WETHOUDERS JEUGD ONTVANGEN GALJAARDBOEK VAN CJG043

wethouders Jeugd Maastricht Heuvelland CJG043 Galjaardboek

Het Centrum voor Jeugd en Gezin Maastricht Heuvelland (CJG043) dong in 2018 mee naar de Galjaardprijs. Een landelijke onderscheiding voor inspirerende en vernieuwende initiatieven op het gebied van overheidscommunicatie. Helaas sleepten we de prijs niet in de wacht. Wél werd het succesverhaal van het CJG043 als een van de 19 zogenaamde ‘Galjaardparels’ opgenomen in het boek ‘Communicatieverhaal Halen’. Op 20 februari 2019 mochten we de zes wethouders Jeugd van de Maastricht Heuvelland Gemeenten een exemplaar van dit boek overhandigen.

Hoe je contentmarketing succesvol inzet bij Jeugdpreventie

Zo luidt de kop van het artikel over het CJG043 in het boek met communicatieverhalen. Want met de transitie van de jeugdzorg van het Rijk naar de gemeenten kwam er steeds meer focus op preventie van ernstige opvoedproblemen. Hoe kun je als gemeente door slimme inzet van moderne media bijdragen aan het versterken van de eigen kracht van ouders, zodat alledaagse opvoedvragen niet uitmonden in ernstige opvoedproblemen? En een andere belangrijke vraag: hoe kunnen deze media worden ingezet om het netwerk van jeugdprofessionals in de regio te versterken? “Dat is de uitdaging die het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) van de Maastricht Heuvelland gemeenten is aangegaan. Contentmarketing bleek de sleutel tot succes”, zo valt te lezen in het boek.

Pionieren

Als eerste CJG in Nederland koos het CJG043 ervoor om het landelijke format voor CJG-websites los te laten en een geheel eigen formule te ontwikkelen. Inzichten uit de contentmarketing waren daarbij leidend. Welke type ouders kunnen onderscheiden worden? Welke informatiebehoefte hebben deze verschillende typen ouders vanaf het moment van kinderwens tot het kind 18 jaar is? Welke contentvormen spreken hen aan en via welke kanalen kunnen we hen bereiken?

Online opvoedadvies met een regionaal karakter

Op het web zijn natuurlijk tal van opvoedsites en hippe mamablogs te vinden. Waarom zou je als ouder dit soort ‘universele’ informatie gaan opzoeken op een regionale website? Het advies bij bedplassen is in Groningen immers niet anders dan in Maastricht. ‘Hoe kun je je onderscheiden en ook écht meerwaarde bieden als gemeentelijke website over opvoeden en opgroeien?’ was daarom een volgende belangrijke vraag. Een vraag die werd beantwoord door het regionale juist centraal te gaan stellen. En daarin schuilt ook de kracht van de ontwikkelde strategie van het CJG043!

Galjaardprijs overheidscommunicatie CJG043

Aanbod en expertise op de kaart

Het CJG043 geeft samen met jeugdprofessionals uit de verschillende gemeenten invulling aan de planning van de artikels die op de website moet komen. De professionals komen immers bij de gezinnen over de vloer en weten welke topics actueel zijn en welke vragen er leven bij ouders. Lijkt depressie bij tieners een groeiend probleem te zijn? Dan met er een artikel op de website komen over hoe je stemmingsproblematiek bij je kind kunt herkennen bijvoorbeeld. Heeft een van de scholen al een aanpak ontwikkeld voor deze problematiek? Dan kan dit artikel wellicht de vorm van een interview krijgen met een betrokken professional van de lokale GGZ-instelling. En misschien kent deze professional ook nog wel een jongere en/of ouder die als ervaringsdeskundige zijn verhaal wil delen. De diverse verhalen uit de regio geven de site een persoonlijk karakter. En ouders krijgen meer beeld en gevoel bij het lokale aanbod.

De kracht van social media

“Het vullen van een website met voor je doelgroep relevante content is één”, zo gaat het artikel in het boek verder, vervolgens is het de kunst om ouders zover te krijgen dat ze je website ook daadwerkelijk gaan bezoeken. Daartoe werd een social mediastrategie ontwikkeld waarin Facebook een centrale positie inneemt. De regionale content zorgt voor veel likes en deelacties uit het persoonlijke netwerk van de betrokken expert of ervaringsdeskundige. Bovendien ontstaat een partnerschap met professionals die hebben meegewerkt aan een interview. Zij weten het CJG043 als communicatiekanaal te vinden als er nieuwe interessante ontwikkelingen zijn in hun organisatie. Ze kunnen ook een ambassadeursrol op zich nemen door de ouders waarmee zij werken te wijzen op het aanbod van CJG043. En zo maken steeds meer mensen in de regio 043 kennis met het CJG043.

Meer dan 1000%

Sinds de lancering van de nieuwe website en contentstrategie zijn de bezoekersaantallen van de website explosief gegroeid. Van gemiddeld zo’n 1400 bezoeken per maand in 2016 naar meer dan 27.000 bezoeken in de maand januari van dit jaar! Dat is een stijging van meer dan 1000%. Waarbij op basis van een gemiddelde bezoekduur per pagina van bijna 3 minuten geconcludeerd mag worden, dat de informatie ook echt gelezen wordt. Cijfers om trots op te zijn!