9 TIPS VOOR ALS JE KIND EEN MOEILIJKE ETER IS !

Voor veel ouders niet onbekend: een kind dat niet wil eten of alleen als er een dikke laag ketchup of appelmoes over het eten is uitgesmeerd. Je hebt treuzelaars, herkauwers of zelfs eetweigeraars. Veel ouders kunnen erover meepraten. En worden er soms tot wanhoop door gedreven. Wat te doen? Wij geven je 9 tips.

Tip 1: Dwing je kind niet te eten

Een moeilijke eter, je wordt er als ouder soms gek van. Maar je hoeft niet bang te zijn dat je kind te weinig eet. Dwing het daarom niet alles toch op te eten. Een kind voelt zelf goed aan of het voldoende voeding binnen krijgt. Een gezond kind hongert zichzelf niet uit. Het gaat vanzelf eten. Het is ook belangrijk dat het zijn eigen interne signalen van honger en verzadiging herkent.

Tip 2: Vind de oorzaak voor lastig eetgedrag

Onderzoek wat de oorzaak kan zijn van het moeilijke eetgedrag. Lust het kind het eten echt niet of kan het eten en drinken tussendoor de boosdoener zijn? Een kindermaag zit immers snel vol. Wanneer heeft je kind voor het laatst wat gehad? En hoeveel? Geef aan het eind van de middag iets kleins bij trek, zoals wat fruit of groente. En geef water of thee in plaats van frisdrank of sap. Eten jullie laat? Misschien is je kind moe en eet het daarom minder goed. Kijkt je kind voor het eten even tv? Misschien is er dan net een leuk filmpje op wat het graag wilt afkijken.

Tip 3: Houd vaste rituelen aan

Eet met zijn allen aan tafel, op een vaste plek en een vast tijdstip. Kondig een aantal minuten voordat het eten klaar is aan dat het zo etenstijd is. Zo heeft je kind even de gelegenheid om hetgeen waar het mee bezig is af te maken en rustig aan te schuiven. Vaste rituelen geven duidelijkheid en structuur.

Tip 4: Schep kleine porties op

Met kleine porties hoeft je kind niet tegen een berg op te kijken. Bedenk dat je kind sowieso minder eet dan jij. En nog eens opscheppen kan altijd. Wanneer je kind eetlust heeft en goed eet, geef dan een compliment.

Tip 5: Maak de maaltijd aantrekkelijk

Serveer bij elke maaltijd zeker iets wat je kind lekker vindt. Je kunt appelmoes als hulpmiddel gebruiken om eten af te dekken, maar let op dat het geen gewoonte wordt. Een leuk aangekleed bord stimuleert om te eten. Je kunt je kind ook een eigen placemat laten maken. Zeggen dat de kok weer een lekkere maaltijd heeft gekookt en zelf zichtbaar genieten van de maaltijd, maakt het eten ook aantrekkelijker.

Tip 6: Maak iets op een andere manier klaar

Gekookte wortel het vieste wat er is? Probeer het rauw en geraspt. Naast smaak, is ook structuur bepalend of een kind bepaald eten wel of niet lust. Kinderen houden vaak van knapperig eten. Zo blijkt dat rauwkost (wortels, komkommer, tomaatjes) vaak gemakkelijker wordt gegeten dan warme, gekookte groenten. Groenten met een egaal uiterlijk, zonder bruine plekken door het grillen, zijn vaak favoriet.

Tip 7: Het toetje als beloning geven?

Gebruik het toetje beter niet als beloning. Als je beloont met eten, dan zal je kind later zichzelf misschien ook gaan belonen met eten. En dat kan leiden tot een verstoorde relatie met eten en bijvoorbeeld overgewicht. Bovendien kan je kind gaan denken dat het normaal is dat groente niet lekker is, als hij voor het eten van groente beloond wordt met ander lekkerder eten. Ook andersom, geeft straffen met een toetje de boodschap dat groente eten een beloning nodig heeft.

Tip 8: Geef je kind af en toe controle over het eetgebeuren

Laat je kind eens meehelpen bij het koken of bij het dekken van de tafel. Of laat het eens kiezen welk eten er op tafel komt te staan. Een zelfgemaakte ‘vind ik lekker’ poster kan hierbij helpen. Zelf eens zijn/haar eten opscheppen, kan voor je kind ook al verschil maken.

Tip 9: Blijven de zorgen? Zoek hulp

Op jonge leeftijd komt het weigeren van eten vaak voor. Als er ook maar enige twijfel bestaat over de oorzaak van het moeilijke eetgedrag, ga dan langs de huisarts. Deze kan nagaan of er misschien een lichamelijk probleem is. De tips die in dit artikel worden gegeven, zijn alleen van toepassing op het weigeren van eten als gevolg van een gedragsprobleem.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE