6 TIPS VOOR EEN GOED SLAAPRITME VAN JOUW BABY

Een goed slaapritme is belangrijk voor je baby. Baby’s hebben immers veel slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen en te groeien. Toch kan het vinden van een goed slaapritme een hele uitdaging zijn voor baby’s. Als ouder kun jij je baby al vanaf de eerste dag helpen om makkelijker in te slapen. Daardoor kan je baby een goed slaapritme ontwikkelen. Het belangrijkste daarbij is dat je baby leert om zelf weer in slaap te vallen als het wakker wordt. Deze tips kunnen helpen bij een goede nachtrust.

Tip 1: Maak een fijne slaapplek voor je baby

Een fijne, vaste slaapplek helpt bij het ontwikkelen van een goed slaapritme voor jouw baby. Het beste is om je kindje ook overdag in zijn eigen bedje of wieg te laten slapen en niet in de wandelwagen of box. Je baby moet immers leren dat het bed is om te slapen en de box om te spelen! Zorg dat de babykamer een fijne plek is om te slapen. Dit doe je door erop te letten dat het kamertje goed geventileerd is, een constante temperatuur (15 à 18 graden) heeft en rookvrij is.

Zorg ervoor dat je baby lekker ligt, op een goed matras. En maak het bedje ‘kort’ op. Dit doe je door je baby met de voetjes vlak bij de onderkant van de wieg te leggen. Zodat hij/zij zich niet onder het beddengoed kan wriemelen. Maak het ’s nachts donker. Als je baby overdag slaapt, kun je de gordijnen open laten om je baby het verschil tussen dag en nacht te leren kennen.

Tip 2: Regelmaat geeft rust en zorgt voor een goed slaapritme!

Regelmaat draagt bij aan het slaapritme van baby’s. Zorg voor regelmaat in het dagritme van je baby door een opeenvolging van vaste gebeurtenissen aan te houden. Overdag zou dit bijvoorbeeld kunnen zijn: slapen, wakker zijn, gevoed worden, samen spelen, alleen spelen, slapen, enz. Als je baby eenmaal gewend is aan dit ritme, zal dit rust brengen. Probeer dan te voorkomen dat deze volgorde wordt verstoord.

Ook bij het naar bed brengen van je baby kun je een vast patroon (ritueel) volgen. Doe voor het slapen gaan rustige dingen die weinig prikkels geven. En maak een slaapritueel. Bijvoorbeeld eerst een schone luier, een slaapliedje zingen op de arm en dan in bedje leggen. Praat op zachte toon en ga de kamer uit voordat je baby in slaap valt. Als je eenmaal een bepaald ritueel hebt, doe het dan tijdens elk slaapje op dezelfde manier.

Tip 3: Leg je baby moe, maar wakker in bed

Het is belangrijk voor het slaapritme van een baby dat je kindje leert in slaap te vallen zonder jouw hulp. Leg je baby daarom moe, maar wakker in bed. Soms huilt je baby nog even, dat is niet erg zolang het niet overstuur raakt.

Valt je baby in slaap tijdens het voeden? Stop dan met de voeding en leg je kindje zonder het wakker te maken in bed. Door een ritme te ontwikkelen waarbij je direct gaat voeden na het wakker worden, kun je voorkomen dat je kindje bij het voeden in slaap valt.

Tip 4: Let op slaapsignalen van je baby

Leg je baby overdag bij de eerste slaapsignalen in bed. Slaapsignalen zijn:

  • Bleek worden.
  • Gapen.
  • In de oogjes wrijven.
  • Jengelen.
  • Drukker worden.
  • Wegkijken.

Kun je aan jouw kindje niet goed zien wanneer het moe wordt? Gebruik dan onderstaand overzicht om te bepalen hoe lang je baby wakker kan zijn:

  • 0-2 weken: 30-45 minuten.
  • 2-6 weken: 45-60 minuten.
  • 7-12 weken: 60-75 minuten.
  • 3-5 maand: 1,5 uur.

Wanneer je  baby te lang wakker is, kan hij oververmoeid raken. Oververmoeide baby’s worden onrustig en prikkelbaar. Daardoor vallen ze moeilijk in slaap en worden ze snel weer wakker. Dit wil je natuurlijk voorkomen!

Tip 5: Troost je baby kort

Als je baby huilt, kan het verstandig zijn om even te wachten voor je gaat kijken. Misschien valt je baby vanzelf weer in slaap en maak je hem alleen maar wakker door er naar toe te gaan. Blijft je kindje huilen? Breng het dan tot rust door even over het bolletje te aaien. Het is belangrijk niet te lang bij je baby te blijven (ongeveer een minuutje). Daarna zeg je dat het moet gaan slapen. Dit zeg je met een zachte stem op een rustige toon. Ga niet met je kindje spelen en neem het ook niet uit bed. Laat het licht ‘s nachts uit.

Zorg ervoor dat je kindje niet overstuur raakt, want dan valt het niet zo makkelijk meer in slaap. Als je kindje wel overstuur raakt, kun je je baby het beste troosten door te wiegen, strelen of knuffelen. Maar ook zachtjes zingen, neuriën of praten kan kalmerend werken. Als je baby weer rustig is, leg je hem weer wakker terug in bed.

Tip 6: Zorg goed voor jezelf!

Gebroken nachten horen erbij als je een baby hebt. Dit kan erg vermoeiend zijn! Zorg daarom goed voor jezelf door voldoende rust te nemen. Ga bijvoorbeeld zelf ook even liggen als je baby slaapt. Probeer elkaar als ouders zoveel mogelijk af te lossen. Daarnaast is het belangrijk om niet te hoge eisen aan jezelf te stellen als je een gebrek aan slaap hebt. Ben je heel erg moe? Laat je baby gerust eens bij iemand anders slapen.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE