WAAROM IS SLAPEN ZO BELANGRIJK VOOR EEN KIND?

Gastbijdrage van Babs van Nesselrooij
Gastbijdrage van Babs van NesselrooijKinder(slaap)oefentherapeute

Als je kind een moeilijke slaper is, kan het wellicht een geruststellende gedachte zijn dat je absoluut niet de enige ouder bent. Recent onderzoek geeft aan dat bijvoorbeeld meer dan 30% van de schoolgaande kinderen slaapproblemen heeft, waaronder moeilijk in slaap komen, ‘s nachts wakker worden, nachtmerries en slaapwandelen. Maar waarom is slapen zo belangrijk? In deze gastbijdrage vertelt kinder(slaap)oefentherapeute Babs van Nesselrooij hier meer over!

Waarom is slapen zo belangrijk voor (jonge) kinderen?

Voor een opgroeiend kind zijn goede slaapgewoonten even belangrijk als goede eetgewoonten. Een goede slaap voedt als het ware de hersenen en helpt het lichaam om te groeien. Wanneer een kind (langdurig) moeite heeft met in- en doorslapen dan heeft dit overdag gevolgen. Niet alleen voor het kind, maar in feite voor het hele gezin. Want door het gebrek aan slaap kunnen er problemen ontstaan in het gedrag van het kind. Ouder en kind raken door slaapgebrek sneller geprikkeld, wat kan leiden tot onderlinge irritaties en spanning. Maar ook op het gebied van leren, kunnen aanhoudende slaapproblemen van invloed zijn. Slapen is voor ons allemaal van levensbelang en dat wordt nog te vaak onderschat.

Hoe lang moet een kind slapen?

De slaappatronen van een kind veranderen voortdurend door de kindertijd. Zo hebben baby’s en peuters veel meer slaap nodig (in totaal gemiddeld 18-12 uur) dan schoolgaande kinderen. En naarmate kinderen ouder worden, wordt dit telkens wat minder. Tot ongeveer 8 uren slaap per dag.

De behoefte aan slaap kan echt variëren per kind en er is dus geen strakke norm waaraan je als ouder/kind moet voldoen. Wat in die zin veel belangrijker is om te weten, is of je kind aan zijn persoonlijke slaapbehoefte heeft voldaan. En dat merk je vooral aan hoe fit en energiek je kind is na het opstaan. Dit is de beste indicator van of je kind genoeg slaapt.

Hoe zorg je ervoor dat je kindje goed leert slapen?

Goed slapen is iets wat je een kind, net zoals vele andere dingen, moet leren. Wat daarbij belangrijk is, is dat je kindje al van jongs af aan leert om zelfstandig in te slapen. Je mag je kind gerust een knuffel of een doekje meegeven om de overgang van waak naar slaap te vergemakkelijken. Maar leer het kind zo jong mogelijk om zelfstandig die overgang van waak naar slaap te maken. 

Het belang van een bedtijdritueel

Wat ook heel erg kan helpen om je kindje goed te leren slapen, is het aanwennen van een vast bedtijdritueel. Dat hoeft niet lang te duren (20-30 minuten). Een vast bedtijdritueel is een mooie manier om de dag elke dag opnieuw op een fijne manier af te sluiten. Waarbij er even unieke aandacht is voor ouder en kind. Je kunt denken aan rustige activiteiten zoals: voorlezen, massage of praten over de dag. Doe het grootste deel van dit ritueel nog niet in de slaapkamer van het kind, zodat deze plek echt gekoppeld wordt aan het laatste stukje namelijk: zelf in slaap vallen zonder de aanwezigheid van vader/moeder.

Uit de praktijk

Afgelopen week ving ik een verhaal op over een vader en zijn 3-jarige dochtertje. De vader verheugde zich erg op de voetbalwedstrijd die vroeg in de avond live zou worden uitgezonden. Hij zei: “Dadelijk begint de wedstrijd, ik heb er zin in!” Om vervolgens tegen zijn dochter, die nog lekker in de avondzon in de tuin aan het spelen was, te zeggen: “Kom meisje, dan breng ik jou alvast naar bed!”. Natuurlijk protesteerde dochterlief hevig. Dat had ze niet zien aankomen! Ze deed er alles aan om maar niet naar bed te hoeven. Het ‘even snel naar bed brengen’ ging dus niet helemaal zoals deze vader dit bedacht had. Waardoor hij helaas de helft van de voetbalwedstrijd moest missen…

Een heel herkenbaar verhaal! En zo begrijpelijk vanuit het oogpunt van de papa, die zich echt verheugde op een rustige avond voetbal kijken op de bank. Maar wat hij in zijn enthousiasme over het hoofd zag, was dat de overgang naar het slapen gaan voor zijn dochtertje te abrupt werd gemaakt. Ze was zo gezellig buiten aan het spelen en was dus nog actief en wakker. De eerste signalen van slaperigheid waren er nog niet. Bovendien kreeg ze door het versnelde bedtijdritueel ook niet de tijd om langzaam ‘op te slomen’. Beter was het geweest wanneer vader had gezegd: “over vijf minuutjes  gaan we opruimen en ons klaarmaken om naar bed te gaan…”. Wanneer hij vervolgens het bedtijdritueel helemaal had afgemaakt, had hij hoogstwaarschijnlijk vanaf de start van de wedstrijd op de bank kunnen zitten.

3 tips voor een goed slaappatroon voor je kind

Er zijn heel veel tips en adviezen te geven maar wellicht is het fijn om een paar dingen te vertellen die niet direct aan slaap worden gekoppeld. Hieronder drie tips voor je op een rij!

Tip 1 : Lichamelijke beweging
Het is heel belangrijk en gezond om je kind veel buiten te laten spelen zodat hij/zij voldoende beweegt. Maar vooral ook dag-/zonlicht ziet. Hierdoor vallen kinderen ’s avonds namelijk makkelijker in slaap. Voor oudere kinderen is het belangrijk om niet te laat op de avond nog te gaan sporten/trainen, want dit bemoeilijkt het inslapen juist.

Tip 2: Let op eten en drinken in de avond
Cafeïnehoudende dranken zoals Cola, Ice-tea, (zwarte)thee, chocolade (dus ook chocolademelk!) zijn absoluut niet aan te raden om te nemen in de laatste vier uur voor het naar bed gaan. Daarnaast is het voor de kwaliteit van slaap ook belangrijk om gezond te eten en ook op regelmatige tijden. Direct naar bed na een avondmaaltijd kan de slaap ook verstoren.

Tip 3: Let op met beedschermen
Tenslotte zorgt de invloed van blauw licht (zoals smartphones, tablets etc.) er voor dat de melatonineproductie afremt, waardoor het inslapen moeizamer verloopt. Advies is dus om ruim voorafgaande aan het bedtijdritueel te stoppen met activiteiten op de computer, smartphone en/of tablet.

Wie is Babs van Nesselrooij?

Babs is als kinderoefentherapeute Cesar werkzaam in haar eigen praktijk: ‘Babs Kinderoefentherapie’ in Maastricht. Sinds 2007 is ze met haar praktijk in het centrum van Maastricht werkzaam, maar daarvoor heeft ze op meerdere plekken gewerkt. Waaronder zeven jaar lang in twee medisch kleuterdagverblijven in Gouda en Waddinxveen. In haar praktijk behandelt ze kinderen met motorische problemen zoals: onhandigheid, slordig schrijven of kleine kinderen die bijvoorbeeld vertraagd leren lopen en/of niet kunnen kruipen. Daarnaast is ze slaapoefentherapeut en behandelt ze kinderen (en hun ouders) met slaapproblemen. Deze behandelingen worden vergoed door de zorgverzekering en vallen binnen het basispakket. Verder verzorgt ze een aantal keren per jaar de beweegcursus: ‘Spel en Bewegen’ en de knutselcursus: ‘Handige Handen’ om kinderen te stimuleren tot meer bewegen of te leren werken met de handen.

foto-interview-kinderfysio-logo-babs

Babs Kinderoefentherapie

Hoogbrugstraat 36, 6221 CR Maastricht
06 – 410 66 150
www.kinderoefentherapie-limburg.nl
Facebook: Babs Kinderoefentherapie

Lees de folder op www.slaapoefentherapie.nl/kinderfolder. Op de adressenpagina vind je een slaapoefentherapeut bij jou in de buurt. Je kunt herkennen of hij/zij ook kinderen behandelt door de vermelding: ‘ook kinderslaapoefentherapeut’ achter de naam.

MEER INFORMATIE