5 TIPS OM JE KIND TE HELPEN EEN GOED EETPATROON TE ONTWIKKELEN

Veel kinderen maken een fase door waarbij ‘eten’ moeizaam gaat. Bij de een blijft dit beperkt tot een fase in de peuterleeftijd, de ander blijft altijd een moeilijke eter. Hoe kun je als ouder je kind helpen een goed eetpatroon en een ‘gezonde relatie’ met voeding te ontwikkelen? In samenwerking met Ellen Didden (diëtiste Envida) geven wij je een aantal tips!

Tip 1: Leer je kind te luisteren naar het eigen lichaam

Leer je kind van jongs af aan te luisteren naar het verzadigingsgevoel van het eigen lichaam. En laat dat bepalend zijn voor de hoeveelheid voedsel die het kind eet. Kinderen die borstvoeding krijgen, leren dat van jongs af aan. Bij flesvoeding willen ouders vaak graag dat de fles leeg gaat. Dan is dit leidend boven het verzadigingsgevoel van het kind. Baby’s die flesvoeding krijgen, moeten dit dus op latere leeftijd gaan leren. In beide gevallen is het belangrijk je kind niet te dwingen het bord leeg te eten. Zodat je kind zelf kan herkennen wanneer het genoeg heeft gehad.

Tip 2: Jij bepaalt wat, je kind bepaalt hoeveel

Heb je een moeilijke eter? Gebruik dan als basisregels dat jullie als ouders bepalen wat er die avond gegeten wordt en dat je kind mag bepalen hoeveel het van alles wil eten. Uiteraard met een zelf te bepalen ondergrens van bijvoorbeeld 1 lepel van alles. Bij sommige kinderen kan het helpen om ze actief te betrekken bij het koken. Dat kan al beginnen bij het samen boodschappen doen. Dan bepaalt je kind al in een heel vroeg stadium wat het wil gaan proeven. Wist je dat je iets wel 10 tot 15 keer moet proeven voordat je echt weet of je iets lust? Daarvoor hoef je het niet door te slikken; een hapje in de mond nemen en weer uitspugen, telt ook! 

Tip 3: Niet straffen of belonen met eten!

Hoewel het soms verleidelijk kan zijn, adviseren deskundigen om eten niet in te zetten als straf of beloning. Het uitgangspunt moet zijn dat je je kind alle ‘fases van de maaltijd’ (voorgerecht, hoofdgerecht en toetje) aanbiedt, totdat je kind aangeeft dat het genoeg heeft gehad. Dat betekent dus ook dat het hoe dan ook een toetje mag!

In het verlengde daarvan; leer je kind niet aan iets lekkers te eten als het overstuur is. Bijvoorbeeld een snoepje om je kind te troosten als het gevallen is. Daarmee kun je voorkomen dat je kind op latere leeftijd een ‘emotionele eter’ wordt. Emotioneel eten, is eten vanuit een andere behoefte dan het hongergevoel. Emotionele eters gaan eten om zich beter te voelen als men negatieve emoties ervaart. Door te eten probeert men het negatieve gevoel op te lossen, terwijl het daadwerkelijke probleem aanwezig blijft.

Tip 4: Maak regels en pas die consequent toe

Naarmate je kind ouder wordt en zelfstandig in de koelkast/snoepkast kan, is het goed om afspraken te maken over het eetgedrag. Mag je kind onbeperkt frisdrank drinken? En mag het zonder te vragen iets lekkers pakken? Zoja; wat spreken jullie daarin samen af dat ‘verantwoord’ is? Mag er nog gesnoept worden vlak voor het eten? Let erop dat je de regels die jullie samen afspreken ook consequent toepast. Moet je ene kind wat meer op het gewicht letten dan het andere? Maak toch voor beide dezelfde regels. Ook voor ‘dunne’ kinderen is het immers van belang niet ongezond te eten!

Tip 5: Geef zelf het goede voorbeeld!

Misschien een dooddoener, maar ben je als ouder bewust van je voorbeeldrol. Als jullie – volgens tip 4 – afspraken hebben gemaakt, is het wel zo handig als jullie je hier als ouders ook aan houden. Niet snoepen voor het eten, betekent ook niet snel een handje nootjes of chips ‘snacken’ tijdens het koken!

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE