OVER HET OPVOEDEN VAN NIEUWETIJDSKINDEREN

In gesprek met Ciska Blom
In gesprek met Ciska BlomNieuwetijdskindercoach

Nieuwetijdskinderen, soms ook wel indigokinderen genoemd; je leest er regelmatig over. Maar wat is dat nu precies? Wat maakt deze kinderen zo uniek? Hoe kun je ze herkennen en hoe ga je er als ouder of opvoeder mee om? Wij gingen in gesprek met Ciska Blom, moeder van nieuwetijdskinderen en zelf hoogsensitief. Zij heeft er als ervaringsdeskundige ook haar werk van gemaakt en is een Nieuwetijdskindercoach. Lees hier haar verhaal.

Wat zijn Nieuwetijdskinderen?

“Nieuwetijdskinderen hebben vaak een sterke intuïtie en zijn erg gevoelig. Niet alleen voor de zichtbare, maar ook voor de onzichtbare wereld om ons heen. Ze pikken de sfeer, stemming of energie van anderen makkelijk op. Ze noemen dit ook wel buitenzintuiglijke vermogens. Dit zijn normale menselijke vermogens. Vroeger was het gewoon dat een kind na een jaar of zeven zich hier meer voor afsloot, het accent ging dan meer naar de zintuiglijke ervaringen. In deze tijd zijn er steeds meer kinderen die deze vermogens ook nog op oudere leeftijd hebben. Overal op de wereld komen mensen tot de conclusie dat er steeds meer nieuwetijdskinderen komen. Ze gedragen zich opvallend anders dan eerdere generaties met eigenschappen waar de maatschappij niet altijd goed raad mee weet.”

Nieuwetijdskinderen herkennen

“Ik vind het moeilijk om te vertellen hoe ik ze herken, bij mij is dat een gevoel. Ik geef enkele algemene specifieke kenmerken (o.a. uit het boek ‘Indigo- kinderen als geschenk en uitdaging’):

  • Hun 5 zintuigen zijn bijzonder verfijnd, waardoor ze gemakkelijk overprikkeld en overbelast kunnen raken. Door hun buitengewone gevoeligheid, kunnen ze dan ook vaker emotioneel zijn.
  • Ze laten vooral als ze jong zijn vaak frustratie zien, omdat ze van binnen meer weten dan dat ze met hun lijf kunnen. Ook is taal vaak te beperkend voor ze. Ze kunnen hun denkbeelden dan moeilijk onder woorden brengen.
  • Ze voelen uitstekend aan wat goed en wat fout is en hebben geen discipline nodig. Daarentegen wel duidelijke structuren.
  • Ouders en docenten roepen grote weerstand op, als ze hen niet toestaan volgens hun overtuiging te handelen.
  • Ze hebben een uitgesproken rechtvaardigheidsgevoel. Ze bekommeren zich vaak om benadeelde en onrechtvaardig behandeld medescholieren.
  • Ze zijn overgevoelig voor voeding; ze gedijen het beste op natuurlijk en biologisch geteeld voedsel. Ook zijn ze gevoelig voor straling van o.a. 4G netwerken, wifi en zendmasten.”

De opvoeding

“Nieuwetijdskinderen hebben veel vrijheid nodig, maar wel met een duidelijke vaste structuur. Ze weten al veel en zijn krachtig en kunnen je als ouder gemakkelijk overbluffen en de leiding overnemen. Ze hebben het echter nodig dat hun ouders hen goed op weg helpen en dus duidelijke grenzen geven. Wat ik vooral in mijn praktijk zie, waar ouders en kinderen tegenaan lopen, zijn slaapproblemen vanwege angsten, woede-uitbarstingen door frustratie en het onbegrepen voelen en concentratieproblemen door overprikkeling. Door overprikkeling op welke manier dan ook kunnen de kinderen druk gedrag gaan vertonen, waardoor er aan ADHD gedacht wordt. Soms is er dan bij kinderen al onnodig medicatie ingezet.”

MOEDERLIEFDE

Tips voor het omgaan met een nieuwetijdskind

  •  Neem je kind serieus
    Als je kind aangeeft dingen te horen, zien of voelen, is het belangrijk je kind serieus te nemen en te aanvaarden wat het vertelt. Zo leer je je kind te vertrouwen op zijn of haar eigen gevoel en intuïtie. Als je reageert met “er is niets aan de hand” en dus met ontkenning, krijgt je kind de boodschap dat wat het voelt, ziet of hoort niet klopt. Daarmee maak je je kind onzeker.”
  • Wees eerlijk over je gevoel
    Doordat ze alles heel goed aanvoelen, is het voor nieuwetijdskinderen heel verwarrend als mensen zich anders voordoen dan dat ze zich voelen. Dus als jij als ouder niet lekker in je vel zit, is het voor het kind verwarrend als je vrolijk gaat doen of zegt dat er niets aan de hand is. Je kunt beter eerlijk zijn en bijvoorbeeld aangeven ”mama/papa voelt zich nu niet lekker, dadelijk gaat het wel weer beter”. Laat zien hoe je je voelt en spreek het ook uit. Je kind leert zo dat zijn/haar gevoel en intuïtie kloppen en ook dat het normaal is om gevoelens uit te spreken.”
  • Aarden en positief afsluiten van de aura
    Vanwege hun grote gevoeligheid, kunnen kinderen ook moeite hebben met grote groepen mensen en overprikkeling. Als kinderen hier (nog) niet op een juiste manier mee om kunnen gaan, kunnen ze zich gaan terugtrekken of juist heel druk worden. Daarom is het belangrijk dat je kind zich kan aarden en kan afsluiten voor overprikkeling. Dit is goed aan te leren.”

Tips voor op school

“Ieder kind heeft de ochtend thuis doorgebracht en komt op een andere manier de school binnen. Daarom is het goed om dit stuk bewust af te sluiten en met rust te starten aan de schooldag. Dit kun je doen door een oefening om te aarden, wat je heel goed met de hele klas kunt doen. Daarnaast is het – eigenlijk voor alle kinderen, maar voor gevoeligere kinderen in het bijzonder – prettig om te werken in een opgeruimde klas. Dichte kasten, alles op een vaste plek. Ieder zijn eigen plekje en stoel is ook prettig. En als een kind snel afgeleid is door geluid, kan een hoofdtelefoon heel goed helpen.”

Persoonlijke ervaringen van Ciska

“Ik heb mijn hoogsensitiviteit al als klein kind ervaren, maar omdat mijn ouders hier geen ervaring in hadden werd ik hier niet in begeleid. In die tijd was er veel minder bekend over nieuwetijdskinderen dan nu. Als ik een “akelige droom” had gehad, zei dat ik bang was en dat ik dingen zag, gaven mijn ouders aan ”het is maar een slechte droom”. Ik kan me nog herinneren dat ik dat zo niet vond kloppen, ik was echt bang, maar ging er toch vanuit dat mijn ouders gelijk hadden. Dit maakte me wel onzeker. Op school kwam ik vaak op voor kinderen die gepest werden, terwijl ik zelf best onzeker was. Ook wilde ik alles heel precies weten, maar kon me niet altijd goed concentreren. Ik ben er nooit mee bezig geweest dat ik misschien anders was, dit was voor mij gewoon normaal. Ik heb het een hele tijd onbewust weggeduwd. Later in mijn werk met zeer zieke mensen kon ik dit niet meer wegduwen. Ik trok me alles heel persoonlijk aan en voelde de emoties van anderen, ook al spraken ze dit niet uit of zeiden ze het tegenovergestelde. Dit alles kostte mij enorm veel energie.

Door de komst van mijn kinderen ben ik me er meer in gaan verdiepen. Een van onze kinderen werd rond zijn eerste jaar vaker heel erg bang. Later zei hij ook dat hij personen zag. Ook bij de andere twee herkende ik van alles. Zoals dingen weten, wat ze nog niet kunnen weten. Opmerkingen maken waar je versteld van staat, alsof ze al veel ouder zijn. Ik wilde hen en mezelf beter begrijpen en voorkomen dat zij, net als ik, dingen gingen wegduwen. Toen begon mijn zoektocht. Door o.a. mijn opleiding tot energetisch natuurgeneeskundige therapeute heb ik handvaten gekregen, waardoor ik dingen sneller signaleer dan voorheen. We hebben drie nieuwetijdskinderen, maar we moeten ze allemaal op een andere manier benaderen. Ze hebben alle drie duidelijke structuur nodig, maar bij de een kun je gemakkelijker iets toelaten dan bij de ander. De een voelt mensen heel goed aan. De ander is heel zwart/wit en heeft altijd gelijk. Dat vergt soms een duidelijk gesprek waar ik van te voren goed over na moet denken, zodat ik bepaalde onderwerpen ook duidelijk kan brengen. Het geweldige is dat ze alle drie ontzettend veel humor hebben!!”

Benieuwd naar de praktijk van Ciska?

Lees dan deze folder: Praktijk voor energetische behandeling en begeleiding

MEER INFORMATIE