GEZONDE VOEDING VOLGENS EEN DIËTISTE VAN ENVIDA

In gesprek met Ellen Didden
In gesprek met Ellen DiddenDiëtiste Envida

Veel ouders vinden het belangrijk dat hun kind gezond eet. Maar er zijn inmiddels zoveel theorieën over ‘gezonde voeding’, die elkaar ook nog al eens tegenspreken, dat het niet vreemd is als je niet meer weet wat ‘gezond eten voor kinderen’ nu precies inhoudt! Daarom gingen wij in gesprek met Ellen Didden. Zij is werkzaam als diëtiste bij Envida.

Zuigelingen van 0-1 jaar

“Voor zuigelingen is borstvoeding de aanbevolen eerste keuze. Borstvoeding bevat bepaalde afweerstoffen van de moeder, die in flesvoeding natuurlijk ontbreken. Deze afweerstoffen beschermen tegen ziekte. Daarnaast weten we dat kinderen die als baby borstvoeding gehad hebben, minder vaak overgewicht ontwikkelen. Het advies is om tot minimaal 6 maanden borstvoeding te geven. Tussen de 4 en 6 maanden kan gestart worden met het geven van bijvoeding.

Wat nieuw is, is dat we ouders tegenwoordig adviseren te starten met groentehapjes, in plaats van met fruithapjes. Dit heeft ermee te maken dat de smaakontwikkeling in de eerste levensmaanden het makkelijkst gaat. Door te oefenen met verschillende groentehapjes, leer je je kindje al vroeg kennis te maken met de verschillende smaken en structuren van groenten.

Daarnaast is het voor baby’tje belangrijk dat ze de eerste 12 weken druppeltjes vitamine K krijgen. Dit is nodig voor een goede bloedstolling. Bij een tekort aan vitamine K heeft een pasgeboren kindje grotere kans op bloedingen. Daarnaast dienen kinderen van 0 tot 4 jaar dagelijks extra vitamine D te krijgen. Deze vitamine helpt het lichaam om calcium beter op te nemen. Dat is goed voor de botten”.

Peuters (2-4 jaar)

“Wanneer kindjes 1 jaar zijn, kunnen ze gewoon met de pot mee eten. Uit onderzoek weten we dat 2-jarigen vaak te weinig ijzer binnen krijgen. Er is dreumesmelk op de markt, die adverteert met extra toegevoegd ijzer. Toch adviseren wij dat niet. We zien liever dat kinderen voldoende brood, groente en vlees gaan eten om ijzer binnen te krijgen. Voor kinderen van 2 jaar wordt ongeveer drie sneetjes per dag geadviseerd. Doordat ze ook vaak ontbijtgranen of Kellogg’s/Chocopops eten, wordt deze hoeveelheid brood niet altijd gehaald. Nog een tip voor ouders; er is verschil tussen bruin brood en volkoren brood. Volkoren brood is het beste, omdat dit de meeste vezels bevat. Controleer dus een keertje of er ook echt volkoren of tarwemeel zit in het bruin brood dat je koopt!

Daarnaast – en dat klinkt misschien raar – zien we dat bij peuters de vetinname vaak lager is dan aanbevolen! Uit ‘gezondheidsoverwegingen’ kiezen ouders voor magere zuivelproducten. Wij adviseren steeds meer om kinderen met een normaal gewicht gewoon halfvolle zuivelproducten te geven. Zit je kindje ‘onder de lijn’ op de groeicurve, mag je zelfs ook volle producten geven. De inname van koolhydraten (suikers) is vaak te hoog bij peuters. Zoete dranken zijn daarbij veelal de boosdoener. Ouders zijn zich er onvoldoende van bewust dat ook in appelsap en ranja veel suiker zit. Wij adviseren peuters vooral water, thee (zonder suiker) of melk te laten drinken”.

Kleuters (4-6 jaar)

“Wat we zien is dat kinderen van 4 tot 6 jaar vaak te weinig groente en fruit binnen krijgen. Hoewel kinderen van 2 tot 4 jaar ook de aanbevolen norm niet halen, zien we dat kinderen vanaf 4 jaar relatief nog minder groente en fruit binnen krijgen. Voor deze leeftijdsgroep wordt 100 à 150 gram groente en anderhalf stuk fruit per dag geadviseerd. Groente en fruit bevatten veel vezels. Deze zijn belangrijk voor een goede darmwerking. En ze geven je een verzadigingsgevoel. Wanneer kinderen structureel te weinig vezels binnen krijgen, kan dat leiden tot buikpijn en problemen met poepen”.

Basisschoolkinderen (6-12 jaar)

“Voor kinderen in de basisschoolleeftijd geldt dat ze veel zuivelproducten binnen krijgen, maar onvoldoende groente en fruit. Dit zorgt voor een tekort aan vezels. Maar ook een tekort aan vitamine C. Een langdurig ernstig tekort aan vitamine C kan leiden tot problemen (bijvoorbeeld verminderde weerstand en vertraagde wondgenezing). Als er voldoende groenten en fruit gegeten wordt, dan is een supplement van vitamine C niet nodig. Ook niet als de ‘R’ in de maand is.

Daarnaast zien we dat basisschoolkinderen in het algemeen te veel suikers binnen krijgen. Suiker levert energie. Zodra we meer suiker eten dan we nodig hebben, wordt het opgeslagen als vet. Suikers uit dranken, koekjes, snoep en dergelijke hebben we niet nodig, dus dan is het al snel te veel. Het eten van suikers geeft ook weinig verzadiging waardoor je er van kunt blijven eten/drinken. Daarnaast is het slecht voor het gebit. Dit geldt vooral voor de zuren in frisdranken (ook de light dranken!). Er wordt vaker gedacht dat kinderen druk worden van te veel suiker, dit is echter niet wetenschappelijk aangetoond. Het eten van te veel suiker kan wel de samenstelling van de voeding veranderen, waardoor kinderen bijvoorbeeld diarree kunnen krijgen.

Een tip om ervoor te zorgen dat je kind minder suiker binnen krijgt; kijk eens kritisch naar de tussendoortjes die je kind eet. Mueslirepen ‘klinken’ misschien gezond, maar bevatten veel suiker. In een pakje Sultana of Liga zitten twee of drie stuks. Gekeken naar de gewenste calorie-inname, zou één zo’n koekje eigenlijk genoeg zijn. De richtlijn voor tussendoortjes is namelijk ongeveer 50kcal per tussendoor moment. Weet jij hoeveel calorieën het tussendoortje van jouw kind bevat? Het beste is om je kind fruit of groente als tussendoortje te geven!

Pubers (12-18 jaar)

“In de puberteit maken kinderen een groeispurt door. Het is goed hen dan een extra boterham of grotere portie avondeten te geven. Je hebt immers liever dat ze verzadigd raken van gezond voedsel, dan dat ze vanuit een hongergevoel ongezonde producten gaan snaaien.

Wat je bij pubers ook vaak ziet, is dat ze tijdens of na schooltijd allerlei snacks en zoetigheden kopen in de supermarkt. Het is goed om hier met je kind over te praten. Heb het er dan ook over wat klasgenoten doen. Sommige pubers geven zelf aan liever geen geld mee naar school te nemen, omdat ze dan ook niet in de verleiding komen het uit te geven aan snoep”.

Dit geldt eigenlijk voor alle leeftijden, maar zeker ook voor pubers; het is niet erg als je kind dagelijks iets ongezonds binnen krijgt. Het gaat erom dat het niet ‘én én’ is. Dus dat je kind chocomel bij het ontbijt neemt, een mueslireep en blikje cola in de pauze, een pakje Sultana’s na schooltijd, vruchtenyoghurt als toetje en nog iets lekkers ’s avonds voor de tv!

Over Ellen Didden

Ellen is diëtiste. Zij is werkzaam op verschillende poli’s van het MUMC en huisartspraktijken in Maastricht en het Heuvelland. Ook werkt ze samen met consultatiebureaus. Kinderen met koemelkallergie, een afwijkende groeicurve of andere voedingsvragen kunnen door de huisarts of kinderarts naar haar worden doorverwezen. Samen met ouders brengt Ellen dan de situatie in kaart (voeding, groei, thuissituatie), om vervolgens gezamenlijk te zoeken naar voedingsadviezen op maat!

MEER INFORMATIE