HOE VERWERK JE EEN RELATIEBREUK OF SCHEIDING?

Wanneer een relatie over is, brengt dit doorgaans veel emoties met zich mee. Misschien nam je zelf het initiatief om er een punt achter te zetten? Misschien maakte de ander deze keuze voor jou? Of misschien kwamen jullie samen tot de conclusie dat het niet meer ging samen. Dit kan natuurlijk verschil maken in de emoties die je ervaart. Maar zelfs als je rationeel achter de beslissing staat om te stoppen, kan deze keuze veel emoties losmaken. En het kan een hele klus zijn om dit te verwerken.

Scheiding of relatiebreuk als rouwproces

Bij een scheiding of relatiebreuk is er vrijwel altijd sprake van rouw. Het is niet alleen een afscheid van een persoon waar je van hield of wellicht nog steeds van houdt. Maar ook van het leven dat jullie deelden. En misschien zelfs van gezamenlijke vrienden en familie. Hoe dan ook, heeft het een impact op hoe je leven er uitziet. En dat kan allerlei emoties teweegbrengen; boosheid, verdriet, machteloosheid, apathie of juist opluchting. Welke emoties je ervaart en hoe heftig deze zijn, verschilt per situatie en per persoon. Maar iedereen heeft tijd nodig om een scheiding/relatiebreuk en de emoties die daarbij komen kijken te verwerken. En dit is ook nodig om weer verder te kunnen met je leven. Zonder rouw, kan geen nieuw leven worden opgebouwd, zo stelt psychiater Elisabeth Kübbler-Ross die het volgende model ontwikkelde voor rouwprocessen:  

 

Op en neer

Als je zo naar bovenstaande afbeelding kijkt, zou je kunnen denken dat het verwerkingsproces bij rouw in een vaste volgorde verloopt; van shock naar verdoofdheid, ontkenning en zo verder ‘omlaag’ met de fase van apathie als ultiem dieptepunt. En dat het proces zich daarna in positieve lijn verder ontwikkelt; van berusting en acceptatie naar loslaten en het maken van nieuwe plannen. Dit is echter niet het geval! In werkelijkheid verloopt dit proces veel grilliger. Misschien herken je ook bij jezelf dat je een periode intens verdrietig was en dat daarna toch boosheid/woede weer de overhand kreeg? Dit hoort erbij! Naarmate de tijd verstrijkt, ga je een aantal keren op en neer tussen de verschillende fases. En zelfs na lange tijd, kun je opeens weer overvallen worden door de boosheid of het verdriet van de eerste fases.

Complex

Hoewel er een aantal duidelijke overeenkomsten zitten tussen het verwerken van een relatiebreuk of scheiding en het rouwproces na het overlijden van een geliefde, zijn er ook een aantal verschillen. Misschien is het grootste verschil wel dat je na een relatiebreuk of scheiding als het ware rouwt om iemand die nog leeft! Waar een geliefde bij overlijden nooit terug zal komen, kun je als ‘verlatene’ bij een scheiding die hoop wel nog een hele tijd hebben. Dit kan het extra complex maken. Een ander belangrijk verschil is dat bij overlijden (in de meeste gevallen) geen opzet in het spel is. Bij een scheiding daarentegen koos de ander er bewust voor om jou in de steek te laten. Ook dit brengt weer andere emoties met zich mee, die het rouwproces extra ingewikkeld kunnen maken.

Het verwerken van een scheiding of relatiebreuk in 5 fases

Vaak wordt het model van Elisabeth Kübbler-Ross voor scheidingsprocessen wat vereenvoudigt naar een model met 5 fasen, waarbij de curve start met de schok van het slechte nieuws, gevolgd door de fases ontkenning, woede, onderhandelen en depressie. Na het dieptepunt van de depressie komt er langzaam maar zeker berusting. De lijn van de curve gaat nu weer omhoog met een voorzichtig optimistisch zicht op de toekomst. In deze fase worden nieuwe plannen gemaakt en ontstaat er weer zin in het leven.

Klik hier voor een uitgebreide beschrijving van de 5 fasen in het verwerken van een relatiebreuk of scheiding!

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE