DEZE KWAALTJES KUN JE VERWACHTEN NA DE BEVALLING!

Je bent bevallen! De vervelende zwangerschapskwaaltjes van de laatste weken zijn gelukkig voorbij! Maar nu is het tijd om te ontzwangeren. Want helaas is het niet zo dat je direct na de bevalling weer helemaal ‘als vanouds’ bent. Zeker in de eerste dagen/weken na de bevalling kun je last hebben van een aantal kwaaltjes die horen bij het fysiek herstellen van de zwangerschap en bevalling. Wij zetten de meest voorkomende ongemakken voor je op een rij!

  • Naweeën

    De eerste dagen na de bevalling kun je last hebben van krampen, die ook wel naweeën worden genoemd. Deze krampen worden veroorzaakt doordat je baarmoeder samentrekt om weer z’n oude vorm terug te krijgen. Door dit samentrekken van de baarmoeder verlies je ook bloed, waardoor de baarmoeder zichzelf zuivert. Naweeën kunnen aanhouden tot zo’n zes weken na de bevalling. En ze kunnen ook best pijnlijk zijn. Als je borstvoeding geeft, zal je merken dat het voeden ervoor zorgt dat je naweeën krijgt. Ook is het zo dat de naweeën na de eerste zwangerschap minder heftig zijn dan bij een tweede of derde zwangerschap. De baarmoeder is dan namelijk wat minder elastisch geworden en moet dus wat vaker en heviger samentrekken om de oude vorm weer terug te krijgen.

  • Vloeien

    Het is normaal dat je na je bevalling bloed en wondvocht verliest. Deze afscheiding wordt ook wel lochia genoemd en is afkomstig uit je baarmoeder. Op de plek waar de placenta zat, is een wond ontstaan en die heeft tijd nodig om te genezen. Vaak verlies je in de eerste week na je bevalling het meeste bloed. Schrik niet, er kunnen dan ook wat grotere stolsels bij zitten! Gebruik daarom die eerste dagen het speciale kraamverband dat in het kraampakket zit. De wond heeft best even wat tijd nodig om te helen, dus het kan even duren voordat het vloeien stopt. Meestal houdt het vloeien zo’n vier tot zes weken aan. De hoeveelheid van het bloedverlies is per persoon verschillend. Zodra het bloedverlies wat minder wordt, kun je ook gewoon maandverband gebruiken. Zolang je vloeit, mag je niet in bad. Ook mag je in die eerste periode geen tampons gebruiken, in verband met het risico op infectie.

  • Hechtingen

    Als je tijdens de bevalling bent uitgescheurd of ingeknipt, kunnen de hechtingen of de wond voor pijn en ongemak zorgen. Maar ook als je niet bent gehecht, kan je vagina wat beurs aanvoelen. Naar de wc gaan is geen pretje en de hechtingen kunnen ook gaan ‘trekken’. Om de pijn wat te verlichten, kun je beter op een harde stoel gaan zitten dan op de bank. Last van een branderig gevoel bij het plassen? Spoel je vagina na met water. Dan brandt het minder en spoel je meteen ook de hechtingen schoon. Je kunt ook al tijdens het plassen water langs je vagina laten stromen om de urine te verdunnen. Als het goed is lossen de hechtingen binnen een week vanzelf op.

  • Constipatie

    De eerste keer ontlasting na de bevalling kan best spannend zijn. Misschien ben je daarom geneigd om het uit te stellen? Het is echter belangrijk dit niet toe doen! Want hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat het pijn doet (doordat de ontlasting harder wordt) en je vergroot bovendien de kans op obstipatie (verstopping). Ontspanning is belangrijk de eerste keer dat je weer naar het toilet gaat. Neem de tijd en probeer zo min mogelijk kracht te zetten. Je kunt je lijf helpen om de ontlasting dun te houden door veel water te drinken en vezelrijk voedsel te eten en vet voedsel te vermijden. Eet dus voldoende fruit (met name mango’s, pruimen, peren met schil en bosvruchten bevatten veel vezels), muesli, volkorenproducten en lijnzaad. En liever weinig of geen bananen, wit brood, rijst of hardgekookte eieren.

  • Aambeien

    Tijdens de zwangerschap en na de bevalling krijgen veel vrouwen last van aambeien. Aambeien kunnen ook ontstaan door het persen tijdens de bevalling. Ze kunnen geen kwaad, maar zijn soms wel pijnlijk en zitten op een ongemakkelijk plek. Vaak gaan deze na verloop van tijd zelf weer over. Ook kan de huisarts lidocaïnezalf voorschrijven. Dit heeft een verdovende werking.

  • Pijnlijke Borsten

    Veel vrouwen krijgen een paar dagen na bevalling last van opgezwollen, warme en pijnlijke borsten. Dit wordt ook wel stuwing genoemd en wordt veroorzaakt door een overproductie van moedermelk. Als je borstvoeding geeft, probeer je kindje dan zo vaak mogelijk aan te leggen en te laten drinken om de druk te laten afnemen. Eventueel kun je ook wat afkolven. Let erop dat je niet teveel kolft, want dan ga je de melkproductie juist stimuleren! Geef je geen borstvoeding? Draag dan een strakke beha, dan zal de melkproductie vanzelf afnemen.

    Als je veel last hebt van de stuwing, kun je een ice-pack uit de vriezer ingewikkeld in een hydrofiele luier tegen de zere plek leggen om te koelen. Een andere ‘tip uit grootmoeders tijd’ is om gekoelde koolbladeren in je bh te dragen.

  • Kraamtranen

    Twee tot drie dagen na de bevalling kan de zogenaamde ‘baby blues’ zich aandienen en kun je last krijgen van kraamtranen. Dit is een normale reactie op de adrenaline-boost die tijdens de bevalling vrijkomt. Een mooi mechanisme van de natuur om ervoor te zorgen dat je de eerste dagen ’s nachts nog energie hebt om uit bed te gaan en je kleintje te voeden. Maar helaas verdwijnt deze adrenaline na enkele dagen uit je lichaam. Dan slaat de vermoeidheid toe en ga je ook pas écht beseffen wat er de afgelopen dagen allemaal gebeurd is. Vaak is er dan nog maar weinig nodig om een flinke huilbui te krijgen! De babyblues kan enkele uren duren, maar soms ook wel een week. En er zijn ook vrouwen die pas na twee weken overvallen worden door alle emoties. Ook dat kan en is dus niets om je zorgen over te maken!

  • Urineverlies

    In de laatste maanden van de zwangerschap en vooral ook tijdens de bevalling, wordt de bekkenbodem zo opgerekt dat de blaas en plasbuis op een andere plek in je bekken terechtkomen. Bovendien zijn de bekkenbodemspieren verslapt, waardoor je na de bevalling last kunt hebben van urineverlies. Bijvoorbeeld als je moet niezen of hard moet lachen. Met speciale oefeningen kun je de bekkenbodemspieren trainen, zodat ze weer sterker worden en je als het goed is na verloop van tijd weer onbezorgd kunt lachen en niezen!

  • Haaruitval

    Merk je dat je na de bevalling veel haar verliest? Of dat je haar heel dun geworden is? Dit hoort er helaas ook bij! Door veranderingen in je hormoonhuishouding kun je tijdens, maar vooral ook na je bevalling, last krijgen van haaruitval. Dit kan wel een jaar lang aanhouden en helaas is er weinig aan te doen! Bepaalde voeding en vitamines kunnen helpen. Zoals bijvoorbeeld meloen, appels, spinazie, noten en zuivel. En extra vitamine a, vitamine b-6, vitamine b-12 en foliumzuur.

  • Zweten

    Veel vrouwen hebben er veel last van na hun bevalling: zweten. Dit is een normaal verschijnsel na je zwangerschap en gaat ook vanzelf weer over. Je hormonen zijn hiervan de boosdoener.

  • Vergeetachtigheid

    Er wordt weleens gesproken van ‘zwangerschapsdementie’ als het gaat over kwaaltjes als vergeetachtigheid, warrigheid, verminderd concentratievermogen en verminderd reactievermogen tijdens de zwangerschap. Helaas houden deze klachten vaak ook na de zwangerschap nog enige tijd aan. Het kan zelfs wel tot een jaar duren voordat je brein volledig is hersteld!

Bronnen:

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE