DE BEWEEGCOACH OP DE BASISSCHOLEN IN VALKENBURG

‘De Beweegcoach’ – Samenvatting

Beschrijving:
Beschrijving…

Doelgroep:
Doelgroep…

Duur:
Duur…

Startdata & Aanmelden:
Startdata & Aanmelden…

IN GESPREK OVER ‘DE BEWEEGCOACH’

In gesprek met Janne Lebens
In gesprek met Janne LebensBeweegcoach van Negen in de gemeente Valkenburg

In de gemeente Valkenburg aan de Geul is op elke basisschool een beweegcoach van Buro Negen actief. De beweegcoach ondersteunt bij de gymlessen voor groep 1 en 2, verzorgt het Beweeg Beter Programma voor alle klassen én daagt de leerlingen van groep 7 uit om ervaring op te doen als Junior Sportcoach in de pauzes. Meer over deze drie mooie projecten lees je in dit interview met beweegcoach Janne Lebens!

Waarom een beweegcoach?

De Gemeente Valkenburg aan de Geul vindt het belangrijk om de gezondheid van haar inwoners te stimuleren. Daarom is er voor de jeugd een beweegmakelaar en een beweegcoach actief in de gemeente! Beweegcoach Janne legt uit: “Als je al op jonge leeftijd begint met het aanleren van een actieve, gezonde levensstijl neem je dat de rest van je leven mee. Met alle voordelen van dien voor je gezondheid. Ons werk als beweegcoaches draagt eraan bij dat eventuele motorische achterstanden bij kinderen al heel snel gesignaleerd en aangepakt worden. Bij jonge kinderen kun je vaardigheden makkelijk oefenen en verbeteren. Zo voorkom je dat kinderen zich onzeker gaan voelen en weerstand krijgen tegen de gymles of sporten in algemene zin, omdat bepaalde dingen niet goed lukken. Dus ‘hoe eerder we dat kunnen ondervangen, hoe beter’, is de gedachte!”

Projecten beweegcoaches in de gemeente Valkenburg

Vanuit de Beweegcoaches van Negen zijn er momenteel drie projecten actief op de basisscholen in de gemeente Valkenburg aan de Geul. Hieronder lees je meer over deze projecten.

Project 1: Ondersteuning bij de kleutergym

“Als beweegcoaches bieden we in de gemeente Valkenburg drie programma’s aan op de basisscholen. De eerste is ondersteuning bij de kleutergym. Als beweegcoach zijn we op alle scholen in de kleutergroepen voor een periode van 12 weken 1x per week aanwezig bij de gymlessen. Wij zijn er niet om de gymlessen te verzorgen, maar om de leerkracht te ondersteunen tijdens de lessen. Zo kunnen we kinderen die dat nodig hebben wat extra aandacht en begeleiding geven. Omdat de klassen zo groot zijn, heeft de leerkracht daar zelf vaak niet voldoende ruimte voor. Samen met de leerkracht bekijken we welke kinderen opvallen of uitvallen op motorisch gebied. Dat zijn dan de kinderen die wij in de les wat extra’s kunnen geven.”

Signalen van motorische achterstand bij kleuters

“Wat de signalen zijn van een motorische achterstand bij kleuters?”, herhaalt Janne de gestelde vraag. “Dat is eigenlijk heel breed; sommige kinderen zijn bijvoorbeeld wat angstig en durven niet te klimmen. Dan is er feitelijk geen motorisch probleem, maar zit het ‘m meer in het versterken van een stukje zelfvertrouwen. Bij andere kinderen zie je dat ze bepaalde bewegingen motorisch nog niet voor elkaar krijgen, zoals koprollen of hinkelen. Of dat de motoriek in algemene zin nog erg houterig is. Wat ook kan spelen, is dat een kind echt niet tegen het verlies kan. Soms zie je dat het ermee te maken heeft dat kinderen nog erg jong zijn, of dat ze pas net op school zijn en nog moeten wennen. Als we vermoeden dat er meer aan de hand is, nemen we contact op met ouders om te bekijken of begeleiding door een fysiotherapeut gewenst is.”

>> Lees ook: Het belang van bewegen en sporten voor een kind

beweegcoach bewegen basisscholen

Project 2: Beweeg Beter Programma

“Het Beweeg Beter Programma wordt aangeboden in de groepen 3 tot 5. En in sommige scholen ook tot en met groep 8. Dit programma is specifiek bedoeld voor leerlingen die uitvallen op een motorische test die elk jaar aan het begin van het schooljaar wordt afgenomen. Deze groep leerlingen volgt – met toestemming van ouders – in een traject van 8 weken het Beweeg Beter Programma, waarin ze 1 keer per week een extra gymles krijgen met de andere kinderen die deelnemen aan dit programma.

In deze extra lessen wordt onder begeleiding van ons als beweegcoach en een kinderfysiotherapeut gefocust op de punten waar de deelnemende kinderen moeite mee hadden tijdens de motorische test. Door dit te oefenen, waar nodig onder 1-op-1 begeleiding van de kinderfysiotherapeut, krijgen deze kinderen net dat stukje extra om in de reguliere gymlessen gewoon, met plezier mee te kunnen doen. We proberen ook de ouders erbij te betrekken door een huiswerkboekje mee te geven met oefeningen waar men thuis samen mee aan de slag kan. Ook worden de ouders uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de laatste les.”

Jaarlijkse motorische screening

“Elk jaar wordt op alle scholen in de gemeente Valkenburg aan het begin en aan het eind van het jaar in alle groepen de MQ-scan afgenomen. Dit is een motorische screening, die wij uitvoeren samen met een kinderfysiotherapeut. In deze screening worden allerlei aspecten van de motorische ontwikkeling getest; zoals balans en behendigheid. Kinderen moeten bijvoorbeeld hinkelen, op handen en voeten lopen, een slalom oefening doen, koprollen. Afhankelijk van de leeftijd van het kind, worden deze oefeningen lastiger. De behaalde scores worden vergeleken met normscores van leeftijdsgenoten.

Kinderen die lager scoren, worden in overleg met de leerkracht – een kind kan op de testdag natuurlijk ook even een slechte dag hebben gehad – uitgenodigd voor het Beweeg Beter Programma. Ouders krijgen een brief met de resultaten en uitleg over het programma en kunnen dan toestemming geven om hun kind te laten deelnemen. De lessen van het Beweeg Beter Programma vinden afhankelijk van de school onder schooltijd of na schooltijd plaats. Mocht het nodig zijn, kunnen kinderen na afloop van de 8 weken ook nog extra begeleiding krijgen van de kinderfysiotherapeut. Ook kunnen we mijn collega beweegmakelaar inschakelen om te kijken of er een passend clubje gevonden kan worden, mocht het kind nog niet bij een vereniging zijn. En het leuke van dit programma is dat we aan het eind van het jaar opnieuw de MQ-scan afnemen, waardoor je de vooruitgang goed zichtbaar kunt maken!”

beweegcoaches projecten Valkenburg

Project 3: Junior Sportcoaches

“Het laatste project is het Junior Sportcoach Traject voor groep 7. Binnen dat project leiden we heel groep 7 op tot spelleider. Het uitgangspunt daarbij is dat iedereen aan het eind van het traject van 8 weken in tweetallen in de pauze een spelles heeft gegeven aan de andere kinderen op school. Het idee is dat de kinderen zelf de spellen bedenken, maar ze kunnen ook gebruik maken van onze database met spellen voor inspiratie. Vaak levert dat hele creatieve dingen op, maar soms zijn het ook meer standaard spellen als tikkertje en dat is ook prima! Zolang de kinderen maar rennen, spelen en bewegen in de pauze!”

Leerzaam en leuk

“Zelf vind ik dit een van de leukste projecten. Je merkt ook dat de meeste kinderen er heel enthousiast van worden. Aan de andere kant is het ook heel leerzaam; aan het begin van het project krijgen de kinderen een stukje theorie over waar je op moet letten als je lesgeeft, waar je aan moet denken als je een spel gaat bedenken. Vervolgens geef ik zelf een voorbeeld-les. En daarna gooi ik ze in het diepe door te vragen ‘wie durft de eerste les te bedenken’. Er is dan altijd wel iemand die opstaat. Eerst wordt er dan geoefend in de eigen klas en daarna op het schoolplein met de andere klassen. De afspraak is dat de twee kinderen die het spel leiden de baas zijn. Ook dat is een leerzame ervaring.

In de volgende les bespreken hoe het gegaan is; wat ging er goed, wat kond er beter, hoe kun je een spel makkelijker of moeilijker maken, wat doe je als een spel niet lukt? Door dit klassikaal na te bespreken leren ze om goed te kijken naar de groep om te zien wat er gebeurt en daar goed op in te spelen.

Het idee is dat de klas – als het programma na 8 weken afgelopen is – zelf een schema maakt met leerlingen die daarna nog spellen blijven leiden in de pauze. Als het programma afgelopen is, dragen we het dus over aan de kids. Dat is ook de reden dat we dit programma aanbieden aan groep 7; zij hebben nog een jaar om het voort te zetten!