OPVOEDEN ALS JE KIND ‘ANDERS’ IS: 7 TIPS VAN EEN ERVARINGSDESKUNDIGE

Als je ouder bent van een kind dat ‘anders’ is door een lichamelijke, geestelijke of sociaal-emotionele beperking, word je extra uitgedaagd in het ouderschap. Moeder Esther is alleenstaand en heeft twee ‘speciale’ kinderen. In een eerder artikel deelde zij haar verhaal over wat er als ouder van je gevraagd wordt als je kind ‘anders’ is en hoe zij daarmee omgaat. In dit artikel delen we haar tips voor andere ouders van ‘speciale’ kinderen. 

Tip 1: Zoek Informatie

Lees of zoek informatie op over de gevolgen van het hebben van speciale kinderen. Enerzijds als een stuk herkenning (‘ik ben niet de enige’) en erkenning. Maar ook om je aanpak nog beter op de kinderen te kunnen afstemmen. Leer jezelf kennen om te weten waar je kwaliteiten en valkuilen als ouder zitten.

Tip 2: Zorg goed voor jezelf

Blijf goed voor jezelf zorgen, dan kun je ook wat meer geven. Neem rust op zijn tijd. Zorg voor voldoende slaap. En trek jezelf zo nu en dan terug met een boek of film. Of spreek af met vrienden. Probeer ook je energie meer te verdelen. Zo geef ik zelf nu ook taakjes aan mijn kinderen. Soms als ‘een heitje voor een karweitje’.

Tip 3: Sta af en toe even stil

Creëer overzicht in wat voor jou belangrijk is. Af en toe maak ik de balans op en ga na: wat is voor mij belangrijk om een goede moeder te zijn? Waar heb ik invloed op en waarop niet? Wie kan mij helpen? Neem af en toe ook je sociale contacten eens onder de loep. Waar steek je nog energie in en waarin niet. Creëer overzicht in je financiën als dat nodig is. En denk dan vaker ‘met minder doen, is ook goed genoeg’. Het zorgt allemaal voor meer rust!

Tip 4: Durf hulp te vragen

Je hoeft het niet alleen te doen. Maar je moet je dan wel kwetsbaar durven op te stellen! Eerlijk en open zijn. Praat erover met vriendinnen en organiseer steun om je heen. Wees creatief in het oplossen van ‘problemen’ en laat anderen meedenken.

Tip 5: Maak een planning en agenda

Door de dingen meer planmatig aan te pakken, bespaar je tijd en creëer je ook overzicht en rust. Zo laat ik bijvoorbeeld de was ’s nachts draaien en voor ik naar het werk ga, stop ik het in de droger. Ik maak elke week een weekmenu, waar ik op zondag al de voorbereidingen voor tref. De boodschappen laat ik bezorgen. Nu de kinderen wat ouder zijn, heb ik ze verantwoordelijkheid gegeven over enkele taken in huis. Daarvoor maak ik een to-do-lijst, met daarop wat er die week moet gebeuren, wanneer en door wie. Winkelen doe ik veelal online. De financiën werk ik iedere maand bij in een overzicht. En om geld te besparen kies ik ervoor om tweedehands spullen op te knappen en materiaal te lenen van bijvoorbeeld de buren, zodat ik dat zelf niet hoef aan te schaffen.

Tip 6: Kijk naar het positieve en de kleine dingen

Blijf de dingen zien die wel goed gaan. Zie wat een rijkdom er ook is (zonder aan financiën te denken). Zelf woon ik bijvoorbeeld in een heel mooi huis. Ik ben er trots op dat ik dat toch maar samen met mijn kinderen heb opgebouwd na mijn scheiding. En in het verlengde van kijken naar het positieve; weer ook blij met de kleine dingen. Voor mij kan dit zijn koekjes bakken met mijn dochter en een tv serie volgen met mijn zoon. Of in de zomer met z’n allen een spontaan watergevecht in de tuin.

Tip 7: Balen mag!

Sta jezelf ook toe om af en toe een baalmoment te hebben en het niet meer te weten of het niet meer leuk te vinden. Ga ervan uit dat dit een momentopname is. Als je voelt dat de momentopname wel erg lang (te lang) gaat duren, vraag jezelf af wat dan kan helpen om er weer uit te komen. Welke acties kunnen er ondernomen worden zodat het weer beter gaat en wie of wat kan daarbij helpen?

Kortom: wees creatief en probeer een probleem om te buigen naar mogelijkheden…

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE