9X ‘SYMPTOMEN VAN EEN POSTNATALE DEPRESSIE’

De meeste zwangere vrouwen weten dat de eerste weken/maanden na de bevalling zwaar zullen zijn. Je bereidt je erop voor dat de wolk niet altijd roze, maar soms ook grijs zal zijn. Maar wat als jouw wolk alleen nog maar grijs is en misschien zelfs nog niet roze is geweest? Dit zou kunnen wijzen op een postnatale depressie. Dit komt voor bij ongeveer 1 op de 10 vrouwen. Een postnatale depressie hoeft niet per se direct na de geboorte te ontstaan. Het kan ook pas na enkele weken of maanden optreden. In dit artikel zetten we de belangrijkste symptomen van een postnatale depressie voor je op een rij. Maar eerst staan we even stil bij het verschil tussen een dip en een postnatale depressie.

Het verschil tussen een dip of een postnatale depressie

Een postnatale dip hangt vaak samen met het feit dat je moet wennen aan de nieuwe situatie. Dit kan zijn weerslag hebben op je gemoedstoestand. Een pasgeboren baby vraagt veel van je. De nachten zijn kort, je baby huilt misschien veel en je hebt minder tijd voor jezelf en voor elkaar als partners. Je moet een nieuw levensritme vinden samen en dat heeft tijd nodig. Tel daar de hormonale schommelingen bij op en het is niet gek dat je emotioneel wat minder stabiel bent. Dit moet echter wel van voorbijgaande aard zijn.

Duurt het bij jou erg lang of merk je dat je je steeds slechter gaat voelen? Wanneer je veel van onderstaande symptomen van een postnatale depressie bij jezelf herkent, is het belangrijk hulp te zoeken! Maak een afspraak bij de huisarts en bespreek je zorgen. Soms gaat het vanzelf over, maar een postnatale depressie is ook goed te behandelen middels gesprekken en/of medicatie.

Symptomen van een postnatale depressie

1. Je voelt je verdrietig en kunt last hebben van huilbuien
Kraamtranen horen erbij in de eerste week. Het is echter niet de bedoeling dat je je emotioneel en verdrietig blijft voelen. Zeker als daar geen duidelijke aanleiding voor is.

2. Je verliest interesse in alledaagse dingen
Je hebt nergens meer zin in en wil het liefst de hele dag op bed liggen. Je hebt geen behoefte om mensen te zien of te spreken. Je voelt je leeg en extreem vermoeid.

3. Je hebt last van slapeloosheid of je slaapt juist extreem veel
Een verstoord dag- en nachtritme kan passen bij een postnatale depressie. Misschien kom je ’s avonds niet in slaap, lig je ‘s nachts uren wakker en kost het je overdag ontzettend veel moeite om wakker te blijven!

4. Je beleeft geen plezier aan je baby
Hoezo ‘het is het mooiste dat me ooit overkomen is?’. Als jij naar je baby kijkt of aan je baby denkt, komen er vooral negatieve gevoelens bij je op. Of je voelt er helemaal niks bij. Het moedergevoel moet bij jou nog komen.

5. Je voelt je erg onzeker
Elke nieuwe moeder vraagt zich af of ze het wel goed doet, maar als je een postnatale depressie hebt, kan deze onzekerheid extreme vormen aannemen. Je twijfelt aan alles en bent ervan overtuigd dat je alles verkeerd doet. Deze onzekerheid kan zich ook uiten in overbezorgdheid richting je baby. Je voelt je continu gespannen en bent bang dat je kindje iets zal overkomen. Het kan dan moeilijk zijn om de zorg voor je kindje aan een ander over te laten, waardoor je niet aan jezelf toekomt.

6. Je bent prikkelbaar
Je hebt een kort lontje en reageert snel emotioneel. Misschien voel je een bepaalde boosheid. Omdat je hele leven in puin ligt, je allerlei lichamelijke ongemakken ervaart en je gek wordt van het gehuil van je kindje. Niks is goed!

7. Je hebt concentratieproblemen en last van vergeetachtigheid
Het is een chaos in je hoofd. Je hebt het gevoel jezelf niet te zijn. Misschien voel je je onrustig of constant opgejaagd. Ontspannen is moeilijk.

8. Je eet meer dan normaal of je hebt helemaal geen eetlust

9. Algemene klachten als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid kunnen ook voorkomen bij een postnatale depressie

Heb ik een postnatale depressie? Test jezelf!

Een postnatale depressie kent vele vormen. Misschien herken je een aantal van de hierboven beschreven symptomen heel sterk en andere helemaal niet? Als je twijfelt, is het altijd raadzaam om even naar de huisarts te gaan. Daarnaast kun je online ook nog verschillende tests doen over dit onderwerp.

Een online test is geen vervanging voor een consult met de arts!

Wat kun je zelf doen aan een postnatale depressie?

Hoewel het belangrijk is om tijdig hulp te zoeken als je vermoedt dat je wel eens depressief zou kunnen zijn, kun je ook zelf al een aantal dingen doen om je wat beter te gaan voelen:

  • Neem iemand in vertrouwen over hoe je je voelt en hoe je het ouderschap ervaart;
  • Probeer je niet te schamen of jezelf te veroordelen voor je gevoelens;
  • Probeer de lat niet te hoog te leggen voor jezelf;
  • Schakel praktische hulp/ondersteuning, zodat je voldoende rust krijgt.

Meer lezen?

Eileen Engels schreef een boek over postnatale depressie: ‘Kraamtranen’. Op haar website is eveneens veel informatie te vinden over dit onderwerp.

Bronnen:

We hopen dat dit artikel je geholpen heeft. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE