‘GEEN VRAAG IS TE GEK!’ BIJ THE MASTERS SERVICES & CARE WYCK

In gesprek met Katinka van Kan en Han Zittema
In gesprek met Katinka van Kan en Han ZittemaThe Masters Services & Care Wyck

In iedere Maastrichtse wijk “een plek waar je 5 dagen per week kunt binnenlopen voor praktische diensten als een was- en strijkservice en waar je onder genot van een kop koffie ook je vraag kunt neerleggen.” Dat is het streven van The Masters Services & Care Wyck, aldus de bevlogen community facilitator Katinka en medeoprichter Han. In hun locatie in Wyck vertellen zij meer over dit bijzondere initiatief.

Verbindingspunt in de wijk

“Toen ik mijn enkel brak en voor weken in het gips moest, zat ik verlegen om hulp in mijn nabije buurt. En met mijn netwerk vooral in het noorden van het land, was dat nog niet zo eenvoudig”, aldus een alleenstaande wijkbewoner. De tijdelijke hulp die hij nodig had, bleek lastig te vinden. Dit initiatief is ontstaan vanuit de behoefte om hulp en ondersteuning in je eigen buurt te vinden en organiseren. “We hebben de behoeften van de wijkbewoners in kaart gebracht en zijn de samenwerking met allerlei instellingen, initiatieven en ondernemers in de buurt aangegaan. ”Daardoor is er een heel netwerk ontstaan van hulp en zorgverleners waarnaar doorverwezen kan worden. Zo kunnen we mensen samenbrengen en verbinden. Het Masters Services & Care punt in de wijk is dus een portaal naar alle soorten hulp. Als je dus als wijkbewoner een vraag hebt, denken wij graag met je mee. Je staat er niet meer alleen voor!”

Geen vraag is te gek

“Een moeder loopt binnen met de vraag of er een oppas in de wijk is voor haar kind; een oudere man vraagt hulp bij het doen van de administratie op de computer. Zo een paar voorbeelden van vragen die bij The Masters Services & Care Wyck neergelegd worden. Iedereen is welkom en kan er zijn vraag stellen, zijn verhaal kwijt of zomaar een praatje maken. Ook ouders en jongeren. Geen vraag is te gek en je wordt altijd geholpen. Op veel vragen kan meteen antwoord worden gegeven of ondersteuning worden geboden. En anders denken de mensen van The Masters met je mee en komen julllie samen tot een volgende stap. Door de nauwe samenwerking met het Sociaal Team Centrum en met andere zorg- en hulpaanbieders komt de “doorverbinding” makkelijk tot stand met de best passende hulpverlener of zorgaanbieder.”

Thuishulp voor en door burgers

“De beste hulpverlener kan ook een buurtbewoner zijn die aan huis hulp biedt. Denk dan aan praktische hulp en zorg in en om huis. Zoals huishoudelijke hulp, een klusje in huis of tuin, burenhulp of persoonlijke verzorging. Ook wordt afgestemd met Wijzelf Maastricht & Heuvelland en Wehelpen Maastricht. Dit zijn 2 digitale platforms die hulpvragers en degenen in de buurt die hulp en zorg aanbieden, zichtbaar maken en aan elkaar matchen. Het bezoekadres van Wijzelf is hier op onze locatie.”

Sociale onderneming

“Andere diensten die de Sociale Wijkcoöperatie verzorgd, afgestemd op de behoeften in de wijk:

  • Was- en strijkservice
  • Stoomservice
  • Kledingreparatie- en verstelservice
  • Computerservice
  • Boodschappenservice
  • Klussendienst
  • Distributieservice

Dit aanbod wordt verzorgd door sociaal ondernemers die nu nog een uitkering hebben en zo de kans krijgen om een eigen bedrijf op te bouwen. Er zijn ook leerwerkplekken voor talentvolle “anders ontwikkelden” of mensen in de bijstand. Zij kunnen zo hun kansen vergroten op de arbeidsmarkt om zo later weer betaald aan de slag te kunnen. Daarnaast werken er bij The Masters Services & Care mensen met een onoverbrugbare afstand tot de arbeidsmarkt. Zij leveren een bijdrage naar vermogen, ontdekken zo hun talenten en hebben een fijne nuttige dag-invulling.”

Kortom: “de plek om naar toe te gaan bij behoefte aan hulp, met vragen en voor diverse services en producten. Het Masters team van de Sociale Wijkcoöperatie staat voor u klaar van dinsdag t/m vrijdag van 10:30 tot 18:00 uur en zaterdag van 10:30 tot 18:00 uur!

Meer weten over The Masters, de andere locaties en openingstijden? Neem een kijkje op: www.themasters.nu/services-and-care

LEES OOK