HOEVEEL EN WELKE TUSSENDOORTJES ZIJN GEZOND VOOR JE DREUMES OF PEUTER?

Wat Is Gezond Tussendoortje Dreumes Peuter

Wat is een verantwoord tussendoortje voor je dreumes of peuter? Hoe ‘gezond’ zijn die rijstwafels of soepstengels eigenlijk? Hoe zit het met al die mooi verpakte kinderkoekjes in de supermarkt, al dan niet met het predicaat ‘natuurlijk’ of ‘extra calcium toegevoegd’? En hoeveel tussendoortjes mag je dreumes of peuter eigenlijk hebben per dag? Dit en meer lees je in dit artikel over gezonde tussendoortjes voor je dreumes of peuter!

Hoeveel tussendoortjes mogen kinderen per dag?

Wist je dat kinderen tussendoortjes nodig hebben om met voldoende energie de dag door te komen en goed te kunnen groeien? Het is namelijk zo dat de maag van kinderen nog te klein is om in drie eetmomenten alle calorieën en voedingsstoffen binnen te krijgen die ze nodig hebben. Tussendoortjes zijn voor kinderen dus niet zomaar een extraatje. Maar hoeveel tussendoortjes hebben kinderen dan nodig? Het Voedingscentrum adviseert om kinderen twee keer per dag een voedzaam tussendoortje te geven en één keer per dag iets lekkers, maar minder gezonds. Het is belangrijk dat kinderen leren dat ze niet de hele dag hoeven te eten en drinken. Probeer de tussendoortjes daarom op vaste momenten te geven, bijvoorbeeld tussen het ontbijt en de lunch en aan het eind van de middag. Op deze manier het aantal eet- en drinkmomenten per dag beperken, is niet alleen goed voor de gezondheid van je kind maar ook voor zijn gebit.

Wat zijn gezonde of verantwoorde tussendoortjes?

Verantwoorde tussendoortjes zijn producten die weinig calorieën en veel goede voedingsstoffen bevatten. De meest voor de hand liggende gezonde tussendoortjes zijn natuurlijk groente en fruit. Denk bijvoorbeeld aan een bakje met worteltjes, tomaatjes, paprika of komkommer. Of geef je kind stukjes appel, peer of banaan. De zoete smaak van aardbeitjes, druifjes en meloen vinden veel kleintjes ook erg lekker! Het Voedingscentrum adviseert om dreumesen en peuters alleen producten uit de Schijf van Vijf te geven als tussendoortje. Dat komt neer op fruit, groente en volkorenbrood.

Zijn rozijnen een gezond tussendoortje?

Rozijnen en krenten zijn gedroogd fruit en dat valt binnen de Schijf van Vijf. Je kunt het dus als tussendoortje geven aan je kind. Let er wel op dat je je kleintje niet te veel geeft, want in gedroogd fruit zit best veel suiker. Ook geven experts aan dat vers fruit beter is dan gedroogd fruit, omdat het meer vitamine C bevat. Bij het drogen van fruit gaat namelijk vitamine C verloren. Wel zitten er nog steeds vezels in rozijntjes en ander gedroogd fruit.

Zijn soepstengels en rijstwafels verantwoorde snacks voor mijn dreumes of peuter?

Rijstwafels bevatten weinig calorieën, weinig vet en weinig suiker. Een prima tussendoortje zou je denken. Toch raadt het Voedingscentrum aan om kinderen niet elke dag rijst of rijstproducten te geven. Rijst bevat de stof arseen en dat kan op lange termijn kanker veroorzaken. Zeker als je kind jonger is dan zes jaar is het verstandig om dit advies te volgen.

Wat ook nog goed is om te weten; rijstwafels bevatten nauwelijks voedingsstoffen zoals vitamines of vezels. Ditzelfde geldt voor soepstengels. Beide populaire tussendoortjes voor dreumesen en peuters hebben dus geen enkele voedingswaarde.

Verantwoord Tussendoortje Dreumes Peuter

Is knijpfruit een gezond tussendoortje voor je dreumes of peuter?

In gepureerd fruit, zoals in knijp- of slurpfruit, zit – zeker als je niet de goedkopere varianten neemt – alleen fruit zonder toegevoegde suiker. Dat lijkt dan misschien een gezonde keuze. Toch adviseren de experts om je kindje fruit te laten eten in plaats van drinken. Dat heeft te maken met drie dingen:

  • Allereerst is het zo dat een pakje drinkfruit minder vitamines bevat dan vers fruit. Tijdens het verhitten (wat nodig is voor de houdbaarheid) gaan namelijk vitamines verloren.
  • Daarnaast is het zo dat je door het drinken van fruit minder snel vol zit dan wanneer je het eet. Dit komt omdat je niet hoeft te kauwen en het snel opdrinkt. Hierdoor krijg je ongemerkt veel suiker en dus veel calorieën binnen, terwijl je geen verzadigd gevoel hebt.
  • Ten slotte is het ook voor de smaakontwikkeling beter om je kind te laten wennen aan losse smaken. Daarom dus het advies: laat je kind zijn fruit eten in plaats van drinken!

Hoe zit het met kinderkoekjes?

In de supermarkt vind je een groot aanbod aan kinderkoekjes, snoepjes voor tussendoor. Hoewel hun verpakking doet geloven dat ze geschikt zijn voor kinderen, ben je misschien geneigd te denken dat het een verantwoord product is. Sommige koekjes bevatten zelfs extra calcium of vitamines. ‘Laat je niet foppen’, zo schrijft het Voedingscentrum. Want ook met deze extra toevoegingen is zo’n koekje niet gezond. Bovendien krijgen kinderen deze voedingstoffen genoeg binnen met gezond eten. Het is niet nodig om dit aan koekjes toe te voegen. In ons artikel ‘Weet wat je kind eet’ lees je meer over hoe je etiketten met ingrediënten van voedingsproducten moet lezen.

Het komt er dus op neer dat de meeste kinderkoekjes die je in de supermarkt koopt niet gezond zijn. Ze bevatten veel calorieën, verzadigd vet en zout en er zitten vrijwel geen gezonde voedingsstoffen in. Bovendien zijn ze vaak verpakt in portiezakjes van twee of meer koekjes bij elkaar, die je vaak ook tegelijk geeft. Daarmee krijgt je kind veel vet en suiker binnen. Veel van deze zakjes bevatten meer dan 100 calorieën. Wist je dat je je kindje zo gezien eigenlijk beter een koekje voor volwassenen kunt geven? Een gewoon Maria biscuitje bevat bijvoorbeeld maar 22 calorieën per koekje.

Gebak, snoep en ijs voor je dreumes of peuter

Net als voor kinderkoekjes geeft het Voedingscentrum voor gebak, snoep of ijs als richtlijn mee ‘eerder één keer in de week dan één keer per dag’. Bij deze producten geldt namelijk dat het al snel veel te veel is voor een jong kind. Als je je kleintje dus al een van deze lekkernijen wil geven, let er dan op dat je de portie klein houdt! In deze video van het Voedingscentrum zie je wat een geschikte kinderportie is.

Gebak Snoep IJs Voor Dreumes Peuter

Tips voor verantwoorde tussendoortjes voor je dreumes of peuter

Tip 1: Hou het bij de Schijf van Vijf
Voor dreumesen en peuters geldt dat fruit en snackgroenten de beste keuze zijn als tussendoortje. Het Voedingscentrum adviseert om dreumesen en peuters alleen producten uit de Schijf van Vijf te geven als tussendoortje. Dat komt neer op fruit, groente en volkorenbrood of cracker met een verantwoord beleg. In de ‘Kies Ik Gezond? – app’ kun je bekijken welke volkoren crackers in de Schijf van Vijf staan. In onderstaande afbeelding van het Voedingscentrum zie je wat er wordt verstaan onder verantwoord beleg.

Verantwoord Broodbeleg Dreumes Peuter

Tip 2: Let erop dat je kindje zich niet verslikt
Let erop dat je kindje zich niet verslikt; snij een tomaatje of druif altijd doormidden. Geef kinderen onder de 4 jaar om deze reden ook geen hele noten of pinda’s. Een goed alternatief; geef je kleintje notenpasta zonder toegevoegde suiker of zout op een boterham.

Tip 3: Beperk het aantal eet- en drinkmomenten
Zeker bij kleine kindjes is het belangrijk erop te letten dat je ze niet te veel eten geeft tussen de maaltijden door. Als het buikje al gevuld is met iets anders, heeft je kindje immers minder trek bij de volgende maaltijd. Onderstaande afbeelding van het Voedingscentrum is een voorbeeld van hoe een gezonde eet-dag voor je dreumes of peuter eruit kan zien. Op de website van het Voedingscentrum vind je meer voorbeeldmenu’s.

Voorbeeld Gezond Dagmenu Dreumes Peuter

Tip 4: Leer je kind een gezond eetgedrag aan
Als ouder vervul je een belangrijke voorbeeldrol in de ‘eet-opvoeding’ van je kind. Wees je daar bewust van. Door zelf gezond te eten en op een verantwoorde manier om te gaan met tussendoortjes geef je je kind het goede voorbeeld. Wat ook belangrijk is in het aanleren van een gezond eetgedrag, is om je kind niet te belonen of troosten met snoep. Geef je kindje liever jouw aandacht en liefde! In ons artikel ‘5 tips op je kind te helpen een gezond eetpatroon te ontwikkelen’ lees je hier meer over!

Gezonde Tussendoortjes Dreumes Peuter

Waarom zijn gezonde tussendoortjes belangrijk?

Misschien vraag je je na het lezen van dit artikel af of het nu echt zo erg is om je kind dagelijks een liga mee naar school te geven of elke middag te verwennen met wat lekkers. Wat maakt dat experts zo hameren op het belang van gezonde tussendoortjes? Dat heeft onder andere te maken met allerlei gezondheidseffecten die kunnen ontstaan wanneer je kind stelselmatig te veel suiker, zout en ongezonde vetten binnenkrijgt. Door te kiezen voor gezonde tussendoortjes kun je onderstaande problemen voorkomen!

Schade aan het gebit
Tussendoortjes kunnen het gebit van je kind beschadigen. Dat komt door het laagje voedselresten dat op tanden en kiezen achterblijft telkens als je kind iets eet of drinkt. Dit laagje heet tandplak. Tandplak zet suikers en koolhydraten in de mond om tot zuur. Dit zuur lost het glazuur op de tanden op, waardoor gaatjes ontstaan. Het is dus slim om tanden zo weinig mogelijk bloot te stellen aan tandplak. Dat doe je door je kind naast de drie hoofdmaaltijden – het ontbijt, de lunch en het avondeten – op maximaal vier andere momenten iets te laten eten of te drinken. Water is een uitzondering. Omdat dit geen suiker, zout of koolhydraten bevat, kan je kind het zo vaak en zoveel drinken als het wil. Door daarnaast tweemaal per dag (na het ontbijt en voor het slapen gaan) goed de tanden te poetsen, voorkom je dat tandplak zich aan tanden en kiezen hecht.

Overgewicht
Onze kinderen groeien op in wat we noemen een ‘obesogene’ samenleving. Dat wil zeggen; een omgeving die uitnodigt om veel te eten en weinig te bewegen. We worden steeds verleid om (te) zout, (te) zoet en (te) vet te eten. Denk aan de reclameboodschappen die je overal tegenkomt over vaak ongezonde en calorierijke voedingsmiddelen en dranken, die bovendien ook nog haast overal verkrijgbaar zijn. Wist je dat 1 op de 8 kinderen in Nederland kampt met overgewicht? Door de lange termijn gevolgen van overgewicht, denk aan suikerziekte, hart- en vaataandoeningen, sommige vormen van kanker, gewrichtsklachten en depressie, wordt overgewicht gezien als een van de grootste bedreigingen voor de volksgezondheid. Kinderen leren tijdens hun jeugd wat ‘leuk’ is en wat ‘normaal is’. Dus wanneer je je kind van jongs af aan leert om ‘verantwoord te snacken’, is de kans groot dat dat ook de norm wordt in z’n volwassen leven. Zo kun je de kans op overgewicht verkleinen!

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE