STIMULEER JE KIND MEER TE BEWEGEN MET DEZE 5 TIPS!

Net als volwassenen zijn ook kinderen in de afgelopen jaren minder gaan bewegen. Meer dan de helft haalt het uurtje per dag aan matig intensieve beweging niet. Kinderen blijken hierdoor steeds vaker een botbreuk op te lopen tijdens de gymles of bij de sportclub. Door minder beweging zijn ze namelijk motorisch minder vaardig en ook zijn de spieren en botten minder sterk. Beweegt jouw kind ook te weinig? Lees dan onze 5 tips om beweging te stimuleren!

Tip 1: Beweeg vanaf jongs af aan actief met je kind

Worstel en stoei met je kind. Ga zwemmen, loop naar een speeltuintje in de buurt, maak een wandeling in het bos of trap een balletje op een (voetbal)veldje. Ook in je eigen tuin kun je met kleine goals, een schommel of trampoline activiteit mogelijk maken. Koop speelgoed dat bewegen stimuleert en zorg ook in huis voor mogelijkheden om (veilig) actief te zijn. En doe vooral mee!

Tip 2: Geef zelf het goede voorbeeld

Als ouder ben je het rolmodel voor je kinderen. Als je zelf het goede voorbeeld geeft door te sporten, is er een grote kans dat je kind dit gedrag overneemt. Maar ook door voldoende te bewegen in het alledaagse leven, geef je een goed voorbeeld. Laat bijvoorbeeld de auto staan en pak de fiets naar het kinderdagverblijf of school, en laat je kind zelf fietsen als het daartoe in staat is.

Tip 3: Beperk tv kijken en gamen

Maak afspraken over de tijd dat je kind mag gamen of tv kijken en perk deze in. Minder passiviteit en meer activiteit! Positief geformuleerde regels geven helderheid over welk gedrag gewenst is en hebben de meeste kans van slagen. Een voorbeeld: “Eerst een uur lekker buitenspelen en daarna mag de tv aan.”

Tip 4: Reageer enthousiast op bewegingsactiviteiten

Kinderen gaan meer bewegen als je als ouder enthousiast bent over buitenspelen, actieve spelletjes en gezond gedrag, en deze zaken ook dagelijks stimuleert. Komt een vriendje of vriendinnetje spelen, stimuleer ze om actief te spelen. En vraag je kind of het lekker gespeeld heeft op het schoolplein, het veldje, enzovoort en wat het gedaan heeft in de gymles of bij de sportclub.

Tip 5: Meld je kind aan bij een sportclub

Je kunt samen met je kind uitzoeken welke sport hij of zij leuk vindt en een proefles laten volgen. Een andere mogelijkheid is nagaan welke sporten vriendjes en vriendinnetjes doen. Samen met een bekende sporten maakt de eerste stap vaak makkelijker. Laat je jonge kind ook als het er klaar voor is, beginnen aan zwemles. Voor peuters zijn er ook al diverse bewegingsactiviteiten, zoals peutergym. 

Bronnen: allesoversport.nl

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE