HUISKAMERKLAS EIJSDEN: EEN PLEK WAAR JE KIND ZICHZELF KAN ZIJN

‘Huiskamerklas Eijsden’ – Samenvatting

Beschrijving: Soms hebben kinderen het wat lastiger op school of thuis om uiteenlopende redenen. Voor deze kinderen is er in Eijsden de ‘Huiskamerklas’ opgezet. Een plekje waar ze zichzelf kunnen zijn, positieve aandacht krijgen, samen met andere kinderen kunnen spelen en hun huiswerk maken.

Doelgroep: Kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen de Cramignon en de Tangram. Voor kinderen van andere scholen kunnen de mogelijkheden besproken worden met de jongerenwerker van Trajekt.

Start: Elke maandag direct na school tot 16:00 (m.u.v. schoolvakanties en feestdagen)

Aanmelden: Aanmeldingen lopen in principe via school (leerkracht of Intern Begeleider)

IN GESPREK OVER ‘HUISKAMERKLAS EIJSDEN’

In gesprek met Morris Engelbert
In gesprek met Morris EngelbertJongerenwerker bij Trajekt

Soms hebben kinderen het wat lastiger op school of thuis om uiteenlopende redenen. Voor deze kinderen is er in Eijsden de ‘Huiskamerklas’ opgezet. Een plekje waar ze zichzelf kunnen zijn, positieve aandacht krijgen, samen met andere kinderen kunnen spelen en hun huiswerk maken. In dit interview vertelt jongerenwerker Morris Engelbert hier meer over!

Hoe het begonnen is…

“De huiskamerklas in Eijsden is een samenwerking tussen de Gemeente, het jongerenwerk van Trajekt en de basisscholen de Cramignon en de Tangram”, legt Morris uit. “Het concept voor de huiskamerklas is overkomen uit Vaals waar Tobias Vermin – nu Consulent Welzijn Jeugd bij de Gemeente Eijsden-Margraten – werkzaam was als jongerenwerker. Hij vond het belangrijk om dit initiatief ook in Eijsden van de grond te krijgen en van het een kwam het ander. We zijn begonnen met een proefperiode en hebben nu bijna het eerste volledige schooljaar (2024/2025) erop zitten.”

>> Lees ook: Consulent Welzijn Jeugd: Verbinder jeugd en voorliggend veld

huiskamerklas Eijsden

De huiskamerklas

“De huiskamerklas is bedoeld voor kinderen uit groep 7 en 8 van basisscholen de Cramignon en de Tangram. Voor kinderen die op de een of andere manier een beetje vastlopen of dreigen vast te lopen. Dat kan zijn op het vlak van schoolprestaties of op sociaal-maatschappelijk vlak. Het is voor kinderen die gebaad zijn met extra (huiswerk-)begeleiding en extra aandacht. Je kunt denken aan kinderen die thuis geen rustige plek hebben om huiswerk te maken, die moeilijk contact leggen met klasgenootjes, die moeite hebben met bepaalde stof of om zich te concentreren in de klas. De redenen zijn heel divers. De huiskamerklas is nadrukkelijk geen naschoolse opvang en het is geen vrijwillige inloop. De kinderen worden door leraren of de IB-er gesignaleerd. Zij gaan dan in gesprek met de ouders en wijzen hen op de mogelijkheid van de huiskamerklas. Als de ouders akkoord zijn dan kunnen de kinderen vervolgens elke maandagmiddag na school bij ons aanschuiven tot 16:00.”

Aandacht voor het kind

“We beginnen doorgaans eerst serieus het huiswerk te maken. Maar het draait niet om het huiswerk. Het is een plek waar je even heen kunt, waar mensen naar je luisteren en een praatje met je maken en aandacht voor je hebben. We proberen een veilige leerzame omgeving te bieden aan de kinderen. Daarom proberen we ook niet te streng te zijn met het hele huiswerk maken; soms is de concentratie er niet meer na een hele dag school dus we proberen het luchtig te houden. Vervolgens nemen we iets lekkers, doen we spelletjes, voetballen of we gaan naar buiten een ijsje eten… Helemaal afhankelijk van de tijd, het weer en de behoefte van iedereen. Maar we proberen iets samen te doen.”

De drijvende krachten achter de huiskamerklas

De huiskamerklas draait op het jongerenwerk en twee trouwe vrijwilligers. Het is belangrijk voor de kinderen dat er vaste gezichten aanwezig zijn. Morris legt uit: “Op de maandagmiddagen ben ik zoveel mogelijk aanwezig. Als ik niet kan dan is mijn collega Jerell Diaz er. Jerell is ook jongerenwerker bij Trajekt en we werken samen bij het jongereninlooppunt Oranje Boys in Eijsden. We worden ondersteund door 2 geweldige vrijwilligsters: Marlie en Joyce. Zij nemen de ‘moeder/oma rol’ op zich en geven dat extraatje aan de huiselijke sfeer.” Morris voegt hier aan toe dat de inbreng van Marlie en Joyce bijdraagt aan het succes van de huiskamerklas. Een mooi compliment!

positieve aandacht kinderen

Korte lijntjes met school

Nog een reden van het succes zijn de korte lijntjes met de leraren. Morris vertelt: “We zitten in het lokaal van een van de twee scholen. Als er iets is of speelt met een leerling uit de huiskamerklas dan stappen we makkelijk even binnen om te overleggen. Verder hebben we structureel evaluaties met leraren.”

“Contacten met ouders lopen in principe via de leraren en intern begeleiders. Alleen als een kind afwezig is dan nemen we zelf contact op met ouders. De huiskamerklas is niet vrijblijvend maar soms besluiten kinderen toch om niet te komen…”

Vroegtijdige signalering risico jongeren

“De huiskamerklas is ook een manier om de ‘risico jongeren’ al in beeld te krijgen voordat ze van de basisschool af zijn. Omdat de middelbare scholen buiten onze gemeente liggen verliezen we ze daarna makkelijk uit het oog”, legt Morris uit. De huiskamerklas is een goede manier om potentiele risico jongeren al te leren kennen en we hopen ze zo makkelijker in het vizier te houden. Mochten ze als puber problemen hebben, rondhangen op straat of voor overlast zorgen dan maakt dat het makkelijker om hen aan te spreken en zij ons.”

Succes huiskamerklas

“Of ik ter afsluiting nog wat succesverhalen heb?” herhaalt Morris de vraag. “Er was eens een kind waarvan de schoolresultaten aan de lage kant waren. Vervolgens is het elke maandag gaan deelnemen en bij ons huiswerk gaan maken. Mede daardoor heeft dit kind uiteindelijk een havo/vwo advies gekregen. Maar we hebben bijvoorbeeld ook een deelnemer ‘met een rugzakje’ gehad; die het op sociaalvlak wat moelijker had. Door middel van de huiskamerklas heeft dit kind wel aansluiting gevonden bij enkele leerlingen. Het succes zit hem vaak in kleine dingen en is moeilijk meetbaar”, zegt Morris. “Maar die kleine dingen kunnen voor iemand heel veel betekenen.”