SPELEN MET JE DREUMES OP MUZIEK DOE JE BIJ MUZIEK OP SCHOOT!

In gesprek met Eveline Arnold
In gesprek met Eveline ArnoldDocente Muziek op Schoot - Praktijk MaatSpel

Spelen met je kind is goed voor zijn of haar ontwikkeling en hartstikke leuk. Maar ja… met een ouder kind kun je voetballen, ravotten en verstoppertje spelen. Bij een kleintje is het soms moeilijk iets anders te verzinnen dan ‘kiekeboe!’ Voor inspiratie neem ik een kijkje bij een les van de cursus ‘Muziek op schoot’ van Eveline Arnold.

Een sfeerimpressie…

Als ik binnenkom, zitten de kindjes al klaar op schoot bij mama of papa. Dan begint Eveline met het zingen van het welkomstlied en – heel apart – iedereen is meteen stil. Elk kindje wordt door Eveline apart begroet met de handpop ‘Aapje Pim’ en krijgt zo even de aandacht. Ik zie dat ze dit heel leuk vinden. Er wordt volop meegezongen, de liedjes zijn duidelijk bekend. Sommige peutertjes zingen vooral steeds het laatste stukje van elke zin. Schattig om te zien! Andere kleintjes nemen vooral in zich op, maar komen later toch ineens los. Dan komt er een grote doos blokken tevoorschijn. Er worden torens gebouwd en omgeduwd. Daarna wordt er met de blokjes ritmisch getikt, alles met een bijpassend lied. Ook bij het opruimen van de blokken is er een ‘opruimliedje’. Opruimen lijkt hierdoor ineens leuk te worden! Met rammels, belletjes en schudeitjes, wordt dan door iedereen een vrolijk lied begeleidt, dit kan ook rekenen op blije gezichtjes. Vervolgens komt de grote motoriek aan bod door samen te bewegen op muziek. Alle kleintjes lopen met de papa’s en mama’s in een ritme en zodra de muziek stopt staat iedereen stil. De peuters hebben zichtbaar plezier. Er wordt wat afgelachen en ook de ouders genieten! Er is een afwisseling van activiteiten: rustig, energiek, alleen en met de hele groep. Aan het einde van de les wordt een vast afscheidsliedje gezongen, want rituelen zijn belangrijk, vertelt Eveline mij achteraf! Daarna wordt er nog samen wat gedronken en kunnen de kinderen nog even vrij spelen. Ook een belangrijk moment voor de ouders. Er worden veel opvoedingstips en ervaringen uitgewisseld. En er zijn ook echte vriendschappen ontstaan door deze cursus. Nou inspirerend was het zeker, één vrolijke boel en een echte aanrader!

Kinderen spelen met ouders

Heel simpel plezier hebben met elkaar!

“Plezier hebben met elkaar, zonder allerlei spullen en toeters en bellen kan heel gemakkelijk zijn”, vertelt Eveline me naderhand. “Gewoon met eenvoudige muzikale spelletjes en het eigen lichaam. Ik leer ouders en kinderen op een zo laagdrempelige manier contactspelletjes. In de cursus ‘Peutergym’, die ik ook geef, ligt de nadruk op bewegen en bij ‘Muziek op schoot’ op muziek ervaren, spelen op eenvoudige instrumenten en het samen zingen. Ouders kunnen in de cursus inspiratie opdoen om zo thuis ook af en toe tijd te maken voor elkaar. Samen spelletjes doen, liedjes zingen, bewegen en plezier hebben. En je stimuleert ook nog eens de ontwikkeling van je kind.”

Insteek voor ouders is vaak het stimuleren van de ontwikkeling

“Ouders komen vaak naar de cursus ‘Muziek op schoot’ om de muzikale ontwikkeling van hun kind te stimuleren. “Want het dochtertje zingt thuis uit volle borst en beleeft er veel plezier aan!” In de cursus komen basale muzikale activiteiten aan bod, zoals ritmes, hoog en laag, langzaam en snel. Maar ‘Muziek op schoot’ is méér dan alleen muziek. Ook andere ontwikkelingsgebieden worden gestimuleerd, zoals: bewegen, luisteren, voelen, op je beurt wachten, samenwerken, het geheugen en de fantasie.

Het stimuleren van de motorische ontwikkeling van het kind is ook vaak de insteek voor het volgen van de cursus ‘Peutergym’. Ouders zien dat hun peuter plezier beleeft aan bewegen en daarbij ook de behoefte heeft om veel te bewegen. Het kan ook zijn dat een kindje nog wat moeite heeft met bewegen of op motorisch vlak wat anders is dan leeftijdsgenootjes. Dan is Peutergym een goede stimulans. In deze lessen wordt overigens ook gezongen, gedanst, samengewerkt, gevoeld, geluisterd en grenzen verlegd.”

Muziek op schoot, ook voor baby’s!

“Ik bied ‘Muziek op schoot’ ook aan voor ouders met een baby. Op de momenten dat je baby wakker is, kun je bewust contact zoeken met je baby door muzikale spelletjes te doen. Het biedt een leuk en ander wederzijds contact dan bij het verzorgen van je kindje. Je leert in de cursus spelletjes en liedjes die aanhaken bij het ontwikkelingsniveau en de behoeftes van baby’s, zoals bewogen worden en (lichamelijk) contact. Juist het samen doen, maakt dat je het ook echt leert. Daarbij kun je in de cursus het plezier voor je baby en voor jezelf echt ervaren. Wat maakt dat je het thuis ook wilt blijven doen!”

Interesse in een cursus?

De cursus ‘Muziek op schoot’ is er voor ouders met kinderen in de leeftijd van 0-4 jaar. ‘Peutergym’ is er voor ouders met kinderen van 2-4 jaar. Meer info en opgeven kan bij Envida. Regelmatig zijn er ook losse workshops o.a. bij bibliotheken. Er starten in Eijsden en Valkenburg cursussen ‘Muziek op schoot’, deze worden door een collega van Eveline gegeven. Kijk hiervoor in onze activiteitenagenda.

Meer weten over Eveline Arnold?

“Ik werk als cursusleidster bij Envida en heb daarbij een eigen praktijk ‘Maatspel’ in Maastricht. Ik werk ondertussen al meer dan 25 jaar als docente in het muziek- en bewegingsonderwijs. Ik heb de opleiding Muziek op schoot gevolgd. Om mezelf te verdiepen heb ik later Psychomotorische Kindertherapie gestudeerd en nu ben ik nog bezig met scholing in de methodiek “Sherborne Samenspel”. Zo verdiep ik me steeds verder in de interactie tussen ouder en kind en dan specifiek gericht op vragen rondom hechting.

Ik geef nu ook therapeutische workshops en cursussen en begeleid ouders en kinderen vanuit mijn eigen praktijk. Zo kun je bijvoorbeeld bij mij terecht als je kind moeite heeft met sociale interactie of weinig zelfvertrouwen lijkt te hebben. Pas als een kind een basisvertrouwen heeft in het contact, kan het zich verder ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwen en sociaal functioneren. Daarmee ga ik samen met ouders en kind aan de slag en ga dan ook soms echt terug naar de basale ervaringen die het kind normaal in de jongste leeftijd opdoet.”

MEER INFORMATIE