6 TIPS: HOEVEEL EN WELKE TUSSENDOORTJES VOOR JE KIND?

Heeft jouw kind tussen de maaltijden door ook wel eens trek in iets lekkers? Hebben jullie thuis de traditie om op bepaalde momenten van de dag samen een tussendoortje te nemen? Wie regelmatig een voedzame maaltijd eet, heeft eigenlijk geen tussendoortje nodig om zijn lichaam te voeden. Als je kind zin heeft in een tussendoortje, wil het daarmee vaak een behoefte stillen. Dat kan een behoefte aan energie zijn, maar ook een behoefte aan – zoete – aandacht. Tussendoortjes zijn dus een signaal. Omdat veel tussendoortjes veel calorieën, zout en suiker bevatten, kunnen ze helaas ook zorgen voor gewichts- en gebitsproblemen. Met onderstaande tips geef je je kind wat het wil, zonder dat je je zorgen hoeft te maken.

Tip 1: Eet en drink niet vaker dan 7 keer per dag

Tussendoortjes kunnen het gebit van je kind beschadigen. Dat komt door het laagje voedselresten dat op tanden en kiezen achterblijft telkens als je kind iets eet of drinkt. Dit laagje heet tandplak. Tandplak zet suikers en koolhydraten in de mond om tot zuur. Dit zuur lost het glazuur op de tanden op, waardoor gaatjes ontstaan. Het is dus slim om tanden zo weinig mogelijk bloot te stellen aan tandplak. Dat doe je door je kind naast de drie hoofdmaaltijden – het ontbijt, de lunch en het avondeten – op maximaal vier andere momenten iets te laten eten of te drinken. Water is een uitzondering. Omdat dit geen suiker, zout of koolhydraten bevat, kan je kind het zo vaak en zoveel drinken als het wil. Door daarnaast tweemaal per dag (na het ontbijt en voor het slapen gaan) goed de tanden te poetsen, voorkom je dat tandplak zich aan tanden en kiezen hecht.

Tip 2: Kies voor gezonde tussendoortjes

Voor de schoolpauzes kun je je kind een tussendoortje meegeven. Kies voor een gezond alternatief, zoals fruit en bijtklare groenten zoals komkommer, tomaat, wortel, paprika, radijsjes of bleekselderij. Ook een cracker of rijstwafel is een goed tussendoortje. Geef liever geen chips, snoep of koekjes mee, deze bevatten veel suiker en zout en kunnen je kind problemen met zijn gewicht of gebit geven.

Tip 3: Geef een mini-maaltijdje tussendoor

Komt je kind hongerig uit school? Geef het dan als tussendoortje een boterham, wat magere yoghurt zonder suiker, wat noten of zaden, of een kleine salade. Zo overbrugt je kind de tijd tot het avondeten.

Tip 4: Laat frisdrank, limonadesiroop, vruchtensap, drinkyoghurt en chocolademelk staan

Als je kind dorst heeft, zijn water en thee zonder suiker de beste dorstlessers. Alle andere dranken bevatten suiker en zuren, die het tandglazuur aantasten. Bovendien verhoogt de suiker de kans dat je kind te zwaar wordt. Wist je dat één glas frisdrank, limonadesiroop, chocolademelk, vruchtensap of yoghurtdrank maar liefst vier tot soms wel vijf suikerklontjes bevat?! Je kind krijgt zo ongemerkt veel suiker binnen, met negatieve gevolgen voor het gebit, het gewicht (en sommige kinderen worden er ook erg druk door). Toegevoegde suiker heeft geen rol in het goed functioneren van het lichaam van je kind. Je geeft het dus beter niet.

Tip 5: Light-frisdrank is geen goed alternatief

Al zou je misschien anders denken vanwege de term ‘light’, toch is light-frisdrank geen goed tussendoortje. Net als gewone frisdrank, bevat ook light-frisdrank een zuur. Dit zorgt voor aantasting van het gebit van je kind. De hoeveelheid zuur is ongeveer hetzelfde in gewone en light-frisdrank.

Tip 6: Af en toe iets lekkers kan wel

Als je met je kind meestal de bovenstaande tips toepast, kun je af en toe wel eens snoepen. Kies daarvoor een speciale gelegenheid of een vast moment (bijvoorbeeld als je kind thuiskomt uit school). Als je een snoepje geeft dat snel op is en niet te lang in de mond blijft (dus geen lolly of zuurstok), of snoep dat niet plakt, dan beperk je de schade. Suiker is dan namelijk niet lang in de mond.

Wil je nog meer weten? Bekijk dan zeker ook eens de website met opvoedinformatie van Stichting Opvoeden.

Bron: www.loes.nl.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE