DE ZELFSTANDIGHEID VAN JE PEUTER/KLEUTER STIMULEREN – 5 TIPS VAN EEN KINDERERGOTHERAPEUT

Wanneer kinderen 2 jaar zijn, breekt vaak de fase aan van ‘zelluf doen’. Schattig, maar soms ook bron van frustratie en strijd. Omdat ze het simpelweg echt nog niet zelf kunnen. Of omdat ‘zelluf doen’ op een gemiddelde dag echt teveel tijd kost. Tóch is het in het kader van het stimuleren van de zelfstandigheid van je kind heel belangrijk om je kind wel van jongs af aan de ruimte te geven om te experimenteren met zelf doen, zo leren we in het interview met kinderergotherapeuten Eefje Kern en Sarah Meuser van Praktijk voor Kinderergotherapie Vaals. In dit artikel 5 tips voor hoe je dit aanpakt bij je peuter of kleuter!

Tip 1: Geef je kind de ruimte om de taak zelf te ontdekken

Wanneer we als ouder zien dat ons kind iets nieuws probeert, zijn we vaak geneigd om te zeggen ‘oh wacht even, ik help je’ of ‘kijk, dat moet je zus of zo doen’. Terwijl het voor de leerervaring van je kind veel waardevoller is als het de ruimte krijgt om de taak zelf te verkennen en zo – al doende – te ontdekken wat wel en niet werkt. Laat je kind dus eens begaan, zonder dat je aanwijzingen geeft of helpt. Probeer ook als je ziet dat het misgaat, even te wachten met ingrijpen. Tenzij er gevaarlijke situaties kunnen ontstaan uiteraard!

Tip 2: Zorg dat de taak helder is

Wanneer je je kindje wil leren om iets zelfstandig te doen, zorg dan dat (voor jullie allebei) duidelijk is wat je precies verwacht dat je kindje wel en niet al zelf doet. Stel je wil je kind leren om zich ’s ochtends zelf aan te kleden. Welke handelingen verwacht je dan dat het zelfstandig uitvoert? Begint dat bij het uittrekken van de pyjama en het aantrekken van een schone onderbroek? Pakt het zelf kleren uit de kast of doe jij dat? Verwacht je dat het ook al sokken en schoenen aantrekt of gaat het enkel om de broek en trui? Door zelf als ouder op die manier naar de taak te kijken, kun je een taak ook makkelijk opsplitsen in kleinere taakjes en zo de zelfstandigheid van je kind beetje bij beetje uitbouwen.

Tip 3: Neem een coachende rol

Wanneer het taakje helder is voor je kind,  is het belangrijk om je kind de taak ook zoveel mogelijk zelfstandig te laten uitvoeren. Heeft je kind in het begin nog wat ondersteuning nodig? Probeer dit dan zoveel mogelijk in coachende vorm te doen. Dat wil zeggen dat je niet tegen je kind zegt wat het moet doen, maar dat je je kind een vraag stelt die ‘m aanspoort om zelf na te denken. Bijvoorbeeld ‘wat moet eerst, en wat zou nu het volgende zijn dat je aan kunt doen?’

Tip 4: Heb geduld

Vaak willen ouders dat dagelijkse handelingen snel gebeuren. Vanuit die ‘haast’ zijn ouders nogal eens geneigd om hun kind oplossingen aan te reiken, zo van ‘kijk, die sok ligt daar en dan pak je je schoenen’. Of om direct in te grijpen als het ‘fout’ gaat bij het doen. Zoals gezegd in de eerste tip is het juist zo belangrijk om je kind zelf te laten begaan. En dan kijk je als je kind aangeeft klaar te zijn samen wat gelukt is en wat niet. In het voorbeeld van het aankleden; ga samen bij de spiegel staan en laat je kind zelf ontdekken dat het twee verschillende sokken aanheeft of dat de trui verkeerd om zit. Geef je kind vervolgens ook de kans om het zelf te verbeteren.

Tip 5: Kies het juiste moment

 Omdat het zo belangrijk is je kind de ruimte te geven om zelf de taak te verkennen en de juiste oplossingsstrategie en ontdekken en oefenen, is het belangrijk dat je het juiste moment kiest om je kind een nieuwe vaardigheid aan te leren. Als er door de week ’s ochtends haast is om op tijd de deur uit te kunnen met z’n allen, is het misschien zinvoller om het zelfstandig aankleden in het weekend of in de vakantie te gaan oefenen. Of kijk wat je zelf kunt aanpassen in je dagelijkse routine waardoor er wel de tijd en ruimte is voor je kind om zelf te kunnen oefenen.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE