9 TIPS OM SNELLER ZWANGER TE RAKEN

Als je er eenmaal klaar voor bent om een kind te krijgen, wil je meestal liever vandaag dan morgen zwanger raken. Het begint natuurlijk allemaal met een vrijpartij, maar er zijn veel factoren die beïnvloeden of je wel of niet zwanger wordt. In verwachting raken is een natuurlijk proces en meestal lukt het niet al in de eerste maand. Laat dan niet meteen de moed zakken en twijfel niet aan jezelf. Je kunt het proces op verschillende manieren sturen. Een gezonde levensstijl en de manier waarop je vrijt zijn daarbij belangrijk.

Tip 1: Laat alcohol staan

Alcohol vermindert in belangrijke mate je kans om zwanger te worden. Het maakt mannen én vrouwen minder vruchtbaar én verhoogt het risico van een miskraam. Stop er dus radicaal mee. Heb je daar moeite mee? Dan zijn er allerlei hulpverleners, die je kunnen helpen, waaronder je huisarts of verloskundige.

Tip 2: Stop met roken

Wil je zwanger worden? Dan is roken rampzalig. Stop dus met roken. Je wordt er minder vruchtbaar van, de zaadkwaliteit van mannen verslechtert erdoor en je ongeboren kind kan er ontwikkelingsafwijkingen door krijgen. Voor baby’s is een omgeving waarin gerookt wordt erg ongezond. Het is dus echt heel belangrijk dat je niet rookt voor, tijdens en na je zwangerschap. Voor de beste kwaliteit zaadcellen, stopt de man minimaal drie maanden voor de bevruchting met roken en alcohol. Als vrouw stop je minimaal een paar weken ervoor. Probeer samen met je partner te stoppen, dat maakt het gemakkelijker. Overleg ook met je huisarts, of kijk op www.roken.info voor de snelste en gemakkelijkste manier om te stoppen.

Tip 3: Stop met drugs

Stop met drugs. Drugs verkleinen je kans om zwanger te worden dramatisch. Ook kun je er problemen tijdens de zwangerschap of geboorte door krijgen. Bovendien kunnen ze de ontwikkeling van je baby voor en na de geboorte ernstig beschadigen en zelfs voor lichamelijke afwijkingen zorgen. Stop dus met drugs en zorg dat alle sporen uit je lichaam zijn voor de bevruchting. Je huisarts en verschillende hulpverleners kunnen je helpen met afkicken. Neem bijvoorbeeld contact op met Mondriaan of het Trimbos Instituut.

Tip 4: Eet gezond en gevarieerd

Voor een prettige zwangerschap en een gezonde moeder en kind is gevarieerd en gezond eten erg belangrijk. Zorg ervoor dat je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Als je vers fruit en veel groenten eet en veel water drinkt, ben je goed bezig. De Schijf van Vijf kan je helpen.

Tip 5: Slik extra foliumzuur

Foliumzuur is een belangrijke bouwstof voor de ontwikkeling van je kindje. Meestal heb je er onvoldoende van in je lichaam. Begin dus een maand voor de bevruchting met het slikken van foliumzuurtabletten. Daardoor heb je minder kans op het krijgen van een kindje met een ernstige stoornis zoals een open ruggetje of open schedel. Foliumzuurtabletten zijn niet verkrijgbaar bij de drogist of apotheek.

Tip 6: Slaap, slaap, slaap!

De beste voorbereiding voor en tijdens je zwangerschap is om je lichaam voldoende rust te geven. Er gaan immers allerlei intensieve processen starten voor de creatie van het nieuwe leven. Zorg dus dat je voldoende slaapt. Zes tot acht uur per nacht is voor de meeste mensen voldoende. In het ideale geval slaap je meerdere uren achter elkaar. Als je beter wilt slapen, helpen de volgende tips je misschien:

  • Met een volle of lege buik slaap je niet lekker. Eet daarom niet teveel, maar ook niet te weinig voordat je naar bed gaat.
  • Drink ’s avonds niets waar je wakker van blijft. Dranken zoals koffie, cola, energiedrank of dranken met veel suiker zorgen juist voor energie en dat zorgt voor een kwalitatief minder goede nachtrust.
  • Ventileer je slaapkamer en bed met frisse lucht en zorg dat het er niet te warm is.
  • Zorg voor voldoende beweging overdag. Een blokje om na het avondeten doet wonderen.
  • Vermijd mentale inspanning voordat je gaat slapen. Zit dus niet tot laat achter de computer of op je tablet en voer geen moeilijke gesprekken.

Tip 7: Blijf lichamelijk en mentaal fit

Als je lichamelijk en in je hoofd fit bent, verloopt je menstruatiecyclus het meest natuurlijk. Beweeg je te weinig, eet je teveel of te weinig, of heb je veel stress, dan ben je niet fit. Je eisprong kan erdoor uitblijven en dan kun je moeilijker zwanger worden. Zorg dus dat je minimaal een half uur per dag flink beweegt en vermijd stress. Realiseer je dat ongeduld over nog-niet-zwanger-zijn kan zorgen voor spanning en irritatie, wat het proces bemoeilijkt.

Tip 8: Vrij op het juiste moment

De grootste kans om zwanger te worden, heb je rond de eisprong. Menstrueer je regelmatig, dan is de eisprong ongeveer 14 dagen voordat je ongesteld wordt. Dan ben je dus vruchtbaar en heb je de meeste kans om zwanger te raken als je seks hebt. Er zijn allerlei handige apps waarmee je je menstruatiecyclus en eisprong kunt bijhouden. Ook zijn er speciale sticks waarmee je kunt meten of je vruchtbaar bent.

Tip 9: Vrij in het beste standje

Kies het juiste standje tijdens het vrijen, liefst het standje waarin zaad het dichtst bij de baarmoeder komt en blijft. De klassieke “missionarishouding” (de man ligt boven en de vrouw onder) is daarom een goede positie. Na het vrijen blijf je als vrouw liever nog even liggen, met een kussen onder je bekken. Zo stuur je de zaadcellen de juiste richting op.

Wil je nog meer weten? Bekijk dan zeker ook eens de website met opvoedinformatie van Stichting Opvoeden.

Bron: www.loes.nl.

We hopen dat deze tips je geholpen hebben. Wil je meer weten of heb je nog vragen? Chat met ons! We denken graag met je mee.

MEER INFORMATIE