REPORTAGE MEDIALES CYBERPESTEN GROEP 7 VAN OBS DE ROBBEDOES IN VAALS

OBS de Robbedoes
OBS de Robbedoes

Interactie met anderen via internet is heel anders dan in real life. Vanaf het moment dat kinderen via internet contact hebben met anderen, komen ze ook in aanraking met allerlei manieren waarop mensen elkaar via dit medium een hak zetten. Uit onderzoek blijkt dat kinderen zelf ook pesterig gedrag vertonen op internet. Vaak gaat het om ‘kijken hoever je kunt gaan’ of om ‘het uithalen van een geintje’. Grenzen en gevolgen worden niet goed ingeschat. De piek dat kinderen hiermee te maken krijgen, zit tussen de 10 tot 15 jaar. In groep 7 van de basisschool is dit dus een goed onderwerp om met de kinderen te bespreken.

OBS De Robbedoes in Vaals

Zo denken ook juf Monique en directeur Ron van Openbare Basisschool De Robbedoes in Vaals. Zij organiseren op maandag 12 december samen met Trajekt en CJG043 een mediales Cyberpesten voor groep 7. Sara Hautvast van Trajekt geeft deze mediales en het CJG043 is erbij om te kijken wat de kinderen al weten en wat ze nog leren in deze les. Sara maakt kennis met de groep en al snel blijkt dat ze op het juiste moment komt. Er is namelijk iets vervelends gebeurd. Er is door een aantal leerlingen een antigroepje op ‘WhatsApp’ gestart tegen een medeleerling. De directeur geeft aan dat dit nu opgelost is, maar dat het belangrijk is hier nu samen over te praten. Hoe ga je met elkaar om via internet? Er blijkt dat twee derde van de klas een smartphone heeft en thuis gaan ze allemaal wel op internet via een tablet/laptop of PC. Ze hebben er dus allemaal mee te maken.

Cyberpesten

“Wat is cyberpesten?” vraagt Sara aan de groep. Dat weten ze wel, dat is pesten via het web of online pesten. “En welke vormen van online pesten kennen jullie?” Roddelen, bedreigen, foto’s of filmpjes van anderen rondsturen. Sara vult nog aan: iemand z’n identiteit aannemen, gehackt worden, ontvrienden, uitsluiting van een ‘WhatsApp’ of ‘Facebook’ groep. Een leerling vult ook nog aan “of iemand verwijderen uit de ‘WhatsApp-groep en dan weer toevoegen”. Dit blijkt ook vaker in deze groep te gebeuren. “Wel raar!” zegt juf Monique, “Waarom doen jullie dat?” Een jongen geeft aan: “dat is ook een beetje lol trappen”. “Is dat zo? Het is niet lollig als je buiten de groep valt, toch?” vraagt de juf. Nee, dat beamen ze, dat vinden ze niet leuk. “Het is toch vreemd dat jullie wel goed weten wat pesten is en wat de grenzen zijn, wat je wel en niet doet en dat bij het online contact met elkaar deze grenzen er ineens niet lijken te zijn. Hierin is dus nog een stukje opvoeding nodig”, geeft directeur Ron aan.

Tips van bekende vloggers

Ze gaan samen kijken naar een filmpje over cyberpesten van Klokhuis. De bekende vloggers Gameneer en Milan (Knol) vertellen dat zij ook ervaring hebben met zowel ‘in real life’ als online gepest worden. Ze noemen het ‘internethelden’, de mensen die zich groter voordoen op het internet. “Het is laf om anoniem te pesten!”. Hoe gaan zij hiermee om? “Blokkeren, blokkeren, blokkeren” is de tip van Gameneer. “Als iemand je uitscheldt, blokkeer je deze persoon. Dit kun je bij veel social media zelf instellen. En als je een videokanaal hebt, kun je ook nog een zwarte lijst instellen met woorden die verboden zijn op jouw kanaal.” Of je betaalt €59,- aan het “Klokko Terugpest Team”, zij pesten de cyberpester terug met acties als koud water in de sloffen, zout in het suikerpotje en een op tafel vastgeplakte afstandsbediening. Succes verzekerd! Dit hilarisch filmpje kan uiteraard rekenen op heel wat gegniffel en gegiechel. In het echte leven is er helaas geen Klokko team, maar wel de politie! Je kunt er aangifte doen als er sprake is van ernstig cyberpesten. Zij kunnen bijna altijd wel achterhalen wie erachter zit en actie nemen.

Een expert vertelt dat er eigenlijk geen verschil is tussen pesten en online pesten. Bij online contact is het wel moeilijker in te schatten hoe iemand het heeft bedoeld. Je ziet deze persoon namelijk niet en je hoort ook niet hoe deze het zegt. Dit kan voor misverstanden zorgen. Geef je grenzen aan, zeg gewoon: “Stop, dit wil ik niet!” en maak afspraken, wat zeggen we online wel en wat niet tegen elkaar.

Whatshappy

En dat is precies wat de groep nu zelf gaat doen. Sara legt uit dat ze de poster ‘Whatshappy’ gaan invullen. In kleine groepjes gaan ze samen bepalen wat ze ‘what’s wel’ vinden kunnen in online contact met elkaar en ‘what’s niet’. Uiteindelijk zullen ze tot een top 6 van ieder komen, dat zijn dan de afspraken die op de poster komen te staan. De groepjes worden gevormd en er wordt druk gediscussieerd en genoteerd.

Uiteindelijk komen ze tot het volgende:

6 what’s wel

  • Elkaar vragen stellen.
  • Smilies sturen.
  • Leuke berichtjes sturen.
  • Normale taal gebruiken.
  • Positieve filmpjes sturen.
  • Leuke info sturen.

6 what’s niet

  • Niet roddelen over elkaar.
  • Elkaar niet uit de app-groep gooien.
  • Geen stomme grappen maken over elkaar.
  • Niet schelden op elkaar.
  • Geen vervelende foto’s en filmpjes sturen.
  • Elkaar niet bedreigen

“Volgende week gaan we het hier verder over hebben, zegt de juf. Wat lukt ons wel en wat niet”. “Wie durft er zijn handtekening onder te zetten, omdat hij vindt dat we het nu zo gaan doen?” vraagt de directeur. Drie kinderen twijfelen, “je moet je er dan ook voor altijd aan houden en dat lukt misschien niet altijd. Maar ik zou het nu wel doen, omdat ik het er wel mee eens ben.” Dat is een eerlijk en goed doordacht antwoord. Sjiek dat er zoveel kinderen een handtekening onder willen zetten! En Sara sluit deze mediales af met de woorden: “Laat ’t online zo gezellig mogelijk zijn, net als in het echt!”.

Een mooie afsluiter van een leerzame mediales. Bedankt groep 7, juf Monique en directeur Ron, dat ik een kijkje mocht nemen bij jullie!

Interesse in een mediales?

Zou je voor groep 7 of 8 van jouw school ook een mediales willen organiseren met Trajekt en CJG043? Laat het ons dan weten via info@cjg043.nl.

MEER INFORMATIE