MINDER BOTBREUKEN DOOR MEER BEWEGING

Steeds meer kinderen bewegen te weinig. Dit is al jaren een terugkerend nieuwsitem. Ook recent kopte RTL Nieuws: Kinderen lopen vaker botbreuken op tijdens sport. Kinderen blijken steeds vaker een botbreuk op te lopen tijdens de gymles of bij de sportclub door te weinig bewegen. Hoe zit het met dit risico op botbreuken? Hoeveel beweging heeft een kind nodig? En hoe kun je je kind helpen meer te bewegen? Lees het in dit artikel!

Motorisch minder vaardig

Uit cijfers van veiligheid.nl blijkt dat er in de laatste 15 jaar een stijging is van 35% van het aantal keren dat kinderen tijdens de gym of sport een fractuur oplopen. Een enorme toename. Volgens deskundigen komt deze toename door motorische onhandigheid en is een resultaat van te weinig beweging. Beweging verhoogt de botkwaliteit, verbetert de aerobe fitheid en vergroot spierkracht. Maar ook wordt een kind door beweging motorisch vaardiger en leert het zijn fysieke (on)mogelijkheden kennen en verbeteren. Beweegt je kind te weinig, dan is de kans groot dat het motorisch minder vaardig is en dat spieren en waarschijnlijk ook botten minder sterk zijn. Allemaal risico’s voor een botbreuk als je kind tijdens de sport- of gymles ineens iets gaat doen wat lastig is of wat het nooit eerder heeft gedaan.

Oorzaken van te weinig bewegen

Niet alleen kinderen zijn minder gaan bewegen, ook de volwassenen. Kinderen krijgen dan ook vaak thuis niet het goede voorbeeld. Als de ouders sporten en actief zijn, dan zullen de kinderen vaak ook een sport willen doen en actiever zijn. Cijfers van de afgelopen jaren laten daarnaast een toename zien van het aantal uren dat kinderen voor de tv, al gamend of ‘append’ doorbrengen. Je ziet dan ook steeds minder kinderen buiten spelen, zeker in de winter. Oftewel passieve activiteiten nemen de plaats in van actieve. En tenslotte is ook een oorzaak van te weinig bewegen, het minder aantal uren dat kinderen op school gymles hebben.

Hoeveel beweging is nodig?

In de beweegrichtlijnen geeft de Gezondheidsraad het advies dat kinderen tussen de 4 en 17 jaar dagelijks minimaal 1 uur matig intensief bewegen. Dat is alle activiteit waarbij je hartslag omhoog gaat. Daarbij is drie keer per week oefeningen doen waar je botten sterker van worden, zoals wandelen, springen of traplopen een must. Dus de springtouw kan weer van zolder gehaald worden 😉

Een handig hulpmiddel is de beweegpyramide van het Nederlandse Instituut voor Sport en Bewegen:

Hoe stimuleer je je kind meer te bewegen?

Jij bent het rolmodel voor je kind. Het is daarom belangrijk om het goede voorbeeld te geven door zelf te sporten en/of voldoende te bewegen in het alledaagse leven. Laat bijvoorbeeld de auto staan en pak de fiets naar het kinderdagverblijf of school, en laat je kind zelf fietsen als het daartoe in staat is. Meer tips lees je in ons artikel: Stimuleer je kind meer te bewegen met deze 5 tips!

Bronnen:

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE