontjes zullen kinderen eerst gaan onderzoeken. Laat ze dit doen en vraag naar wat ze ruiken, of ze het herkennen. Door dit gesprek en onderzoek aan te gaan zullen kinderen op een veilige manier met dit soort materiaal leren omgaan. Natuurlijk let je op leeftijd maar onderschat kinderen ook niet. Een kind van 4 ruikt echt wel dat het wasmiddel is en dat je dat niet kan eten. Een koffieboontje kan een kind best opeten. Of het lekker is daar komen ze zelf wel achter.

Voor je begint…

Zoals je kunt lezen in mijn andere twee artikels, begint het stimuleren van de creativiteit van je kind bij het loslaten van jouw focus op een eindresultaat. Daardoor zal je kind geen druk ervaren om ergens aan te voldoen. Vraag je kind dus ook niet ‘wat het moet worden’. Wanneer je loslaat dat het werk ‘iets’ moet worden biedt dit een geweldige ruimte om in het moment te ontdekken en te maken. In het verlengde daarvan; probeer dus ook niet in te vullen vanuit jouw eigen ideeën over hoe iets eruit moet zien. Zegt je kind een kasteel te maken? Vul dan niet in dat er ook een ophaalbrug bij moet. Is de olifant roze? Laat het roze zijn. Wil je kind een boot maken? Vraag hem of haar wat hij nodig heeft voor zijn boot. Let er ook op dat je je kind bij ‘praktische’ probleempjes de ruimte geeft om zelf een oplossing te bedenken. Door te willen helpen, onderbreek je immers zijn/haar proces van onderzoeken en experimenteren. Door je kind op deze manier tijd en ruimte te geven, kunnen andere eigenschappen van je kind worden aangesproken. Waardoor jij (en ook je kind!) verborgen kwaliteiten kunnen gaan ontdekken. Dit kan je enorm inspireren en trots maken. En voor je kind kan het natuurlijk een boost zijn voor het zelfvertrouwen.

Over Fenna Kruijsse

Fenna Kruijsse is opgeleid aan de kunstacademie en heeft jaren in onderwijs en kinderopvang gewerkt. Met projectbureau Buiten de Lijntjes biedt zij kunst educatieve projecten voor onderwijs, kinderopvang en particulieren. Daarnaast begeleidt zij ook volwassenen die willen leren hoe ze een creatief proces bij kinderen kunnen stimuleren. Zowel thuis als op school.

Wil je meer leren over creativiteitsontwikkeling bij kinderen? Ik kijk heel graag met je mee naar de mogelijkheden bij jou thuis, op school of op de kinderopvang.

www.instagram.com/projectbureaubuitendelijntjes/

buitendelijntjes@gmail.com

MEER INFORMATIE