HOE LEERT JOUW KIND VOLGENS HUMAN DYNAMICS?

Gastbijdrage van Danielle Andrien
Gastbijdrage van Danielle AndrienGecertificeerd trainer Human Dynamics, Eigenaar Onderwijsadviesbureau ZiZa

Ieder kind – mens is uniek. Ook in de manier van leren, communiceren en samenwerken verschillen we van elkaar. Er zit verschil in de wijze waarop we informatie verwerken en verschil in behoefte wat betreft het verkrijgen van de informatie. Zowel in tempo, hoeveelheid en de wijze waarop. De een wil graag praten, de ander wil graag de informatie lezen en een derde heeft behoefte aan specifieke details. Een instrument dat veel in het onderwijs gebruikt wordt om aan deze verschillen tegemoet te komen is Human Dynamics. En thuis, als je je kind bijvoorbeeld helpt met huiswerk maken, is dit ook goed toepasbaar. Danielle Andrien, gecertificeerd trainer in Human Dynamics vertelt ons er in deze gastbijdrage meer over.

Human Dynamics, wat is dat?

Human Dynamics (HD) is een instrument dat jou leert de verschillen waar te nemen en te begrijpen. Dan kun je er daarna mee werken en aansluiten bij de behoefte van de ander. Daardoor voelt de ander zich erkend, herkend en gezien. De basis om te kunnen leren en samenwerken. Zonder lukt het niet! HD gaat uit van 6 persoonlijkheidsdynamieken. Deze persoonlijkheidsdynamiek heeft invloed op hoe iemand leert, samenwerkt, tot welke activiteiten hij zich aangetrokken voelt, en zelfs op lichaamshouding. Om te bepalen welke dynamiek iemand heeft, ga je kijken naar hoe iemand acteert oftewel wat hij/zij doet en naar welke focus iemand heeft oftewel waar deze op gericht is.

Persoonlijkheidsdynamieken en principes

De basis voor de persoonlijkheidsdynamieken zijn 3 principes:

  • Het mentale principe: de denkers, van afstand dingen bekijken, in zichzelf gekeerd zijn, sterk in visie en lange termijn denken;
  • Het emotionele: de gevoelsmensen, relaties en sfeer zijn belangrijk, veiligheid is een voorwaarde om te kunnen leren, leren is een extern proces – verwoorden om tot een oplossing te komen;
  • Het fysieke principe: de doeners, realistisch, structuur en details zijn belangrijk, alles moet kloppen, leren is een intern proces – in zichzelf beredeneren.

Een persoonlijkheidsdynamiek bestaat uit twee principes. Er zijn dan verschillende combinaties mogelijk, bijvoorbeeld mentaal-fysiek of emotioneel-mentaal, etcetera. Genoeg theorie! Door 6 verschillende kinderen te beschrijven, snap je meteen waar ik het over heb. Overigens: we gebruiken de theorie niet om een sticker te plakken, maar om vooral gemeenschappelijke taal te creëren om zo het gesprek te kunnen voeren.

Lisa

Lisa wordt s’ morgens vroeg wakker en begint meteen te vertellen over alles wat ze ziet en voelt. Door te kletsen kan ze haar gedachten ordenen en oplossingen verzinnen. In de klas voelt ze meteen aan hoe de sfeer is en ze houdt altijd iedereen in de gaten. Ze helpt heel graag een ander, ook als deze dit niet gevraagd heeft. Tijdens het leren van iets nieuws, wil ze graag bevestiging en steun van een ouder of leerkracht.

Ellen

Ellen komt een ruimte binnen en kijkt rond. Ze neemt alles in zich op en gaat rustig zitten. Dan heeft ze overzicht. Ze werkt rustig en gestructureerd. Ze wil graag weten waarom ze iets gaat doen en wil graag weten wat er van haar verwacht wordt. Ze speelt het liefste alleen of met haar beste vriendinnetje. Ellen vindt het fijn als je het doel benoemt en je verwachtingen helder maakt.

Mark

Mark kijkt het liefste naar mensen. Hij staat op de speelplaats aan de kant en vindt het heerlijk om te zien hoe ze met elkaar omgaan. Meedoen hoeft niet, maar hij kan heel goed bemiddelen als er ruzie ontstaat. Hij kan soms erg boos worden als er iets gebeurt dat hij onrechtvaardig vindt. Graag doet hij mee in een filosofisch gesprek. Praten over koetjes en kalfjes vindt hij maar niets. Dan lijkt hij een beetje onhandig. Hij denkt graag vooruit en bedenkt dan dingen voor over een hele tijd. Ook Mark wil graag weten wat er van hem verwacht wordt.

Jos

Als je Jos een vraag stelt, dan heeft hij even tijd nodig om de informatie op een rijtje te zetten. Hij wikt en weegt dan en komt dan tot een antwoord. Dat antwoord is zorgvuldig en compleet. Kiezen vindt hij soms moeilijk: vaak kan hij bij alles zowel voor- en tegenargumenten bedenken. Jos kun je ook een “diesel” noemen. Hij heeft in het begin wat meer tijd nodig, maar daarna is hij een kei in wat hij doet. Hij vindt het erg fijn om te verzamelen: plaatjes, voorwerpen, maar ook indrukken en ervaringen. Hij heeft een heel goed geheugen en houdt van de natuur. Jos vindt het fijn om een deadline te krijgen.

Rachel

Rachel weet graag waar ze aan toe is. Onverwachte gebeurtenissen vindt ze niet fijn. Ze kan heel goed plannen maken en die precies zo uitvoeren. Veranderen van een plan is niet zo haar ding. Ze houdt niet van roddelen en kan goed zeggen waar het op staat. Ze houdt van rituelen en ze is erg gehecht aan haar knuffel. Daarvan heeft mama er meteen 2 gekocht, zodat er altijd een reserve knuffel is.

Floris

Heeft energie voor tien: altijd bezig en meteen enthousiast voor elk nieuw plan. Hij is snel in de manier waarop hij praat en beweegt. Hij gaat meteen nieuwe dingen uitproberen en maakt dan vooraf meestal geen plan. Plannen mogen veranderen. Iets afmaken vindt hij niet leuk. Hij heeft veel fantasie en kan met iedereen overweg. Met vreemde mensen een praatje maken vindt hij leuk. Voor Floris helpt het als hij weet dat zijn emoties er mogen zijn.

Vraag het je kind!

En herkenning bij jezelf of je kind? Of vind je het nog moeilijk. Door open vragen te stellen aan je kind, krijg je nog meer informatie. Voorbeelden van vragen zijn:

  • Wat heb je precies gedaan? Een kind met een fysieke centrering vindt dit een fijne vraag en zal uitvoerig verslag doen.
  • Wat voelde je toen het gebeurde? Een goede vraag voor een emotioneel gecentreerde persoon.
  • Vertel eens wat je gedachten waren? Voor een mentaal gecentreerd kind een passende vraag en kan hier makkelijk een antwoord op geven.

Voor eenieder zijn deze  vragen fijn:

  • Wanneer veranderde de situatie? Wat was er gebeurd?
  • Wat zou je de volgende keer anders doen?
  • Welk advies heb je aan een ander, die hetzelfde meemaakt?

Meer weten?

Bovenstaande informatie is beknopt en een eerste kennismaking met Human Dynamics en is vooral gericht op het bewustzijn dat de verschillen tussen mensen op alle vlakken spelen. Wil je graag meer informatie over Human Dynamics? Neem dan eens een kijkje op: www.ziza.nu. Een scholing volgen kan ook, hiervoor kun je je inschrijven op: www.d-vers.eu.

MEER INFORMATIE