HELP, IK HEB SPIJT VAN MIJN KIND! TIPS & ADVIES

spijt van kind tips en advies

Het leek je zo leuk en mooi…. Een kind, of nog een tweede of derde erbij. Je dacht er helemaal klaar voor te zijn en ook je partner wilde het graag. Je had wellicht een beeld voor ogen van lekker tuttelen met je baby en ‘one happy family’. Iedereen vertelde je dat een kind het mooiste was wat hen was overkomen, of dat een tweede of derde zo leuk was en … je kent ‘m vast wel: waar één kind kan wonen, kunnen er ook 2 (of 3) wonen. En dan wordt je kindje geboren en blijkt de roze wolk al heel snel helemaal niet zo roze te zijn, maar eerder een dikke zwarte regenwolk, die alle zon doet verdwijnen. Hoe ga je ermee om als je ‘spijt’ hebt van je kind? In dit artikel lees je een aantal tips en adviezen!

Spijt van je kind…

Je baby slokt al je tijd op, er zijn misschien problemen met drinken of slapen, je oudere kinderen willen ook nog hun aandacht, je probeert met man en macht je huishouden bij te houden, misschien moet je al gauw ook weer aan het werk en o ja. … je hebt ook nog partner die af en toe aandacht wil. Laten we het nog maar niet hebben over familie of vrienden, want daar heb je helemaal geen tijd of energie meer voor en ergens op de allerlaatste plaats bengel jij zelf onderaan. En dan ineens hoor je jezelf denken: ik vind dit niet leuk meer, waarom wou ik (nog) een kind? Ik geniet er helemaal niet van, was ik er maar nooit aan begonnen!

Schaamte & schuldgevoel

En direct is daar het schuldgevoel: hoe kan ik zoiets denken?! Ik hou toch van mijn kind? Dit mag ik niet denken! Maar je denkt het voelt het toch, het is jouw grote geheim. Want wat als je dit zou delen met je partner, vriendin of je moeder? Wat zouden zij wel niet denken? Je voelt je eenzaam in dit gevoel. Herkenbaar? Wat kan er aan de hand zijn en wat kun je doen? Hieronder een aantal tips!

Tip 1: Relativeer

Dat je het nu even niet meer ziet zitten, wil niet zeggen dat je écht spijt hebt van je kind. Waarschijnlijk is het je nu even teveel geworden en heb je behoefte aan rust en tijd voor jezelf. Misschien heb je ook wel last van chronisch slaapgebrek, waar niemand vrolijker van wordt.

Tip 2: Wees mild voor jezelf

Sta jezelf toe om je gedachten en gevoelens toe te laten. Hoe meer je deze probeert weg te drukken, des te meer deze zich gaan opdringen. Als iemand tegen jou zegt; ‘denk niet aan een roze olifant’, waar denk je dan aan? Juist, een roze olifant. Dus probeer objectief naar je gedachten te kijken en deze niet te veroordelen. Deze gedachten kun je zien als de noodbel die klinkt, dat jij iets nodig hebt.

Tip 3: Ga het gesprek aan met je partner

Als je niet helemaal eerlijk durft te zijn over je ware gedachten en gevoelens, kun je hem op zijn minst vertellen, dat je je niet fijn voelt, dat het je boven je hoofd groeit op dit moment en dat je zijn hulp nodig hebt. Bespreek samen wat jou kan helpen op dit moment en hoe hij je kan steunen hierin.

Wist je dat jullie je via onze website gratis kunnen aanmelden voor een online programma voor kersverse ouders dat erop gericht is de communicatie en samenwerking tussen partners te versterken? Nieuwsgierig? Hier vind je een sneakpreview van dit programma PinkCloud!

Tip 4: Onderzoek wat jij nodig hebt om je weer beter te voelen

Behoefte aan slaap? Ga zo lang als nodig eerder slapen. Tijd voor jezelf? Plan iets leuks om te doen. Alleen, of met iemand samen. Behoefte aan rust? Kijk eens wat jou echte rust geeft en op welke momenten je dit kunt doen. Een wandelingetje of rustige muziek luisteren, geven doorgaans meer rust, dan op je telefoon een spelletje spelen of Netflixen.

spijt van mijn kind tips advies

Kan je kindje misschien wat vaker of langer naar opa en oma of de kinderopvang? Voel je je al schuldig bij het idee? Bedenk dan maar: je kind kan beter 2 uurtjes op een dag een ontspannen, vrolijke mama hebben, dan een hele dag een mama, die moe en uitgeput is. Behoefte aan ontspanning? Plan af en toe iets leuks voor jezelf en met je partner, waar je energie van krijgt.

Lees Ook: In contact blijven met je partner ondanks het drukke gezinsleven? 6 tips!

Tip 5: Wat kun je doen om weer meer plezier met je kind(eren) te creëren?

Vrolijke muziek draaien en even lekker samen dansen? Naar buiten gaan, naar een speeltuintje, of de natuur in? Even 1 op 1 tijd met je kind creëren?

Tip 6: Praat erover met iemand die je vertrouwt

Door je verhaal te delen, kun je ook steun krijgen. Heb je niemand bij wie je denkt je verhaal kwijt te kunnen? Dan kun je ook anoniem chatten met CJG043. Het chatspreekuur is elke maandag- en dinsdagavond tussen 20.00 en 22.00 uur geopend. Een van onze ervaren opvoedondersteuners zit dan klaar om je een luisterend oor te bieden of met je mee te denken over de vragen die je hebt. Mailen kan trouwens ook via info@cjg043.nl Je ontvangt dan binnen twee werkdagen een reactie.

Tip 7: Vraag hulp

Dit kan praktische hulp zijn van je moeder, schoonmoeder of een vriendin voor in het huishouden of om op te passen, maar dit kan ook professionele hulp betekenen. Misschien heb je wel last van een postnatale depressie of overspannenheid. In dit artikel lees je wat de belangrijkste symptomen van een postnatale depressie zijn. Ga dus naar de huisarts, als het te lang duurt, of ernstige vormen aanneemt.

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE