NET ZWANGER? DE EERSTE STAPPEN OP EEN RIJ!

Je bent zwanger! Gefeliciteerd! Als dit je eerste zwangerschap is, gaan nu waarschijnlijk een heleboel vragen door je hoofd. Wat mag ik niet meer eten; wanneer moet ik de eerste afspraak maken met de verloskundige; moet ik ook mijn huisarts bellen? Wat die eerste stappen zijn als je net zwanger bent? En wat wel en niet te doen? Wij hebben het voor je uitgezocht!

Afspraak maken met een verloskundige

Heel fijn, want je kunt al vrij snel met een heleboel van je vragen terecht bij de verloskundige. Het eerste bezoek aan de verloskundige is meestal tussen de 7 en 10 weken van de zwangerschap. Zodra je weet dat je zwanger bent, kun je de verloskundige bellen en een afspraak plannen. Je kunt hier ook nog even mee wachten tot de 6de week. Je hebt voor de verloskundige geen verwijsbrief nodig.

Kies verstandig

Zijn er meerdere verloskundigen bij jou in de omgeving en heb je nog geen keuze gemaakt? Naast goede recensies een 2-tal zaken waar je op kunt letten als je voor een verloskundige kiest: een korte reistijd en het aanbod van faciliteiten. Het aantal controles neemt toe en zeker aan het einde van je zwangerschap ben je kind aan huis bij je verloskundige. Dus ook straks met de dikke buik moet deze nog gemakkelijk te bereiken zijn. En ook voor de verloskundige is het van belang dat zij een korte reistijd heeft naar jouw huis. Wat de extra faciliteiten betreft, sommige verloskundigen kunnen bijv. echo’s maken in hun praktijk. Dat is heel handig en scheelt je steeds ritjes naar het ziekenhuis.

Huisarts bellen?

Je hoeft niet persé je huisarts te bellen. Meestal geeft de verloskundige aan de huisarts door dat je in verwachting bent. Vraag dit even na, anders kun je zelf altijd nog de huisarts inlichten. Als je medicijnen slikt, check dan de bijsluiter en neem contact op met je huisarts of apotheker als je twijfels hebt. Heb je een hoge bloeddruk of andere aandoening die misschien invloed kan hebben op je zwangerschap, neem dan contact op met je huisarts.

Let op wat je eet en drinkt!

Het is nu al meteen belangrijk dat je gezond leeft: niet roken en goed opletten wat je eet en drinkt. Bepaalde bacteriën en metalen die je lichaam normaal makkelijk kan verwerken, zijn voor je ongeboren kindje wel schadelijk. Even de belangrijkste ‘no go’s’ op een rij: drink geen alcohol en eet geen rauw vlees, rauwe vis en rauwe schelp- en schaaldieren (sushi). Bak je vlees en vis dus door en door gaar. Ook rauwmelkse kaas moet je nu even laten staan, let op of er ‘au lait cru’ op de verpakking staat. Check op google welke producten je nu het beste nog meer uit je menu kunt schrappen. En eet gezond, in het artikel ‘Verantwoord eten tijdens je zwangerschap’ geven we je alvast 5 tips!

Slik foliumzuur

Misschien slik je al een tijdje foliumzuur (vitamine B11); goed bezig! Is dit niet zo, begin dan meteen. Foliumzuur speelt een belangrijke rol in de aanmaak van witte en rode bloedcellen en in de groei en werking van ons lichaam. Al meteen vanaf het allereerste begin, dus erg belangrijk voor de vroege ontwikkeling van je ongeboren kind. Ons lichaam kan foliumzuur niet zelf maken. We moeten deze vitamine via ons voedsel binnenkrijgen. Maar het is bijna niet mogelijk om dagelijks de gewenste hoeveelheid (400 microgram) voor je ongeboren kind erbij te eten. Denk aan ruim een kilo bruine bonen per dag of een halve kilo spruitjes… Daarom slikken die foliumzuurpillen en verklein de kans op een open ruggetje, hazenlip of open gehemelte bij je baby.

Check je werksituatie

Wettelijk gezien hoef je pas 3 maanden voor het einde van je zwangerschap aan je werkgever te melden dat je zwanger bent. Maar doe je werk dat onveilig of erg heftig/zwaar is tijdens een zwangerschap, praat dan nu al met je werkgever. Pas als je je werkgever hebt ingelicht, heb je recht op wettelijke bescherming op de werkvloer tijdens je zwangerschap en kan hij/zij beschermende maatregelen nemen.

Toxoplasmose is ‘uit den boze’!

Toxoplasmose wordt veroorzaakt door een parasiet. En kan voorkomen in de ontlasting van katten, in ongewassen groente maar ook in (het al eerder uitgebannen) rauw vlees. Ondanks dat veel mensen antistoffen tegen toxoplasmose bij zich dragen, is het toch belangrijk geen risico te nemen. Houd je aan de volgende dingen: verschoon niet meer de kattenbak; was alle groenten grondig; in de tuin werken kan – met handschoenen aan.

Zwangerschapskwaaltjes

Tijdens je zwangerschap gebeurt er van alles in je lichaam en kun je last krijgen van allerlei zwangerschapskwaaltjes. Misschien merk je er nu al iets van. De bekende kwaaltjes aan het begin van de zwangerschap zijn (ochtend)misselijkheid, buikkrampen, hoofdpijn en vaak moeten plassen. Bij groot ongemak of twijfel of het wel/niet een zwangerschapskwaaltje is, vraag het je huisarts.

Wel of niet nog sporten?

Hoe het zit met sporten als je in verwachting bent? Het is belangrijk voor jou en je baby om lekker te blijven bewegen tijdens je zwangerschap. Dit houdt je lichaam fit voor het moment van de bevalling en verkleint de kans op complicaties. Echter niet alle sporten en oefeningen zijn nu nog aan te raden, in ons artikel ‘Sportieve mama’s to be’ lees je hier meer over.

Het grote nieuws al delen?

Met wie je dit grote nieuws al meteen deelt, bepaal je uiteraard zelf – samen met je partner. Er valt wel iets te zeggen voor voorlopig de voorpret alleen te delen met je partner. Deze eerste periode kun je nog in alle rust met z’n tweetjes dagdromen: zou het een meisje of een jongen worden; wat zijn leuke namen? Zodra je het nieuws wereldkundig maakt, heeft iedereen er wel een mening over 😉 De meeste aanstaande mama’s kiezen er overigens voor om te wachten tot ze met 3 maanden de termijnecho achter de rug hebben. De kans op een miskraam is in deze periode namelijk nog relatief hoog, 80% van de miskramen gebeurt in het 1e trimester.

Seks tijdens je zwangerschap

Je kunt met een gerust hart vrijen als je zwanger bent. De zin in seks neemt nu misschien in het eerste trimester wat af. Dat is heel normaal. Er verandert ook veel: je moet wennen aan het idee dat je moeder wordt, je kan pijnlijke borsten hebben, je misselijk voelen… Accepteer het, het hoort erbij!

Bronnen:

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE