5 MINDFULNESS OEFENINGEN OM TE DOEN MET JE KIND

Mindfulness Oefeningen Voor Kind

Mindfulness oefent je geest om met volledige, milde en open aandacht in het hier en nu te zijn. Je leert jezelf beter kennen. Door dit zelfinzicht ben je beter in staat om keuzes te maken. Ook voor kinderen is het zinvol om mindfulness te leren als vaardigheid om beter om te kunnen gaan met alledaagse situaties. In deze 5 mindfulness oefeningen leert je kind de aandacht bewust in het hier en nu te gebruiken.

Oefening 1: Diepe ademhaling

Ga samen op de rug liggen met een favoriet knuffeldier op jullie buik. Moedig je kind aan naar het knuffeldier te kijken. Hoe deze omhoog en naar beneden gaat als het langzaam in- en uitademt. Het leren concentreren op de ademhaling is een grote vaardigheid voor het leven. Maar het kan moeilijk zijn voor kinderen om de gedachten echt te concentreren op de eigen ademhaling. Een zichtbaar hulpmiddel, zoals een knuffeldier zien stijgen en dalen, kan helpen.

Oefening 2: Mindful ruiken

Verzamel een handvol huishoudelijke artikelen voor je kind om aan te ruiken. Bijvoorbeeld: muntblaadjes, een kaars, honing, verse kruiden, pindakaas of wat er voor handen is. Moedig je kind aan om na te denken over hoe het zich voelt wanneer het de geur inademt. De munt geeft me een fris gevoel; de vanille geeft me een ontspannen gevoel; de pindakaas geeft me een gevoel van… honger!”

Oefening 3: Actief luisteren

In de tuin, onderweg van school naar huis of tijdens een wandeling, moedig je je kind aan voor enkele momenten stil te zijn en te horen. Het lied van de vogels; het zwakke gejammer van een sirene; het gezoem van bijen in de omgeving. Gewoon ontdekken en luisteren, verder niets.

Oefening 4: Lichaam en geest

Een goede houding van ons lichaam, vormt een boodschap die we naar onszelf sturen. En dus niet alleen naar de mensen om ons heen. Probeer een paar poses met je kind. Laat het nadenken over hoe sterk het zich voelt bij iedere pose. Je kind wordt zo bewust van de eigen lichaamshouding. Deze poses kunnen helpen als je kind zenuwachtig is over iets, zoals een aanstaande test of een sportevenement.

De Superman: gebalde vuisten; gestrekte armen; 1 naar voren en 1 naar achteren; je voeten uit elkaar en stevig geplant.

De boom: je voeten op heupwijdte uit elkaar; stevig op de grond met rechte rug; schouders ontspannen en armen ontspannen hangend naast je lichaam. Denkbeeldig laat je wortels uit je voeten groeien. Je staat als een boom, sterk en in je eigen kracht.

Oefening 5: Blij of droevig

Zet een mix van liedjes op, wissel ze één voor één af, in een blij of droevig lied. Kijk of je kind een vinger kan leggen op wat het denkt dat verdrietig of blij maakt. Zoals het tempo, het volume of de toonhoogte van de noten. Beëindig de mix als je kind geniet. Dit is een geweldige oefening om te doen tijdens een rustig moment. Of als een moment om tot rust te komen voor het slapen gaan.

>> Meer weten over mindfulness? Lees ook het artikel ‘Mindfulness, wat is dat nu precies?‘ geschreven door Delina Overdijk. Zij geeft ook nog 5 aanvullende mindfulness oefeningen voor jou.

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE