HOE COMMUNICEERT EEN DREUMES?

In gesprek met Esther Sluijsmans
In gesprek met Esther SluijsmansLogopediste en Babygebarendocent

“De taalontwikkeling van je kindje verloopt in fases. Als baby communiceerde je kindje nog vooral met zijn lichaamstaal. Een dreumes heeft zijn lichaamstaal zeer zeker ook nog nodig om zich te uiten, maar in de loop van zijn 2de levensjaar gaat hij steeds meer woordjes leren spreken en aanzienlijk meer begrijpen.” Aldus logopediste Esther Sluijsmans, die ons beschrijft hoe de taalontwikkeling van een dreumes verloopt.

Foto 3 interview Esther Sluijsmans

12-18 maanden oud

“Je dreumes begrijpt meer taal, situaties en handelingen. Hij gaat ook meer geluidjes oefenen om de taal van papa en mama te leren spreken. Hij probeert klanken te maken die lijken op de klanken die wij gebruiken.

En dan ergens tussen de 12 maanden en 18 maanden is het ineens zover. De klanken veranderen eindelijk in woorden! En hoe leuk is het dan als een van die eerste woordjes mama of papa is. Een grote mijlpaal. Woorden als ‘bal, poes en aai’ kunnen snel volgen.

Zinnen die bestaan uit 1 woord heet een ‘een-woordzin’; Met dat ene woord bedoelt het kind een hele zin. Met ‘inke’ bedoelt hij misschien ‘ik heb dorst en wil drinken’ of ‘de pop drinkt’. Wees je ervan bewust dat een kind veel meer begrijpt dan hij kan uiten. Met wijzen, kijken en een woordje of brabbel komt hij een heel eind, maar toch kunnen er steeds meer huil- of driftbuien ontstaan.

Probeer je kind te volgen: kijk en luister naar alle (non-)verbale signalen. Kijk naar zijn lijfje, blikrichting, handjes en mimiek en maak gebruik van gebaren, deze hulpmiddelen kan hij makkelijk inzetten en maakt de communicatie met zijn omgeving effectiever, want met spraak alleen zullen de meeste 1 jarigen niet helemaal begrepen worden.”

18-24 maanden oud

“Als een dreumes 18 maanden oud is, begrijpt hij eenvoudige opdrachtjes, zoals “geef de pop maar het flesje’’, “geef de bal maar aan het ander kindje” of “waar is de olifant?’’.

Hij kent naast de woordjes ‘mama’ en ‘papa’ meestal al een aantal andere woordjes. De ontwikkeling van de woordenschat gaat rond deze leeftijd razendsnel. Soms leert hij wel 10 woordjes per week bij.

De klankontwikkeling is nog niet helemaal ontwikkeld. Je dreumes vereenvoudigt klanken of spreekt ze nog niet goed uit.”

24 maanden oud

“Als je kind 2 jaar is kunnen anderen ongeveer de helft van wat het zegt verstaan. Hij zegt ‘paa’ tegen paard, ‘lápu’ is slapen. Daarnaast gaat hij woorden combineren: de tweewoordzin. Net als de een-woordzin heeft ook de tweewoordzin meerdere betekenissen. Bijvoorbeeld, ‘papa ete’ kan betekenen “papa eet”, “papa ik wil eten” of “papa kijk ik eet”.

Het kind praat nog veelal binnen het hier-en-nu en gebruikt nog altijd zijn non-verbale communicatie. Het blijft daarom belangrijk om goed te luisteren, maar zeker ook te kijken naar je kindje. Zo kun je vaak goed begrijpen wat hij bedoelt.”

Over Esther Sluijsmans

“Ik ben moeder van 4 dochters, de oudste is bijna 8 jaar en de jongste 8 maanden. Ik werk als logopediste op een school voor kinderen met spraak- en taalmoeilijkheden. Aldaar heb ik een aantal jaren geleden scholing gevolgd in gebaren als ondersteuning van de spraak en taal. Gedurende deze opleiding werd mij duidelijk dat gebaren niet alleen een goede ondersteuning bieden bij kinderen waarbij de spraak- en taalontwikkeling anders verloopt dan normaal. Ook bij zeer jonge kinderen (baby’s, dreumesen en peuters) kunnen gebaren een grote meerwaarde hebben en ondersteunend werken in de spraak- en taalontwikkeling.

Al mijn kinderen heb ik met plezier opgevoed met gebaren. En omdat deze materie mij zo aansprak heb ik me in 2013 aangesloten en opleiding gevolgd bij Nadine Meyer van Zing Speel Gebaar (www.zingspeelgebaar.nl of kijk op www.facebook.com/ikgebaar) en mag ik me babygebaren docent noemen. Ik geef regelmatig cursussen en workshops over ‘Communiceren met zeer jonge kinderen’, waarbij de nadruk ligt op het gebruik van gebaren. Daarnaast heb ik onlangs de opleiding babymassage afgerond en wil ik graag in de toekomst meer jonge ouders begeleiden in het stukje communicatie en interactie tussen ouders en zeer jonge kinderen.”

MEER INFORMATIE