6 TIPS OM ONTSPANNEN AAN HET NIEUWE SCHOOLJAAR TE BEGINNEN

Na 6 weken zomervakantie kan het best wel weer even wennen zijn om in het schoolritme te komen. Niet alleen voor je kind, maar ook voor jou. Opeens is ie er weer: het spitsuur in de ochtend! Een goede voorbereiding kan het verschil maken! Maar ook je kind kan opzien tegen de lange dagen. Of zich wat gespannen voelen omdat alles weer even nieuw is aan het begin van het schooljaar! Deze 6 tips kunnen je helpen om op een ontspannen manier aan het nieuwe schooljaar te beginnen samen.

Tip 1: Bereid je kind voor op het einde van de vakantie

Een groot verschil tussen volwassenen en kinderen, is dat wij als volwassenen veel beter ‘vooruit’ kunnen kijken en denken. Kinderen leven in het hier en nu en zijn vaak veel minder bezig met wat er volgende week op de agenda staat. Om de ‘shock’ dat de vakantie voorbij is, niet te groot te maken, kan het dus goed zijn om je kind erop te wijzen dat de laatste vakantieweek aangebroken is. En dat het nieuwe schooljaar weer gaat beginnen.

Tip 2: Praat met je kind over school

In het kader van de voorbereiding op het begin van het schooljaar, is het ook goed om in de laatste week van de vakantie zo nu en dan met je kind te praten over school. Wie wordt zijn nieuwe meester of juf? Wat vindt het daarvan? Kijkt je kind er naar uit om weer naar school te gaan of juist niet? En waarom? Welke klasgenootjes vindt je kind leuk om weer te zien?

Tip 3: Zorg dat je kind ‘school-klaar’ is

Een van de ‘leukste’ manieren om te wennen aan het idee dat het schooljaar weer gaat beginnen, is het vernieuwen van bepaalde schoolspulletjes. Misschien is je kind uit zijn/haar gymkleren gegroeid? Of heeft het nieuwe schriften en/of schrijfmateriaal nodig? Of als je kind wat groter is, een agenda? Hoe zit het met de broodtrommel en drinkbeker? En de rugzak? Ga samen naar de stad en laat je kind iets nieuws uitzoeken voor op school. Gegarandeerd dat het met dat nieuwe item in de rugzak met meer plezier naar school gaat maandag!

Tip 4: Kom weer terug in het normale ritme

Om de overgang tussen het vakantie- en schoolritme niet te groot te laten zijn, is het verstandig om de laatste week van jullie vakantie te gebruiken om langzaam weer terug te komen in het ‘normale’ ritme. Wat meer op tijd naar bed en ’s ochtends ook weer wat vroeger uit de veren. Dan valt het niet zo tegen als de wekker op maandagmorgen weer heel vroeg gaat! Misschien kunnen jullie bepaalde regels die jullie in de vakantie wat hadden losgelaten weer oppakken? Of bepaalde taakjes? Zodat je kind weer kan wennen aan de structuur die straks op school ook gehanteerd wordt.

Tip 5: Manage de ochtendspits

Om onnodige chaos en stress te voorkomen op de eerste ochtend na de zomervakantie, is het slim om de avond van tevoren de tas van je kind(eren) in te pakken. De schoolspulletjes die het mee moet nemen, maar ook de lunch en het tussendoortje. Misschien kun je zelfs de boterhammen alvast smeren? Bekijk ook samen met je kind welke kleding het aan wil doen op de eerste schooldag. Juist omdat de eerste dag toch best wat spannend kan zijn, vinden veel kinderen het dan fijn om op z’n minst kleren aan te hebben waarin ze zich prettig voelen. Wanneer jullie het hier al over eens zijn, scheelt dat eventuele discussies tijdens de toch al zo drukke ochtendspits!

Tip 6: Sluit de vakantie goed af

Vaak vinden kinderen het leuk wanneer de zomervakantie op ‘symbolische’ wijze wordt afgesloten. Door bijvoorbeeld de laatste dag iets leuks te gaan doen met het hele gezin. Dat hoeft echt niets spectaculairs te zijn. Wanneer jullie ‘speciaal’ frietjes gaan eten omdat het de laatste avond van de vakantie is, zullen de kinderen hier zeker ook van genieten!

Ohja, en vergeet de wekker niet te zetten!

Bronnen:

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE