8 TIPS OM JE BOOSHEID ONDER CONTROLE TE HOUDEN

Kinderen kunnen je soms het bloed onder de nagels vandaan halen als ouder. Je hebt al meerdere keren gewaarschuwd en wordt volledig genegeerd. Of opzettelijk uitgedaagd. Dan kan het soms een hele uitdaging zijn om rustig te blijven en je boosheid onder controle te houden. Zeker als je druk of wat gestrest bent, kan je lontje korter zijn dan je zou willen! Voor je weet, sta je te schreeuwen tegen je kind. Vaak heb je achteraf spijt dat je zo tekeer bent gegaan.

Op zich is het niet erg dat je kinderen je je ook eens boos zien. Boosheid is immers één van onze basisemoties. Wat echter belangrijk is, is dat je je kind laat zien hoe je op een goede manier met deze emotie om kan gaan. Want ook daarin ben jij als ouder een belangrijk voorbeeld. Als jij je boosheid altijd maar opkropt en dan af en toe ontploft en alles in een keer eruit gooit, leert je kind dat opkroppen en ontploffen de manier is om met boze gevoelens om te gaan. Zou het niet beter zijn je kind te leren dat het altijd mag uiten wat het voelt, ook als dat boosheid is? En dat je dat op een gecontroleerde manier kunt doen? Deze tips kunnen je helpen om je boosheid beter onder controle te houden en op een goede manier te uiten.

Tip 1: Leer je boosheid herkennen

Allereerst is het belangrijk om je eigen signalen van boosheid te leren kennen en herkennen. Waar begint het mee? En hoe bouwt boosheid zich bij jou op? Begint het met een borrelend gevoel in je buik? Waarna je het warm krijgt en je stem gaat verheffen? Als je weet hoe dit bij jou werkt, kun je al bij de eerste signalen actie ondernemen en voorkomen dat het tot een uitbarsting komt. Neem dan bijvoorbeeld even een time-out of tel tot 10, als je voelt dat het begint te borrelen. Ga pas terug naar je kind als je weer kalm bent en benader je kind dan ook rustig. Voel je dat je toch nog boos bent, kun je het beste benoemen dat je nog boos bent en dat er later over gepraat kan worden.

Tip 2: Blijf in het heden

Het kan verleidelijk zijn om – als je boos aan het worden bent of een time-out neemt – terug te denken aan alle eerdere situaties waarin je kind dit gedrag liet zien. Misschien heb je toen niets gezegd en je boosheid opgekropt? Door dit nu allemaal terug te halen, zal je boosheid toenemen en is de kans groot dat je een reactie gaat geven die niet meer past bij deze situatie. Ook gedachten als ‘het is een verwend nest’ werken niet echt kalmerend. Probeer je liever eraan te herinneren dat het nog maar een kind is en dat het zich daarom ook als een kind gedraagt! Aan jou de taak om hier volwassen mee om te gaan!

Tip 3: Krop niet op!

In het verlengde van bovenstaande; je boosheid opkroppen, werkt op den duur averechts. Daarom is het goed om direct naar je kind uit te spreken dat je boos bent en daarbij ook uit te leggen waarom. Kinderen voelen de stemming van hun ouders doorgaans toch haarfijn aan, dus ontkennen heeft geen zin! Probeer op zo’n moment echter niet te vervallen in algemeenheden als ‘ik ben er helemaal klaar mee’ of ‘waarom gaat dit toch altijd zo moeilijk?’. Dat versterkt je boze gevoel alleen maar en je kind zal ook niet weten wat te doen.

Tip 4: Reageer niet lichamelijk

Hoewel het soms misschien verleidelijk kan zijn om je kind even stevig beet te pakken of een corrigerende tik te geven, is het van groot belang niet lichamelijk te reageren naar je kind als je boos bent. Ook wordt geadviseerd je kind niet op te pakken of te verplaatsen. Dit zal mogelijk (onbedoeld) wat hardhandiger gaan en dit kan je kind bang maken.

Moeder is kwaad op haar zoontje

Tip 5: Maak je boosheid op een goede manier bespreekbaar

De sleutel tot het op een ‘gezonde’ manier uiten van je boosheid, zit ‘m in het concreet benoemen, maar niet persoonlijk maken! Bijvoorbeeld; ‘het frustreert me als je steeds onze afspraken niet nakomt’ en ‘ik voel me boos als je steeds met speelgoed gooit.’ Daarmee houd je het bij jezelf en maak je je kind geen verwijten.

Tip 6: Zoek samen naar oplossingen

Heeft je kind bijvoorbeeld zijn of haar broer geslagen? Benoem dan dat het kind erg boos geweest moet zijn en geef daarbij ook duidelijk aan dat dit echt niet kan. In het artikel ‘Maken jouw kinderen vaak ruzie? Zo ga je ermee om!‘ lees je hier meer over. Is je kindje nog jong, dan kun je alternatieve oplossingen aanreiken zoals bijvoorbeeld de ouder erbij roepen of stampvoeten in plaats van slaan. Als je kind oud genoeg is, kun je het een actievere rol geven bij het vinden van een oplossing. Je zult versteld staan van de creatieve oplossingen waar kinderen mee komen! En deze blijken vaak ook veel effectiever dan een oplossing die jij je kind als ouder hebt opgedragen.

Ben je op dat moment nog te boos om met je kind te praten over oplossingen? Dan kun je ook aangeven dat je er later nog een keer op terug wil komen. Omdat je merkt dat je nu te boos bent en eerst rustig wil worden. Of omdat je er zelf nog even over wil nadenken.

Tip 7: Erken dat je fout zat…

Ben je toch een keer behoorlijk uit je slof geschoten en naar je gevoel te ver gegaan? Durf dat dan ook toe te geven naar je kind. Door er samen over te praten, kan het zelfs iets leerzaams zijn voor je kind! Dit doe je door allereerst je fout te erkennen. Vervolgens kun je je kind uitleggen hoe je je voelde in die situatie en hoe dat zo kwam. Daarna kun je je kind ook vertellen hoe je je nu voelt over wat er gebeurd is. Bijvoorbeeld dat je spijt hebt of je schaamt. Leg daarbij ook uit waarom. Verder kun je benoemen wat je achteraf gezien had kunnen doen om rustig te blijven. En wat jullie in de toekomst (samen) kunnen doen om dergelijke voorvallen te voorkomen. Op deze manier leer je je kind hoe je conflicten kunt bespreken en oplossen. Sowieso is het voor kinderen fijn om te weten dat ook jij als ouder weleens fouten maakt en dat je dit gewoon kunt toegeven en oplossen!

Tip 8: Onderzoek de onderliggende oorzaak

Tot slot: het is goed te weten dat boosheid ‘een tweede gevoel’ is. Meestal komt er voor je boos wordt, een ander gevoel in je naar boven. Dat kan van alles zijn; misschien voel je je aangevallen? Of niet serieus genomen. Onrechtvaardig behandeld, buiten gesloten, uitgedaagd? Merk je dat het steeds dezelfde soort triggers zijn die je zo boos maken, kun je daarmee aan de slag. Waarom raakt het je zo? Onder welke omstandigheden gebeurt het en onder welke omstandigheden niet? Kun je daarin sturen? Als je je meer bewust bent van bepaalde patronen, is het veel makkelijker om er anders mee om te gaan! Als je ontdekt dat jouw boosheid niet echt over de kinderen gaat, zorg dan dat zij weten dat het niet hun schuld is dat je boos, moe, kribbig of iets dergelijks bent.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE